Posted in Boganmeldelse, Forlag, Genre, Lindhart og Ringhof, Pipaluk, Skrøner

Pigen som søgte havets mor

Titel: Pigen der søgte havets moder

Forfatter: Jørn Riel

Forlag: Lindhardt og Ringhoff

Udgivet: 1981

Sider: 79

Bedømmelse: 5/5

Læst under julis readathon 😊


Handling:

Panny er en grønlandsk pige som kan tale med dyrene. Hendes landsby løber tør for fangst og hun vil finde havets mor, så hun kan slippe fangsten fri, så mennesker og bjørne kan få noget at spise. Mon hun finder havets mor? Vender hun levende tilbage?

Min mening:

Åh hvor jeg dog elsker disse humoristiske historier fra Grønlands inuitter. Jeg elsker at det er nemt at hoppe lige ind i billederne af historien, at det altid er som om jeg er der selv. Det er som at jeg kommer tilbage til et sted jeg har været før, uden jeg nogensinde har været der. 

Denne histories hovedperson er en lille pige, som kan tale med dyr. Altså ikke helt så virkelig som de andre af hans historier virker, men alligevel så er den både rørende, sørgelig og fyldt med håb om en bedre fremtid. Fortællingen er lidt mere fjollet end de andre, men alligevel stadig den gode genkendelige Riel stil.

Jeg kan godt lide at han skildre en modig pige istedet for at det altid skal være drenge. Han er så ærlig i sin måde at skildre den grønlandske mentalitet på. Hele deres kultur, glæde, sorg og hverdags liv virker så ægte og skrevet på en kærlig og omsorgsfuld måde. Der er altid stor humor i hans bøger – måske derfor jeg elsker dem så meget 💗

Forfatter

Elsker alt der handler om bøger og kreative projekter :D

One thought on “Pigen som søgte havets mor

Skriv et svar

