Posted in Forfatterinterview

Anne Amdahl fortæller

Jeg har inviteret Anne til at tale om hendes bog, som udkom den 11. marts 2016. Hun er mor til to og til dagligt arbejder hun på et kontor. Oprindeligt er hun cand. mag. i psykologi og dansk. Det tog hende mange år at få opfyldt forfatterdrømmen, men hun nåede dertil og nu vil hun tale om sin bog lige her på bloggen. 

6643_4697364187159_817218393_n

Hvad handler din bog “Forfatteren – foruroligende fortællinger” om?

Det er en novelle samling på i alt ni noveller. De kaldes foruroligende fordi de alle, på nær en, er meget dystre. Temaerne er bl.a løgn, manipulation og ikke at få det man ønsker sig så brændende.

Hvorfor har du valgt så dystre temaer til din novelle samling?

Det lyder som en kliché men da jeg skrev den kom historierne ligesom af sig selv. Ud over det har jeg altid selv haft en negativ tilgang til mange ting. Det er først her oppe i årerne at jeg har lært at værdsætte de små lyspunkter livet byder på.

Hvor lang tid har din bog været undervejs?

Jeg skrev de otte af novellerne for ca. ni år siden. Den sidste for fire år siden.

Hvordan var din vej til udgivelse?
2 afslag. Noveller sælger ikke rigtigt og man skal være kendt for at de store forlag tør satse på en.
ODcwOTcwLWJhc2lzOjUyMjUwNzgx
Har du planer om at skrive mere?
Ja, jeg er med i en Skrivegruppe hvor vi giver kritik på hinandens tekster. Men ellers går det lidt trægt. Er ikke så inspireret i år. Har også et fuldtidsjob, så idéerne skal helst komme i fritiden.
Pt leger jeg med at bryde novelleformen.
Hvad mener du med at bryde novelle formen? Skrive en roman?
Nej. En novelle er som regel bygget op efter berettermodellen, med en begyndelse, midte og slutning. Nu skriver jeg punktvis nedslag i nogle menneskers liv. Eller sådan var min sidste historie ihvertfald 😉
Hvad fik dig til at starte med at skrive?
Jeg har altid godt kunnet lide at skrive. Det gjaldt både skoleopgaver og privat blev det brugt som en slags selvanalyse og hukommelsesbank. Jeg har altid drømt om at blive forfatter og for otte år siden var inspirationen der så.
Hvad inspirerer dig?
Oplevelser i hverdagen, historier og oplevelser i min barndom eller en sætning der lyder godt.
Hvorfor skal vi vælge at læse din bog?
Jeg synes de skal læse min bog især hvis de længes efter et modspil til ja-kulturen og vil have nogle historier der graver dybere og med interessante problemstillinger.
Forfatter

Elsker alt der handler om bøger og kreative projekter :D

Skriv et svar

