Posted in Forfatterinterview

Kender du? #1 Anne Christine Eriksen

Anne Christine er ny forfatter. Hun udkom med sin første bog sidste år, mere præcist d. 7. November 2016. Jeg mødte hende på Bogforum på Dreamlitt’s stand, hvor hun holdt et interview, som jeg synes var rigtig spændende, så derfor inviterede jeg hende med ind på bloggen her. Jeg havde lyst til at vide mere om denne unge kvinde. Hun er blot 25 år gammel og har allerede udgivet en bog, som skal blive til en serie. 

Hun er opvokset i et område i nærheden af Horsens og Vejle. Da hun ikke kunne skrive i sin barndom, så legede hun sine historier ud sammen med hendes veninder. I stedet for den klassiske far, mor og børn leg, så legede de eksempelvis vampyrer. Jeg synes faktisk, at det lyder meget sjovere end den klassiske leg, som jeg selv ikke kunne lide. Hun havde ikke vildt mange venner, da hun ikke kunne relatere til de andres interesse. Hun havde dog fantasivenner og som hun selv siger det, så var hun nok lidt underlig.

Hun elskede at læse og da hun begyndte at skrive på murstens computeren derhjemme, var der ingen vej tilbage. Hun blev som besat af det og selv idag har hun ikke rigtig lyst til meget andet end at finde på nye historier. Det var lige en lille introduktion, så lad os komme endnu dybere ned i dette interview. 

unnamed

Om bogen

Hvad handler bogen “Mellem himmel og helvede” om?

Puha, det er altid så møgsvært at korte det ned, synes jeg, men i korte træk: Mellem Himmel og Helvede-serien følger Daniels rejse fra at være en fortabt dreng, der søger retfærdighed for sine forældres død, og så til at være en moden mand, som er nødt til at træffe nogle hårde valg. Handlingen foregår i et alternativt univers, der er mere eller mindre som vores. Den eneste ændring er, at her er magiske og overnaturlige Væsner virkelige og lever side om side med mennesker.

Serien finder sted længe efter en krig mellem Væsner og mennesker, og kun fire lande eksisterer endnu, imens resten af Jorden er blevet delt op i territorier, som hver gruppe styrer. Og ja … Det er vist allerede en lidt lang forklaring det her, så jeg må hellere stoppe mig selv. Bog 1 handler Daniels jagt på sine forældres morder og hans møde med Lesta, der også leder efter morderen.

Din bog hedder “Mellem himmel og helvede”, hvorfor lige den titel?

Titlen er baseret på udtrykket ’mere mellem himmel og jord end man tror’. I serien er Himlen og Helvede fysiske steder, som man kan komme til, hvis man åbner portaler, og de fleste kan nok gætte, at den større konflikt i serien er mellem englene og De Faldne Engle. Så jeg syntes, at titlen ville være passende til at repræsentere konflikten og hvordan Daniel er fanget i midten af det.

Bogens temaer virker til at være til det lidt ældre publikum, men forsiden virker til at fange de yngre læsere. Hvorfor kom forsiden til at se sådan ud?

Jeg har grublet en del over, hvordan forsiden skal fremstå. For ja, den tegnede stil kan helt sikkert lede tankerne

mod en yngre målgruppe. Det bunder nok i sidste ende i den følelse, som jeg får fra bogen, når jeg skriver og læser den. Jeg har selv en fascination af manga og anime, så når jeg tænker på min verden, tænker jeg i den stil. Den egner sig dog ikke rigtig som forside til en dansk bog, så jeg sigtede i stedet efter nogle mere realistiske tegninger.

Dog ikke så realistiske at personerne fremstod så ægte som på malerier. Jeg vil gerne have, at de tydeligvis er tegnede. Det er det nærmeste, som jeg føler, at jeg kan komme på, hvad jeg ser i mit hoved.

Bogen ligger op til at der kommer en mere i samme serie, hvor mange har du tænkt der skulle komme i denne serie?

