Posted in Forfatterinterview

Manuskriptforfatter Maiken P. Rais

Jeg har valgt at inviterer en lidt anden slags forfatter ind på min blog. Hun har skrevet noveller, men nu skriver hun manuskripter, hvilket jeg synes var spændende, så derfor er hun er nu 🙂 Lad mig fortælle jer lidt om Maiken. Hun er en ung kvinde, født i 1991 og opvokset på Mors i Nordvestjylland. Hun følte sig aldrig rigtig hjemme der, så derfor flyttede hun til København, hvor hun boede i omkring tre år, inden eventyret tog hende videre til USA. Her har hun boet omkring et år og føler sig godt tilpas der. Hendes drøm er at flytte permanent til USA.

unnamed-1

 

Sådan startede det hele:

Jeg ved ikke, hvad der fik mig til at starte med at skrive. Et behov for at udtrykke mig, tror jeg. Faktisk startede jeg med at skrive digte som blev til sange, og derefter begyndte jeg at skrive noveller. Jeg har skrevet 1 eller 2 ’romaner’ i mit liv. Jeg putter det i anførselstegn, fordi de måske ikke var helt lange nok til at kan kaldes romaner. Men hver gang jeg skrev, forestillede jeg mig, at det skulle laves til en film. Det, og min generelle interesse for Film, TV, Teater og Skuespil fik mig til at gå over til at skrive manuskripter i stedet for. Så i dag er det stort set kun manuskripter jeg skriver.

Inspirationen, der er overalt:

Jeg har altid gang i mange forskellige ting, så der er ikke én enkelt historie. Men idéerne til mine mange historier kan komme ud af ingen ting. Det kan være en følelse jeg får hvis jeg ser tilfældige mennesker på gade, noget i en film, handlingen i noget musik, eller endda fra mine drømme. Idéerne kommer mange forskellige steder fra. Nogle gange kan det være jeg ønsker at skrive om noget bestemt, og så tænker jeg over det emne, hvordan man kan gøre det anderledes end hvad man evt. allerede har set. Det er meget forskelligt hvordan.

Og hvordan den bevares:

Det kan også være svært ind i mellem. Jeg ved egentlig ikke hvordan jeg bevare inspirationen. Jeg arbejder meget ud fra mine følelser og hvad jeg lige er i humør til. Derfor varierer det også hvilken historie/manuskript jeg vælger at arbejde på, alt efter hvad jeg lige føler for, har lyst til og er i stemning/humør til. Men tanken om at det kunne blive til en film, serie eller teaterforestilling, som mange mennesker ville se er nok en af de største boostere til at bevare inspirationen.

Filmatisering og udgivelse

Jeg har aldrig som sådan fået udgivet noget, hverken en bog eller et manuskript. Jeg har skrevet et kortfilmsmanuskript som jeg selv filmatiserede (”Keep on Smiling”). Jeg har været tæt på at andre ville filmatisere mine manuskripter, men det er aldrig blevet til noget endnu, desværre. Det eneste jeg har fået ”udgivet” er da jeg blev nummer 2 i en novellekonkurrence på Morsø Folkebibliotek for mange år siden. Der blev min novelle udgivet i Morsø folkeblad.

Om ikke at smide ideer ud:

Jeg skriver hele tiden. Jeg har altid gang i et eller andet. Noget bliver færdigt, andet gør ikke. Men jeg smider stort set aldrig noget ud. Jeg var med min mor og bror på ferie på Rohders for nogle år siden. Her mødte vi en britisk børnebogsforfatter, som jeg desværre ikke husker navnet på. Hun fortalte mig, at man aldrig må smide sine idéer eller påbegyndte historier ud, for på et eller andet tidspunkt kan man gå tilbage til dem, og så enten skrive videre eller kombinere det i en ny historie.

Fremtiden og at leve af manuskripter:

Jeg vil helst leve af at spille skuespil, men det ville da bestemt ikke gøre noget, hvis jeg kunne spille mine egne manuskripter, eller både være skuespiller og skrive manuskripter til andre, og så kunne jeg også godt tænke mig en dag at instruere mine egne projekter.

