Posted in 5 stjerner, Børnebøger, Bedømmelse, Biografi, Boganmeldelse, Fagbog, Forlag, Genre, Kle-art, Pipaluk

Titel: Kongeriget – fra Margrete til Margrethe

Forfatter: Thyge Christian Fønss og Lotte Hammeken

Forlag: Kle-art

Udgivet: 2013

Sider: 115

Anmelder: Pipaluk

Bogen fortæller om Konger, Dronninger, slotte og en masse andet der hører til de kongelige fra Margrete den 1. til og med Margrethe den 2. Der er mange historiske detaljer igennem hele bogen og en quiz til sidst, så du kan se hvor meget du har lært 🙂

Lad mig starte med at sige at jeg elskede de tegninger der var lavet til bogen. De er tegnet af Pernille Hinnerup Jensen, som har tegnet til flere andre bøger også. De er så levende og fortæller ligeså meget som teksten nedenunder. De gør hele oplevelsen af denne bog mere hel. Godt klaret. Hun er virkelig god til at lave tegningerne udtryksfulde. Jeg har flere gange moret mig over en af tegningerne. Jeg var heller ikke i tvivl om at slottene var meget præcis tegnet. Hun er simpelthen så dygtig.

Selve bogen er meget detaljeret, på den gode måde. Da bogen er større i formatet end almindelige bøger og der er meget forskellige infomationer på hver side, så tager bogen lidt tid at læse, men jeg kan love dig at den er det hele værd. I den første del læser man alle mulige informationer om de forskellige kongelige ting, som slottene eksempelvis. Det er super spændende hele vejen igennem og jeg er meget glad for at jeg fandt denne bog.

Den er super genialt fundet på, at lave en historisk fortælling på denne måde. Jeg havde lyst til at vide meget mere om de forskellige mennesker og de forskellige begivenheder. Selvom det hele var dækket rigtig grundigt, så havde jeg bare lyst til at vide mere, at være der. Jeg følte at jeg var med helt inde i historien og for en tid var tilbage i tiden 🙂 Det var underholdende og lærerigt på samme tid.

Jeg vil anbefale denne bog til alle der har lyst til at lærer mere om historien. Giv den til alle skoler. Det her en meget sjovere måde at lærer historie på 🙂

One thought on “Kongeriget