Der skulle meget gerne komme seks bøger. Forhåbentlig. Hvis nok folk køber 1’eren, så forlaget tør satse på mig igen.

Bogen er en hardback af noget der virker som en lækker kvalitet. Er det et bevidst valg fra din/forlagets side at det skal være en hardback? og hvorfor faldt valget på hardback?

Faktisk var det i starten planen, at MHH skulle være en e-bog. Der var ikke så meget snak om bogudgaver – selvom de selvfølgelig indgik i kontrakten. Da min nye redaktør kom på, erklærede hun dog, at bogen skulle være i hardback. Og forlaget var så enige. Så det var egentlig ikke fordi, at jeg sagde så meget i starten.

Jeg var bare glad for at blive udgivet. Jeg var derfor også MEGA glad, da jeg fik at vide, at det blev en hardback udgave! Og jeg er SÅ glad for den. Den er simpelthen så fin. Årsagen til det skyldes nok meget målgruppen. Den er jo henvendt til unge, og for dem er der nok også et aspekt af dekoration i en bog. Man kan godt lide at have bogen stående og vise den frem og være sådan ’Se, den har jeg læst!’. Sådan havde jeg det i hvert fald selv, da jeg var yngre. E-bogsmarkedet i sig selv er måske heller ikke så voldsomt stort her i Danmark.

I din bog skriver du om to mænds romance. Hvorfor faldt valget på en romance mellem to mænd?

Først og fremmest er det, fordi jeg er miljøskadet på den front. Som sagt er jeg mega fan af anime og manga, og jeg har læst en del indenfor genren yaoi og shounen-ai, der specifikt handler om kærlighed mellem to mænd. Jeg kan derfor også godt lide at spille den slags romancer, når jeg spiller tekstbaseret rollespil, så det springer videre til bogen.

I takt med at jeg skrev historien følte jeg dog også et vist ansvar for at skrive en bog, der havde hovedpersoner, der ikke var heteroseksuelle. Der er begyndt at dukke mere ungdomslitteratur op som viser andre seksualiteter, og det her er så mit bidrag til fantasy-genren. Jeg synes, at det er virkelig vigtigt at give unge en mulighed for at opleve så mange forskellige slags hovedpersoner som muligt, så de forhåbentlig kan finde nogen, som de kan identificere sig med på den ene eller anden måde.

Ligeledes vil jeg gerne skrive en historie, hvor handlingen ikke er fuldstændig fokuseret på en dybdegående undersøgelse af hovedpersonens seksualitet, bare fordi hovedpersonen ikke er heteroseksuel. Jeg synes, at der kan være en tendens til, at hvis man har en homoseksuel karakter, så er den karakter der mere som en slags token-karakter. De er ’den homoseksuelle’ og ikke rigtig andet, og alle vedkommendes problemer handler om, at h*n er homoseksuel.

Det vil jeg i hvert fald gerne væk fra. Lesta og Daniel er ikke heteroseksuelle, men det er ikke vigtigt som sådan. Det er bare sådan de er, og selvom Daniel har det hårdt med det i starten, er det ikke noget, der ender med at dominere hele hans liv.


Om processen

Hvordan arbejder du med at skrive en bog?

Nu har jeg kun udgivet en, men jeg har vel fået en smule system i det. Med MHH er det vigtigt for mig at have et overblik over Væsnerne og karaktererne, så jeg har et dokument, hvor jeg beskriver Væsnerne, og et, hvor jeg beskriver karaktererne. Derudover har jeg så et dokument, hvor jeg laver en outline for handlingen i bogen. Der skriver jeg udkast til bagsidetekst, forklarer mig selv hvilke ting jeg skal huske at have med i bogen og hvad målet overordnet er. Endelig laver jeg så resumé for, hvad der skal ske i hvert kapitel. Jeg starter med at bruge 20 kapitler i min outline, og så bygger jeg flere på i takt med, at jeg får udbygget handlingen.

Hvor lang tid har det taget dig at skrive denne bog?

