Posted in Boganmeldelse, Roman, Genre, Forlag, Carlsen, Realisme, Pipaluk, Bedømmelse, 5 stjerner

Forfatter: Ditte Wiese

Forlag: Carlsen

Udgivet: 31. marts 2017

Sider: 228

img_0752-1

Dette er et anmelder eksemplar givet til mig af Ditte og forlaget Carlsen. Alle mine meninger er mine egne og jeg er ikke påvirket af nogen andre end mig selv 🙂

Ida går i gymnasiet og bor i en lille by i provinsen. Hun glæder sig til at få sin studenterhue, så hun kan komme væk fra det hul hun synes det er. Hun er en klog kvinde, men bliver ikke udfordret i skolen mere, så hun begynder at kede sig. Hendes måde at holde det ud på er sex og alkohol. Hendes hjem er en slagmark, men hun har heldigvis Jon, som er en rigtig god ven. Hun kommer ud i alt muligt, som hun skal håndtere oveni sin uddannelse og det er slet ikke nemt. Klare hun det?

Denne bog efterlod mig med en følelse af at have været igennem hele mit eget liv igen, på de to dage det tog at læse bogen. Det er en bog der tog mig igennem en masse følelser og minder jeg havde undertryk, glemt og gemt væk. Ting jeg absolut ikke havde lyst til at huske på, men nu hvor de er her, så smiler jeg alligevel, for jeg kan se hvor langt jeg er nået i livet. Det er en bog der fik mig til at tænke meget mere over alt det der er sket i mit liv og se på hvad der sker i mit liv nu. Den sætter så mange tanker i gang hos mig. Det er faktisk ret vildt. Jeg græd mig igennem nogen af passagerne og grinte højlydt andre steder. Det er virkelig en følelsesmæssig bog og det kan jeg virkelig godt lide. Den er så tankevækkende, at selv når den sidste side er vendt, så sidder den stadig i mig. Jeg tænker stadig over den og den vej Ida valgte undervejs.

Jeg kunne følge Ida hele vejen. Jeg forstod på en måde godt hendes valg, selvom de ikke altid var lige kloge. Hun kunne have så meget med den hjerne, men det er ikke altid man vælger det der er det valg andre ville vælge. Jeg har selv stået der, hvor jeg valgte anderledes end andre ville gøre, men det var det rigtige valg dengang eller det valg jeg kunne finde ud af at tage den gang. Nogen gange er det valg, som virker rigtigt for en selv, bare det dummeste for ens fremtid. Tro mig, jeg ved det. Som ung laver man så mange dumme ting. Jeg havde ikke selv reageret anderledes end hun gjorde og alligevel råbte jeg af hende, for idag ville jeg selvfølgelig have gjort det anderledes, men jeg er også både ældre og klogere nu 🙂

Ting hun gjorde var så smertefuldt genkendelige og det samme med nogle af de følelser hun havde, at jeg blev suget ind i bogen. Bogen er så dyb, rå og lige ud af posen, at jeg på intet tidspunkt tvivlede på at personerne var ægte. Det hele er så velskrevet og jeg elsker at hun ikke pakker noget som helst ind. Det bliver sagt som det er og det er dæleme dejligt. Det er så befriende, at jeg kan tage historien ind, uden at jeg skal bruge tid på at finde ud af hvad den skjuler. Der er stadig en masse underliggende, som ikke er sagt, men det er op til læseren at få noget ud af historien, udover det historien fortæller. Det underliggende er vigtigt, men historien er hel uden at det underliggende behøves at blive forstået. Jeg håber I forstår hvad jeg mener.

Jeg synes at sproget var meget nuanceret og karakterenes sprog er ungt, som jeg tænker at unge taler idag. Det er meget anderledes i forhold til hvordan jeg selv talte, men det virker ægte. Hun skriver simpelthen så genialt. Det er ikke til at mærke at det er hendes første bog. Jeg håber så meget at hun vil skrive meget meget mere. Hun skriver en bog der er vigtig at læse og giver en stor forståelse af livet ude i provinsen. Det er selvfølgelig kun en side af livet derude, men det er stadig vigtigt, at få den historie ud. Det er en fangede historie om hvordan livet er for Ida i provinsen. Jeg har selv boet ude i den yderste kant af Danmark, hvor livet er meget stille, lidt kedeligt for unge mennesker. Bogen rammer så præcist på livet i en lille by. Det er genialt skrevet.

Den er så fed, at jeg vil anbefale den til alle der har lyst til at læse den god bog af en ny og meget dygtig forfatter. Tag den op, læs den og forelsk dig, lige som jeg har gjort 🙂

One thought on “Provinspis

1. Tusinde tak for den meget fine anmeldelse!