Posted in Forfatterevents

Nyere forfattere #59 – Kim Risør

Idag har jeg inviteret Kim Risør ind på bloggen, så han kan fortælle om sig selv og sin bogbaby, som udkom 30/9 i år 🙂 Så den er næsten helt ny. Jeg synes det er vigtigt, at nye forfattere får taletid her på min blog, så derfor er han nu her. I kan lærer ham bedre at kende, måske endda finde en ny bog, som I har lyst til at læse. Kim, ordet er dit:

14877701_10209549856456125_835289953_n

Hvad fik dig til at starte med at skrive?

Jeg har altid haft fantasi og lyst til at fortælle historier lige fra hjertet – og har gjort det til mine børn og endda til min kone en hyggelig stund, når hun skulle vækkes blidt om morgenen. Ideerne og historien måtte bare ud, og jeg var selv meget spændt på, hvordan historien udfoldede sig, når jeg f.eks forlod spisebordet for skrive løs.

Hvordan fik du ideen til din bog?

Efter en tre ugers rundtur i Thailand havde jeg så mange filmiske indtryk af den flotte natur og af den søde befolkning. Ideer opstod til hvordan en tilsvarende tur kunne udvikle sig katastrofalt. Det blev starten på romanen Forbundne Kar. Jeg skulle hele tiden føle mig frem, absolut intet var planlagt, og jeg skulle føle smerten og frygten undervejs som historien udfoldede sig i mit hoved og på skrift.

Hvordan er det at få udgivet sin bog?

Det føltes som en anerkendelse af min historie og af mit skriveri at få udgivet bogen, det føles også lidt som mit barn, der nu er født og skal tages imod af verden. Det er samtidig en meget “nøgen” oplevelse at udlevere så mange af sine følelser og tanker gennem romanen. Jeg er ret sikker på, at ingen vil finde min roman ligegyldig. Den har meget på hjerte og får iscenesat mange tanker om vigtige aspekter i livet.

Hvilke(n) bog/bøger har du skrevet?

Udover småhistorier efter nedskrivning af nogle af de børnefortællinger, jeg fandt på lige fra hjertet, da ungerne var små, er Forbundne Kar det eneste værk, jeg har skrevet, og det er min debutroman. Min far har skrevet 14 bøger, så jeg har lidt med mig hjemmefra, og jeg har klaret mig fint på forfatterskole.dk gennem spændende opgaver, hvor jeg også skulle sætte mig ind i karakterer og finde på historier.

14872552_10209549849415949_2076267230_n

Har du planer om at skrive en bog mere?

Jeg er igang med en roman mere, som er inspireret af nogle af ideerne i Forbundne Kar, der er en bog som har lagret sig meget i mit sind, næsten ligesom et minde. Jeg savner karaktererne i bogen, selvom det måske lyder fjollet.

Hvordan bevarer du inspirationen til at skrive?

Inspirationen kommer nærmest af sig selv, synes jeg. Mit sind arbejder i det ubevidste sideløbende med bevidste tanker og ideer, og så føles det nærmest som om, historien selv VIL ud, udfoldes og skrives ned. Det lyder måske tosset, men sådan føles det.

Regner du med, at du en dag kan leve af at skrive bøger?

Jeg kommer næppe til at leve af mine bøger…med mindre jeg fornemmer en kraftig efterspørgsel. Jeg har et godt job, og det tog mig 4 år at skrive Forbundne Kar i fritiden. Men man kan jo aldrig vide, hvordan livet udvikler sig, og jeg er åben for alle muligheder.

Hvad handler din bog om?

Forbundne Kar handler om en familie, der kommer galt afsted i Thailand og skal reddes eller redde sig selv. Derudover handler den om meget andet, idet jeg starter med at lade hovedpersonen gå til coach, fordi han er lidt i midtvejskrise og vil finde ud af sig selv og sine mål for det resterende liv. Derved introduceres læseren på en naturlig måde til ham, og de ting, han tumler med kan næsten alle relatere til. Der er mange af livets problemstillinger med i bogen, og det er bestemt ikke en knaldroman. Den er meget actionfyldt men også meget dybsindig, dog ikke trættende filosofisk. Spændingsniveauet bevares og øges faktisk gennem hele bogen. Det har været mit mål at underholde og sætte tanker igang på samme tid, og jeg har også tænkt historien og plottet som noget, der faktisk kunne ske, hvilket er ret skræmmende. Jeg har selv været skræmt og rørt undervejs i historien, så den har virkelig fyldt meget i mit sind.

Hvem er du?

Jeg er selv nok lidt af en livsnyder, der gerne vil beskæftige mig med noget meningsfyldt. Jeg brænder for mit job, hvor jeg er uafhængig rådgiver og hjælper folk til en fornuftsbetonet, erfaren og kvalitetsbetonet pleje af opsparingen gennem livet. I en branche, der er meget koncentreret om produktsalg og domineret af interessekonflikter i rådgivningen. Jeg er lidt af en idealist på nogle områder, og den uvildige og uafhængige rådgivning tiltaler mig og har båret frugt. Det giver god mening og det er meget min stil og i pagt med min integritet.

Hvad kan du lide at lave, når du ikke skriver bøger?

Når jeg ikke skriver bøger og er på job spiller jeg golf med mit netværk og med min søde kone, som jeg har kendt i 34 år. Jeg er 55 år pr. 31/10 2016 og nyder min familie og mine venner, men også sejlads, golf, squash, bordtennis, mountainbiking, vandreture – og ikke mindst at rejse.

Hvem ser du op til?

Jeg ser op til empatiske, aktive, livsbekræftende folk, der både VIL og KAN og ikke praler alt for meget med det. Dem er der heldigvis en masse af, og dermed er jeg også inspireret af mange forskellige mennesker i min omgangskreds. Præsident Obama er umiddelbart en, jeg ser op til.

Hvilken bog, er den bedste du har læst?

Den bedste bog jeg har læst…hmmm… det er nok Da Vinci Mysteriet.

Hvem er din yndlings forfatter?

Dan Brown.

Hvilken genre skriver du i?

Jeg skriver nok helst om menneskelige erfaringer, universel brugbar viden (der bruges for lidt i praksis), om livsvisdom og livsanskuelser, observationer og tanker/refleksion gennem livet, hvad man kan bruge hjerneforskningen til f.eks. – flettet ind i en spændende historie og et plot, der er underholdende og giver god mening samtidig .. og inspiration til læserens egen refleksion.

Jeg vil gerne sige tak til Kim, for at ville være med her på bloggen. Hvis du skulle have fået lyst til at følge ham, så har han en Facebook side. 

Du kan købe hans bog hos Mellemgaard, Saxo og diverse andre bogbutikker både online og fysiske 🙂 Så gå til dit yndlings bogshop og køb den 🙂

Forfatter

Elsker alt der handler om bøger og kreative projekter :D

Skriv et svar

