Posted in Forfatterinterview

Nyere forfattere #58 – Synne Kristine Eriksen

Jeg har inviteret en ny spirende forfatter ind på min blog og jeg ønsker at I tager rigtig godt imod hende. I kan idag læse meget mere om hende her på bloggen og finde ud af hvad det er for en bog hun har skrevet 🙂 Måske det lige er den bog, som du går og mangler 🙂 Hvem ved, men lad os komme i gang 🙂 Synne, ordet er dit:

14962279_1251667258209968_1804745577_n

Hvad fik dig til at starte med at skrive?

Jeg har skrevet historier, så længe jeg kan huske. Det var bare noget, jeg gjorde, det faldt mig naturligt. Selv om jeg sjældent skrev noget færdigt. På et tidspunkt – da jeg var i begyndelsen af tyverne – holdt jeg helt op med at skrive. Jeg havde mistet troen på mig selv, og jeg troede, jeg ville blive et gladere menneske af at slippe drømmen om at skrive en bog. Men det viste sig at være lige omvendt. Så begyndte jeg at skrive igen.

Hvordan fik du ideen til din bog?

Da jeg var barn, gik eller red jeg ofte tur i den skov, der lå fem minutter fra vores hus. Der er et helt bestemt sted i dén skov, som jeg altid har syntes var så magisk. Den måde, lyset faldt mellem stammerne på, et vandløb, et skift mellem løvskov og nåletræer, duften … Mange år senere, en efterårsdag, hvor jeg fulgte min søn i vuggestue, dukkede dét sted op i mit hoved igen. Og så vidste jeg, at jeg ville skrive en bog, der foregår i en skov. Resten har udviklet sig derfra.

Hvordan er det at få udgivet sin bog?

Utrolig dejligt og utrolig angstprovokerende.

Jeg kan bedst lide at sidde derhjemme og nørkle med at skrive, og jeg har det bedst med mennesker, jeg kender. Så tanken om at ”være derude” er ikke så rar for mig. Men samtidig er det jo også en drøm, der går i opfyldelse. I længden er der ikke så meget ved at skrive noget, som ingen alligevel kommer til at læse.

Og så er det altså noget helt særligt at stå med sin bog i hånden for første gang. Det er det bare.

Hvilken bog har du skrevet/hvad handler den om?

Jeg har skrevet De Tre Tyste – Beskytteren. Det er en nordisk og sådan lidt vikingetidsinspireret fantasy-roman, selv om der altså hverken er nordisk mytologi eller nordiske guder med. Den handler om klokkemageren Myrhat, der bor i Skoven, som er et ældgammelt, vildt og uvejsomt sted. Og om drengen Sigurd, hvis søster er blevet bortført. Både Sigurd og Myrhat finder ud af, at de ikke kender fortiden eller deres forældre så godt, som de troede. At fortiden kan kaste lange skygger og at de må træde i karakter, hvad enten de har lyst eller ej. Det er en historie, der handler om at blive voksen, om at miste nogen man elsker, om at tage ansvar og om pludselig at stå alene.

Har du planer om at skrive en bog mere?

Ja, for Beskytteren er første del i en trilogi, De Tre Tyste. Så jeg er i fuld gang med fortsættelsen. Og desuden gør det mig glad at skrive, så det har jeg ingen planer om at holde op med.

Hvordan bevarer du inspirationen til at skrive?

Inspiration kommer egentlig af sig selv; det svære er at bruge den til noget, andre gider læse. Når det er sagt, så synes jeg, det er vigtigt at gå ture. Det der med et ben foran det andet, det gør et eller andet ved hjernen. Inspiration er noget sjovt noget. Nogle gange er den meget konkret og resulterer i en bevidst beslutning, som fx det at min barndoms skov gav mig ideen til en bog, der foregår i en skov. Andre gange sniger den sig ind på en, og så opdager man pludselig, at man har skrevet om noget, man ingen planer havde om at skrive om. Jeg anede ikke, at det med at miste nogen, man elsker, skulle være et tema i De Tre Tyste. Men inspirationen er jo nok alligevel kommet fra begivenheder i mit eget liv.