Jeg startede, da jeg gik på efterskole, så det har vist været 8-9 år efterhånden. Der har været enormt mange omskrivninger gennem årene, karakterer er blevet skåret fra og føjet til og ændret. Det har været et noget omfattende arbejde.

Hvor meget har du selv været inde over designet af din bog? (Forsiden, hardback, opsætning med mere)

Jeg har haft meget indflydelse på forsiden og har haft mulighed for at afvise udkast, hvilket var virkelig rart. Opsætningen har jeg ikke rigtig haft så meget med at gøre, ud over lige at skimme det til sidst. Jeg er dog ret vild med skrifttypen på kapiteloverskrifterne, og at det første bogstav i kapitlet er lavet stort! Det er awesome! Totalt eventyragtigt ❤ Derudover har jeg så også fået tilføjet nogle Væsen-beskrivelser bagerst i bogen, så folk kan læse op på nogle af dem, da der jo er en del. Jeg har delt den op, så man får nogle af Væsnerne i denne bog og så nogle af dem i den næste. Jeg er dog også bange for, at der har sneget sig nogle fejl med i opsætningen, og det er simpelthen super ærgerligt. Der har været meget fokus på at få de ting rettet til i e-bogsudgaven, og de kommer også til at blive ordnet, hvis/når der skal laves nye oplag af hardback.

Hvordan havde du det med, at der var andre der skulle se det du havde skrevet, da du sendte det ind til forlaget?

Det havde jeg det egentlig fint med. Forlagene tager jeg ikke så tungt, da jeg har sendt ind, siden jeg var omkring 12 år gammel. Jeg har ikke sendt ind vildt mange gange, men jeg har vænnet mig hurtigt til processen. Jeg er langt mere rædselsslagen for, at bogen nu kan læses af alle mulige andre. Jeg kan slet ikke håndtere, at jeg ikke må rette i den mere!

Om inspiration

Jeg ved at rollespil har inspireret dig i din bog, men hvad var det i rollespils verdenen der inspirerede dig til at skrive denne bog?

Det er nok univers og karakterer. Jeg havde nogle år af mit liv, hvor jeg spillede vildt meget rollespil over MSN med to andre piger. Vi lavede alle mulige karakterer, som vi havde brugt i vores egne historier, eller som vi fandt på til rollespillet. Da det hele så døde lidt ud, stod jeg med alle de her karakterer, som jeg stadigvæk havde lyst til at arbejde med, så jeg satte mig ned og skrev en historie, hvor de alle sammen kunne være. Så derfor foregår MHH i et univers, hvor der er både magiske Væsner og mennesker, og hvor de kender til hinanden, så alle kan interagere med alle. Det matcher nogenlunde det slags univers, som vi arbejdede med i rollespillet.

Når jeg selv skriver, så kan min inspiration forsvinde lynhurtigt igen. Hvordan bevarer du din inspiration?

Det er svært at sige. Nogle gange kan jeg bare ikke holde mig selv i gang, og så laver jeg noget andet. Andre gange kan jeg få mig selv i gang igen ved at sige ’Okay, nu skriver du i en time, og så må du holde en pause’. Jeg tror, at det for mig virker bedst simpelthen bare at tvinge mig selv i gang. Jeg har ikke rigtig nogle smarte metoder til det, ud over at nu skal jeg altså bare skrive, hvad enten jeg har lyst til det eller ej.

Hvad inspirer dig?

Andet fantasy som jeg har læst gennem min opvækst. Tamora Pierce, Lene Kaaberbøl, Dennis Jürgensen og Tolkien. Selvom jeg ikke har læst bøgerne, så det er mest inspiration fra filmene xD

Mine egne holdninger til ting, som jeg får lyst til at skrive en historie om, så jeg kan få min pointe igennem – det gælder dog mere for andre ideer, som jeg går rundt med til nye historier.

