Posted in Boganmeldelse, Krimi, Genre, Forlag, Pipaluk, 4. til venstre, Bedømmelse, 5 stjerner

Forfatter: Pernille Boelskov

Forlag: 4. til venstre

Udgivet: April 2015

Sider: 306

Denne bog har jeg fået af forfatteren selv, som et anmelder eksemplar og hvor er jeg dog glad for, at jeg fik lov at læse den. Glæder mig så meget til toeren, som jeg også har fået i samme pakke 🙂

img_0329Handling:

En ung mand findes myrdet i et lukket granitbrud, men kun en kan identificere ham. Præsten. Hvad lavede manden, som ikke er dansk på Bornholm? og fandt han det han ledte efter? Det er det politiet skal finde ud af, men Agnethe blander sig i efterforskningen, faktisk så meget at der bliver klaget over hende. Hun kan miste sit job, som præst. Om hun gør det, ja det må du læse dig til 🙂

OMG – Jeg manglede ord, da jeg lige havde lukket bogen og der gik en del tid før jeg kunne sætte ord på min begejstring for denne bog. Det er Pernilles første bog og det kan virkelig ikke mærkes overhoved. Jeg er meget imponeret over, at hendes første bog kan have såhøj en standard. Det er dæleme en god bog og jeg har også læst hendes novelle “Liget i Nørrekås“, som vel kan betegnes som en 1,5 i serien altså en historie mellem nummer et og to 🙂 Den kan kun fås ved at tilmelde sig Pernilles nyhedsbrev.

Nå, men tilbage til Granitgraven, som er den første i en serie. Det er en ualmindelig krimi på virkelig højt plan. Det er en af dem, som er meget svær at ligge fra sig og jeg kan slet ikke fatte hvor god den var. Jeg læste den virkelig hurtigt, fordi spændings niveauet er så højt. Den vendte selv siderne. Jeg havde det hele tiden sådan, at jeg bare lige skulle læse den næste side og  så slutter en bog altså hurtigt 🙂

At sætte en præst i hovedrollen til en krimi er bestemt et nytænkende og anderledes træk, men genialt. Jeg havde ikke lige set det komme, at en krimi ikke skulle ses fra politiets side, men en meget nysgerrig præst, som ikke altid er som præster er flest. Hun er ligesom vores forfatter nytænkende. Det er så fedt. Jeg bryder mig ikke så meget om præster, men Agnethe hun er elskelig, levende og bare så cool. Jeg glæder mig meget til at følge personerne i mange flere bøger. Jeg elskede jo både den her og novellen, så toeren kan da kun være god.

Krimien er langsom, men på den gode måde. Den viser Bornholm som det er at leve der og det er jeg virkelig glad for. Der manglede på ingen måde spænding, for Pernille er virkelig god til at holde spændingen, ligge små spor ud til læseren, så vi selv kan prøve at finde ud af hvad der er sket. Det er så fedt. Jeg havde ikke lige regnet med at det var den afslutning, som bogen fik, men wow denne bog er velskrevet. Personerne  er så levende, at det føles som de er lige ved siden af en og omgivelserne er så godt beskrevet, at det føles som om jeg er tilbage på Solskinsøen.

Der er et kort bagi bogen, så du kan se hvor de byer der tales om ligger. Det er nu meget fedt 🙂