Regner du med, at du en dag kan leve af at skrive bøger?

Ja, selvfølgelig! Nej, det gør jeg overhovedet ikke. Men det ville være dejligt.

Hvem er du?

Det er jo i virkeligheden et utrolig svært spørgsmål!

Men hvis nu jeg svarer på den nemme måde: Jeg hedder Synne, jeg er uddannet lærer, og jeg er gift med Nicholas, som jeg har tre små drenge med. For tiden bor vi i London, fordi Nicholas er udstationeret herovre. Før boede vi i København, men jeg er vokset op på Fyn i en lille by, der hedder Tommerup.

Hvad kan du lide at lave, når du ikke skriver bøger?

Når man har tre børn under otte, er det som om, ens interesser går lidt i dvale. Jeg læser stadig en del. Bøger, selvfølgelig, og så følger jeg lidt med i politik, selv om jeg er træt af, at det efterhånden kun bliver dækket, som om det var en fodboldkamp; heldigvis kan man godt stadig finde journalister, der kan lide at skrive om indholdet, og ikke bare om taktik, vindere og tabere.

Engang spillede jeg, både computer- og brætspil, men det har jeg ikke så meget tid til mere. Jeg kan godt lide at komme ud i naturen, gå eller cykle og se lidt på landskabet, allerhelst med mine børn rendende rundt i det. Men jeg kan ikke lide sport. Jeg gider ikke se det i fjernsynet, og jeg gider ikke dyrke det. Jeg er udpræget kropsdoven.

Hvem ser du op til?

Jeg ser op til mange mennesker. Dels fordi jeg er 161 cm høj, dels fordi jeg synes, der er så mange dygtige og kloge mennesker derude. Nogle af dem er jeg så heldig at kende, andre beundrer jeg på afstand. Og så har jeg altid syntes, at Karen Blixen var en cool cat.

Hvilken bog er den bedste, du har læst?

Det er svært at pege på en enkelt. I fantasy-genren ligger Ringenes Herre, Jonathan Strange and Mr Norrell, A Song of Ice and Fire og Harry Potter højt på min liste. Jeg holder også meget af historiske romaner, fx Patrick O’Briens Master and Commander-serie, Hilary Mantels Wolf Hall, Ebbe Kløvedal Reichs Festen for Cæcilie. Og så vil jeg anbefale alle at læse Jeffrey Eugenides’ Middlesex. Det er en fantastisk bog.

Hvem er din yndlingsforfatter?

Helle Perrier. Udover at hun skriver godt – og sjovt – så er hun et af de fineste, finurligste mennesker, jeg kender. Ellers har jeg ikke som sådan yndlingsforfattere. Jeg er en ret troløs læser. Jeg kan forelske mig fuldstændig i en bog, og så alligevel aldrig læse noget af den samme forfatter igen.

Hvilken genre skriver du i?

Fantasy. Jeg holder meget af genren, fordi man kan få lov at tage livets store udfordringer og give dem fysisk form, og fordi patos ikke er ugleset i den genre. Jeg pusler også med et par børnebogsprojekter. Og så drømmer jeg om en dag at skrive en historisk roman. Men jeg ved ikke, om det nogensinde bliver til noget, for jeg er skrækslagen for researchmængden og for at få alverdens historikere på nakken.

14996428_1251667838209910_612528199_n

Jeg takker Synne for, at ville være her på bloggen, hvis du gerne vil vide mere om hende og hendes bog, så kan du følge hende på diverse medier. Hun er på Instagram, Facebook og hendes Hjemmeside.

Hvis du nu gerne vil købe hendes bog, så er det også en mulighed og den kan købes hos Forlaget Turbine og Arnold busck 🙂

Hun signere bøger i Arnold Busck i Rødovre Centrum d. 25/11 kl. 19.

Forfatter

Elsker alt der handler om bøger og kreative projekter :D

Skriv et svar