Faktisk er jeg nok langt mere inspireret af anime og manga end af bøger, da jeg har set mere af det. Jeg elsker bare, hvor kreativt og opfindsomt det er. Man kan bare gøre alt, og det passer godt ind i et fantasy-univers. Det har en påvirkning på, hvordan jeg skriver kampscener og på forskellige evner og elementer i universet. For eksempel tænker jeg altid på Dragonball Z, når mine karakterer fremkalder deres aura, selvom det egentlig ikke ligner power ups fra DBZ vildt meget. Ligeledes har Avatar (serien, ikke filmen) inspireret måden, som karaktererne kæmper på.

Om selve udgivelsen

Det har været en lang vej med at finde et forlag, så hvordan var det endelig at få udgivet sin bog og stå med den i hånden?

Vildt surrealistisk. Man forestiller sig måske, at man vil danse rundt i lejligheden og hyle op af ren og skær glæde. Men jeg var nok mest bare vantro. Jeg blev ved med at sidde og ae forsiden og snakke om, hvor glat den var. Jeg kunne slet ikke fatte, at det var min bog. Jeg har stadigvæk sådan lidt ærefrygt omkring den. Jeg har fået en kasse med ti eksemplarer, og jeg har ikke rigtig rørt dem, medmindre jeg skulle have dem med til noget.

Hvordan fandt du frem til Dreamlitt, som er blevet dit forlag?

Gennem en reklame på Movellas, tror jeg. Nogen nævnte dem i et forum derinde, og så bestemte jeg mig for at prøve dem af.

Du var på BogForum 2016 med din bog til et interview, hvordan var det at der pludselig var så meget fokus på dig og din bog?

Det var ret så fedt! Jeg var selvfølgelig mega nervøs, men da vi først kom i gang, var det bare skønt. Jeg elsker at fortælle om min bog, så det er jo bare rart, når nogen gider at lytte til det. Jeg har været bekymret for det, da jeg har kæmpet med noget angstagtigt gennem de sidste par år. Jeg bliver derfor ofte skidt, når jeg bevæger mig et sted hen, hvor der er masser af mennesker. Derfor var jeg også glad for, at der kun var en håndfuld folk henne for at høre mig fortælle, og det var virkelig rart at komme ud af interviewet med en sejrsfølelse. Sådan lidt ’Jeg kan jo godt!’.

Bag forfatteren

Når du ikke skriver, hvad kan du så godt lide at lave?

Jeg kan godt lide at spille rollespil, og så at stene på YouTube. Af og til ses jeg også med en veninde eller to. Men sandt at sige, så gider jeg faktisk ikke rigtig lave andet end at skrive. Jeg har dog planer om, at jeg vil forsøge at læse mere! Og så har jeg selvfølgelig et speciale i antropologi, som jeg skal skrive her i foråret, så det sluger også noget (læs: alt) af min tid.

Nogle mennesker drømmer om at blive forfattere i mange år. Hvor længe har du drømt om at blive forfatter? og hvad tiltrak dig ved det at være forfatter?

Jeg har drømt om det, siden det gik op for mig, at det var en ting, man kunne blive. Så det er vel nærmest siden jeg var lille. I hvert fald siden jeg begyndte at skrive som 10-11 årig. Jeg elsker tanken om at leve af at skrive bøger. Den slags er selvfølgelig svært her i Danmark, men derfor drømmer jeg nu stadigvæk om det. At leve af at gøre det, man elsker, er vel alles drøm i sidste ende, og jeg er besat af at skrive, så hvis jeg kunne slippe af sted med at gøre det hele dagen lang, ville det være super.

Hvis du skulle have lyst til at følge Anne, så kan du gøre det på de nedenstående sider. Bare følg linket.

Blog

Facebook

Instagram

Hvis du gerne vil købe hendes bog, så skal du da også lige få muligheden for det. Jeg har lavet direkte link, så du bare skal trykke på linket og så er du på rette vej.  

Saxo

Plusbog

Gucca

Hvis du nu har det ligesom jeg og gerne lige vil tjekke anmeldelserne af bogen før køb, så kan du lige kigge på disse links.

Sus’ Bogblog

Bookaeater

Forfatter

Elsker alt der handler om bøger og kreative projekter :D

Skriv et svar

