Posted in Børnebøger, Boganmeldelse, Forlag, Genre, Muusmann

Forfatter: Robert Mihaere

Forlag: Muusmann

Udgivet: Maj 2015

Sider: 192

Bedømmelse: 3/5

Disse to er anmelder eksemplarer, men mine meninger er helt min egne 🙂

Landet Nonnisense er helt sit eget. Befolket af væsener, der er sammensat af dyr og liv, som vi kender, og blevet til nye ’fusioner’. En spjætmus er halvt frø, halvt mus, en sømkat halvt pindsvin, halvt kat. En bjergkæde snorker, og en bakke bølger. Førskolebørn og børn, der er ved at lære at læse – og sætte betydning sammen – kommer til et slaraffenland af muligheder. Her kan leges – her bliver leget – med sammensatte ord i en fuldkommen sammensat verden. For i Nonnisenses univers hænger alting sammen. Farverne får Nonnisense til at dreje rundt. Når månen f.eks. er karamelbrun, skvætter Toffee-skvæt-træerne toffee, og det er det de blophalede sommeraber lever af. Går der rod i sådan et system, har vi balladen. Det kræver helte, og det haves!Missionen, der skal redde månens skiftende kulører og landets beståen, er action-mættet. Skurken, der vil dræne landet for farver, minder om en Darth Vader-figur og afslører en kompleks karakter i det eventyrlige univers – og ikke mindst drabelige kampscener. Det er ikke Starwars, det er månekrig for de små (drenge). Skurkene er onde – og menneskelige. Venskab er afgørende og giver bogen en tryg tone, trods truslerne.

Disse bøger indeholder de smukkeste og skøreste illustrationer af alle disse meget mærkelige fabeldyr og de situationer de kommer ud for. Deres farverige glæder gør at bogen er meget mere hyggelig at læse. Der er farver alle vegne, hvilket for mig også gør at det er svært at koncentrere mig om alle de nye fabeldyr jeg skal lære at kende.

Det er ikke en bog for alle børn, fordi den er lidt uhyggelig, men sammen med en voksen, så skal det nok gå 🙂 Min bogbloggers børn, synes den var alt for uhyggelig, så derfor læste jeg den 🙂 Den er spændende, men jeg synes der er alt for mange navne på lande, bjerge og personerne i bogen. Jeg havde meget svært ved at fange alle de mange fabeldyr og det gjorde at det var svært at holde styr på dem alle, hvilket gjorde læsningen besværet. Der var ligesom bare lidt for mange fabeldyr på en gang, men derfor er humlefanten stadig nuttet ❤ Det er godt fundet på at lave den slags dyr – så langt rækker min egen fantasi slet ikke. Der er plads til at lade sin fantasi løbe frit løb. Forsiderne er en god indikation af hvad der er indeni de to bøger. De er virkelig fantasifulde og fulde af liv. Forfatteren har virkelig brugt sin fantasi her.

Bøgerne er i et lidt stort format, hvilket jeg synes gør det svært at læse dem, som hygge bog, men det er jo bare min mening. Jeg kan bedst lide bøger i et mindre format. Dog er sproget let og flydende, så den er nem at læse. Bogen skulle henvende sig til børn mellem 5 og 9 år 🙂

Andres meninger:

Forestilling om paradis – 4 stjerner

Bogbotten – Hun har også lavet en anmeldelse af toeren