Posted in 5 stjerner, Børnebøger, Bedømmelse, Boganmeldelse, Conta, Forlag, Genre, Jeanette

Sider: 32 sider pr. bog

Anmelder: Jeanette

Bøgerne er anmeldereksemplarer, men min mening og anmeldelse er ikke påvirket af forfatteren eller forlaget. Min anmeldelse tager alene afsæt i den læseoplevelse, som jeg har haft sammen med børnene.

mmm

Om bøgerne:

Monsterhotellet er en serie bestående af fire letlæste bøger for børn i aldersgruppen 6-9 år bestående af titlerne: Halloweenfesten, Hovedrengøringen, Dobbeltreservation og Loppeinvasionen.

Bøgerne handler om varulven Bo, og hans to børn Ulv og Ylva, der bor og arbejder på Monsterhotellet i Lapland. Da familien overtog hotellet fulgte alle møblerne med plus det såkaldte farmorspøgelse. Hotellet er velbesøgt af trolde, hekse, zombier og vampyrer, og dermed er det ikke et helt almindeligt familieliv, som barnet får lov til at følge. Der er dog elementer af genkendelighed, som eksempelvis når Ulv og Ylva modvilligt skal hjælpe med rengøringen.

Bagerst i hver bog er der opgaver relateret til den læste historie. Opgaverne spænder lige fra at barnet skal finde tillægsord, udsagnsord og navneord til at udarbejde beskrivelser af eksempelvis heksene på hotellet. Opgaverne opfordrer barnet til at bygge videre på historien, som når barnet eksempelvis skal skrive en historie med sit eget monster som hovedperson. Bøgerne egner sig derfor rigtigt godt til danskundervisning i skolens mindste klasser.

Anmeldelse:

Min søn på 7 år er begejstret for det univers, som vi møder i Monsterhotellet, hvor blandingen af uhygge, humor og spænding er tilpas underholdende til, at han endda vil genlæse bøgerne. Monsterhotellet er et originalt univers, hvor der ikke er langt fra uhygge til latter, og det er klart bøgernes styrke, da uhygge i denne alder er spændende i små doser. Billederne i bøgerne understøtter på glimrende vis historierne, og elementerne af uhygge og humor er gennemgående i billederne, som udgør en visuel underholdningsværdi i sig selv.

Vi har brugt bøgerne til godnatlæsning, hvor jeg har læst for sønnen. Umiddelbart havde jeg forestillet mig, at han selv skulle læse dem, da han allerede er ret god til at læse. Sværhedsgraden af teksten er ikke en udfordring for ham, men det er derimod de op til fire siders ren tekst i træk uden billeder. Nu hvor historierne er ved at være velkendte for ham, tænker jeg, at tiden er moden til, at han skal prøve at læse bøgerne på egen hånd. I den kommende tid skal vi derfor bruge bøgerne til at øve læsning af flere siders tekst uden underholdende billeder. Intet er så skidt, at det ikke er godt for noget 🙂