Posted in Privat

Vidste du… ?

Jeg elsker at dele forskellige ting med jer, som handler om bøger, men en gang i mellem er det også meget rart at vide hvem der er inde bag ved bloggen. Der er en del bloggere på denne blog, men jeg er hende der står bag det hele og derfor er det mig der åbner op for det mere private. De andre bloggere er “bare” bonus, som pynten på en kage 🙂 Idag bliver det lige en tand mere privat end normalt. I hvert fald er det normalt ikke noget jeg normalt skilter helt vildt med, fordi nogen folk dømmer lige lovligt hurtigt. Jeg vil ikke dømmes på noget jeg ikke kan gøre for, men på hvem jeg er bagved alt det.

Jeg er ikke altid lige nem, at være sammen med, men jeg ved det og arbejder på at få styr på det hele 🙂 Det er ikke ligefrem nemt, men jeg gør mit bedste og det ved folk omkring mig godt. Det er ikke nemt at have alle de her diagnoser og så også skulle være helt normal, så jeg kan blive accepteret af andre mennesker. En gang gik jeg virkelig meget op i at hvad andre mennesker tænkte om mig, men idag er jeg faktisk ligeglad. Jeg synger på gågaden, griner højt hvis jeg synes noget er sjovt og jeg danser lige der hvor jeg har lyst til. Jeg er mærkeligt, men mit liv er bare så meget sjovere på den måde.

Jeg har autisme. Det gør at jeg er anderledes end andre ikke autistiske mennesker, men det betyder også at jeg kan blive meget meget fokuseret og nå de mål jeg har. Det kan også betyde det modsatte, at jeg slet ikke kan overskue mine mål og ikke når nogen vegne. Ingen autister er ens. Nogle kan godt passe ind i mellem andre mennesker uden nogen opdager det og andre kan det tydeligt ses at de afviger fra hvad ikke autister siger er normalen. Men en ting er ens for os alle. Vi er dejlige mennesker, som har følelser, mål, drømme ligesom alle andre. Vi er faktisk ligesom alle andre, vi er bare lidt udfordret nogen steder.

Den 2. april i år, var det International autisme dag. Det betyder meget for mig, at budskabet kommer ud til så mange mennesker som muligt. Altså budskabet om at autister er ligeså brugbare i samfundet som mennesker uden. Det kræver selvfølgelig lidt at få os ud på arbejdsmarkedet, men vi er loyale og gode til forskellige ting. Vi skal bare i samarbejde hjælpe hinanden, så vi alle sammen kan bruges til noget i livet. Det er så vigtigt. Jeg havde ikke noget formål med mit liv. Jeg kunne ikke holde et arbejde på normale betingelser og en uddannelse var for svært for mig. Jeg faldt lige mellem to stole. Jeg var for rask til at være en del af kommunens tilbud til som ikke passer ind på arbejdsmarkedet, men for syg til at kunne arbejde på fuldtid. Med hjælp en del år før, så kunne jeg nok være endt et andet sted end jeg er nu.

Fordi jeg først blev diagnosticeret da jeg var 30 år, altså for fem år siden, så kunne jeg åbenbart ikke reddes. Jeg havde taget for meget skade af al den stress jeg havde oplevet igennem livet og derfor fået kroniske smerter. Hvis jeg var blevet diagnosticeret tidligt i livet, så tror jeg at jeg kunne have undgået de mange smerter, men det er ikke til at vide. Jeg ser fibromyalgi, som en følgesygdom af min autisme. Det er ikke bevist at det hænger sådan sammen, men det er min teori.

Jeg vil så gerne have at andre autister for det lidt nemmere gennem deres opvækst end jeg havde. Jeg acceptere at jeg er endt lige her, for mit liv giver så meget mere mening nu hvor jeg kan slappe af, når det er nødvendigt og læse og skrive indlæg om bøger 🙂 Jeg føler virkelig mit liv er blevet alle smerterne og besværet værd. Jeg vil egentligt bare sige med dette indlæg at jeg har autisme og det er helt okay – jeg er ligeså skør, som dig, ligeså normal, som dig og ikke mindst lige så skøn som dig. 

Inden du dømmer en autist, så lær personen at kende.

Jeg hader rod, men jeg har ikke altid overskud eller overblik over situationen, så jeg kan gøre noget ved det.

Jeg er god til at regne strategier ud i brætspil, men de sociale regler og at læse folks ansigter er helt umuligt.

Jeg synes jeg er god til at skrive blogindlæg om bøger, men hvis jeg skal sige med ord overfor et andet menneske hvad jeg mener om en bog, så er jeg helt lost. 

Nå, det var vidst det for denne gang. Det blev lidt langt, men jeg er super glad, hvis du er nået helt herned 🙂 Kærlighed til jer alle

Forfatter

Elsker alt der handler om bøger og kreative projekter :D

Skriv et svar

