Posted in 1 stjerne, 2 stjerner, Bedømmelse, Biografi, Boganmeldelse, Carlsen, Forlag, Genre, Pipaluk

Serie: Filmguide

Forfatter: Felicity Baker

Forlag: Carlsen

Udgivet: 21. November 2016

Sider: 64 pr. bog

Bedømmelse: 1/5 – 2/5 – 2/5

Jeg har valgt at disse tre bøger bliver anmeldt i en anmeldelse, da de er så små og er meget bedre, når de er sammen i stedet for hver for sig. Jeg vil gerne vise jer alle tre og selvom det ikke er bøger der er virkelig slår benene væk under mig, så er de alligevel med til at give lidt ekstra til hele Harry Potter universet og det kan jeg faktisk rigtig godt lide. Det er altid sjovt, at få mere af vide om det univers, så mange af os knus elsker. Bøgerne føles lidt som om de er kun er en del af et større værk. De føles ikke helt som om de er stærke nok til at være selvstændige bøger. Det føles meget som om det bare er en omgang hurtig spinoff af hele Harry Potter universet og det synes jeg faktisk er ret synd. Da de blev lavet sidste år, så kunne de godt have været meget dybere, for alle filmene var jo ude på det tidspunkt.

Der manglede som sagt dybde i alle bøgerne. Det underlige er at der faktisk er plads til at komme mere tekst ind, som ville have kunnet give den dybde jeg havde brug for. Jeg kunne godt lide at jeg kunne genopleve noget af magien i de mange fine billeder. Det er en af de ting der trækker op i den samlede bedømmelse, at der er så mange billeder. Hvis man “bare” har læst de skønne Harry Potter bøger og ikke set filmene, så kan de faktisk give lidt mere til bøgernes univers. Det er så fedt. Det er super lette at læse.

Det kunne være super interessant hvis de også lavede bøger om andre karakterer i universet også dem fra Fantastiske skabninger. Det kunne være så fedt at lærer dem bedre at kende også selvom de ikke er hovedpersoner. Det kunne virkelig give meget mere til universet og det er jo blevet udvidet en del allerede, men hvor er det fedt 🙂

Samlet bedømmelse 3/5

De handler om hver deres person, Harry, Hermione og Ron. I hver bog følger vi personerne gennem de forskellige film. De fortæller om de ting de laver igennem filmene og om deres personlighed med mere.

Harry Potter

Ikke noget særlig stort eller dybt indhold. Jeg blev på ingen måde overrasket over indholdet, da den ikke tilfører noget nyt til universet. Jeg tror at det der er galt med den her er, at alle kender Harry Potter, så godt at det er svært at blive overrasket ordentligt. Det eneste nye der er, er billederne af Harry Potters forældre som unge. Dem havde jeg dog trods alt aldrig set før. Jeg mindes ikke at have set dem i filmene, men jeg har heller ikke set alle filmene.

Hermione Granger

I denne bog var der faktisk en del jeg ikke vidste om hende. Det var lidt underligt. Det føltes som om jeg havde glemt mit Harry Potter univers og det bryder jeg mig ikke om. Jeg elskede at fordybe mig i de nye ting jeg fik af vide. Der var meget mere dybde i den her synes jeg, men det er nok fordi jeg fik viden jeg ikke vidste. Jeg synes dog at denne bog gentog sig selv lidt for meget.

Ron Weasley

Den mangler detaljer om Charlie, en af Rons brødre. Der bliver talt om alle de andre brødre. Desværre. Også i denne bog var der flere ting der overraskede mig, hvilket er ret sjovt. Jeg har enten ikke hørt/læst ordentlig efter eller også er det reelt noget der ikke var med i bøgerne eller filmene. Jeg tror jeg må på bøgerne igen 🙂