Posted in Forfatterinterview

Anna Dyhr om Købekælling

Jeg har inviteret en ny forfatter ind på bloggen. Jeg elsker den her del af mit liv, fordi jeg virkelig lærer en forfatter at kende på en anden måde end jeg plejer ved “bare” at læse deres bog/bøger 🙂 Idag er det Anna Dyhr, som er født i 1990 i Haderslev. Hun er opvokset i Århus og bog nu på Djursland. Hun skriver skønlitteratur til voksne og hendes bog Købekælling kommer den 8. marts 2017 på forlaget Jensen og Dalsgaard. Anna, ordet er dit:

personen-anna-d

Du bliver citeret i Ebeltoft Folketidende for at sige, at bogen indeholder højaktuelle og debatterede tematikker. Hvilke tematikker er der tale om?

Inspirationen til tematikken i KØBEKÆLLING har jeg fundet i Henrik Ibsens drama “Et Dukkehjem”. Det skildrer en ægteskabelig konflikt mellem Nora og Helmer, som grunder i definitionen af tidens kønsroller. Nora rejser sig i protest mod manden, ægteskabet, samfundet og mod den rolle, der tildeles hende. Hun gør oprør, kræver opgør – frigørelse. Det er lignende strømninger, der driver gennem KØBEKÆLLING, driver værket frem.

Hvad handler din bog om?

KØBEKÆLLING er en sarkastisk, rasende og sært poetisk historie, som blandt andet stiller spørgsmålet: Behøver en fri kvinde at være et pikhoved?

Hovedpersonen i KØBEKÆLLING opholder sig i første del af bogen i en plastikboks. Hun er komprimeret og lagt låg på, men bryder plast og boks. Bryder ud, men …

Hvad vil du gerne opnå med din bog?

At den bliver læst!

Jeg kan læse i avisen Stiften, at din bog skal være inspiration for en kunstudstilling. Hvordan kom det i stand? Og hvor og hvornår kan man opleve udstillingen?

Jeg havde et ønske om at give KØBEKÆLLING et alsidigt udtryk. Så jeg startede et kunstnerisk samarbejde omkring bogen, hvor 8 kunstnere fortolker bogen gennem deres kunst. Udover reception, holder jeg altså også fernisering og udstilling.

Event-oversigt
– 8. marts kl. 18-21 udgivelses-reception på Soul Shine/ Second-hand & Vintage, Graven Århus
– 15. april fernisering for ’KØBEKÆLLING og kunsten’ på Galleri Grevelsgaard
– 18-21. maj oplev udstillingen ’KØBEKÆLLING og kunsten’ til Vild med ORD, Dokk1

Alle er velkomne. Der vil være bobler og kræs ❤

16425490_10154971089702560_461118537_n
Hvordan føles det at netop din bog skal være inspiration for en kunstudstilling?

Jeg er super taknemlig for, at de 8 kunstnere har taget godt imod min idé og vil lege med!

Har du planer om at skrive flere bøger?

Naturligvis, når tid er. Jeg har også flere liggende, som bare venter på, at jeg har tid til dem.

This slideshow requires JavaScript.

Du kan naturligvis følge Anna på hendes Hjemmeside og på Facebook. Hvis du gerne vil købe hendes bog, så kan du finde den på Saxo, Dansk Boghandel og Arnold Busck – den kan helt sikkert også findes andre steder 🙂

Forfatter

Elsker alt der handler om bøger og kreative projekter :D

Skriv et svar