Historiernes emner/genre:

Jeg skriver mange forskellige historier i mange forskellige genre. Jeg skriver dog nok mest drama om, men ikke begrænset til, seriøse tabubelagte emner, som fx psykisk sygdom, voldtægt, selvskade osv. Jeg kan dog også godt lide at skrive komedier, og indimellem bliver det også til en krimi eller thriller/gyser – men det er sjældent. Og så øver jeg mig lidt på at opfinde et fantasy univers. Jeg er vild med den genre og ville sindssygt gerne kunne skrive en god fantasyhistorie.

Fritiden:

Jeg har siden jeg var 6 år gammel spillet skuespil, så når jeg ikke skriver kan jeg godt lide at spille skuespil, som jeg også håber kan blive min levevej. Udover at studere eller arbejde, bruger jeg også tiden med mine venner og familie, går ture, tager billeder, overbruger Netflix da jeg er en stor fan af at slappe af til film eller serier, hører musik, laver mine egne film osv. Og så er jeg vild med dyr, jeg har gået til ridning i omkring 11 år, så heste er helt klart at foretrække sammen med hunde, men de fleste dyr er velkommen.

Forbillederne:

Der er mange mennesker jeg ser op til. I Danmark er det Anders W. Berthelsen og Paprika Steen – men ikke kun dem. Der er simpelthen så mange dygtige skuespillere, og jeg ser op til de fleste af dem. Men Anders W. Berthelsen er grunden til jeg vil være skuespiller. Da jeg var 9 år så jeg et afsnit af TV-serien Taxa, hvor Anders spiller René. Han havde lige mistet sin far og sad i sin bil og græd. Den skuespilpræstation gjorde noget særligt ved mig, og jeg vidste at det var det jeg ville lave. Fortælle historier, få folk til at tænke og føle noget, ligesom han i sin rolle fortalte en historie der rørte mig.

I USA er hele castet til Orange Is the New Black en fantastisk inspiration. Men særligt er jeg vild med Natasha Lyonne der spiller Nicky Nichols. En anden i USA jeg ser utrolig meget op til er Mariska Hargitay som de sidste 18 år har spillet den samme rolle, Olivia Benson i Law & Order: Special Victims Unit. Hun har brugt sit job og sin stemme gennem det show til at oprette Joyful Heart Foundation som under at bekæmpe Domestic Violence, Seksual Assult og Child Abuse. De har hjulpet rigtig mange og er helt fantastisk. Se mere her: http://www.joyfulheartfoundation.org/

Mariska Hargitay er en af mine Helte, sammen med Law & Order: SVU og hele castet og holdet bag.

Der læses også en gang i mellem:

Puha den er svær. For at være helt ærlig så læser jeg stort set aldrig. Jeg har ikke tålmodighed til bare at sidde og læse. Jeg vil hellere skrive i stedet. Men af de bøger jeg har læst gennem tiderne, må Nynnes Dagbog serien nok være en af de bedste. Eller Harry Potter.

Da jeg var i USA købte jeg en bogserie på 12 små bøger, de er mindre end et A5 papir og der står ikke særlig meget i dem, men de er godt nok sjove. De hedder ”Lines for all Occassions” og har flirtende eller fornærmende replikker i. Fx er der en af bøgerne der hedder ”Insults & Comebacks”. Her i er første kapitel ”Looks” og her under en undertitel ”Ugly”. Nogle af de replikker man finder her er fx ”I’ve had a lot to drink, and you still don’t look good.” eller ”Can I borrow your face for a few days? My ass is going on holiday.” Det er den slags man finder I alle bøgerne og de er meget underholdende. Dem kan jeg godt lide at læse.

Hendes hjemmeside

Hendes Youtube

Forfatter

Elsker alt der handler om bøger og kreative projekter :D

Skriv et svar

