Posted in Boganmeldelse

Drengen fra Godhavn

Titel: Drengen fra Godhavn

Forfatter: Ole Thornbjerg

Forlag: Politikens forlag

Sider: 327

Udgivet: 24. September 2015

Bedømmelse: 5/5

Anmelder: Pipaluk

Handling:

Vi følger gennem hans liv. Han blev anbragt på Godhavn, som var en opdragelses anstalt. Her får børnene tæsk  og skole er der ikke rigtig så meget af. Vi følger hvad der sker med ham før, under og efter Godhavn.

Min mening:

Åh hvor er det dog en rørende bog, hvor tårerne fik frit løb. Det var dog en grum skæbne Kalle og de andre drenge måtte igennem. Det er simpelthen ikke I orden at der har været steder som dette, hvor de “indsatte” blev mere straffet end hjulpet på vej. Ej hvor gør det mig afsindigt gal. Jeg kan slet ikke klare at man behandler børn på denne måde. Det er bare slet ikke i orden.
Nogen endte som kriminelle, andre som fordrukne skæbne. Det er hvad man får ud af en voldlig barndom. De fik ikke alle et godt liv og det er altså noget så trist. Bogen er et godt stykke håndværk og jeg kan slet ikke finde ud af at lukke bogen. Jeg har ikke lyst til at skulle sige farvel til disse mennesker. De kom helt ind i hjertet på mig.

Forfattern skriver eminent. Det er så levende at jeg følte jeg stod og så det hele. Jeg havde lyst til at gribe ud efter de væmmelige mennesker, ruske dem og give dem samme tur som de gav børnene. Jeg forstod børnenes reaktioner, deres frygt og frustration. Det var så virkeligt at jeg føler jeg har set det hele på film. Hold da op det var godt nok en følelsesmæssig tur vi kom ud på, men jeg blev også glad over der skete positive ting.

Den er så meget værd at læse. Historien, ordene og omsorgen for de mennesker der med i bogen er så stor, at man ikke kan tage fejl af forfatterens grund til at skrive bogen. Det er et stort værk han har begået her. Jeg er ordløs, måløs og begejstret på samme tid 😊

Forfatter

Elsker alt der handler om bøger og kreative projekter :D

Skriv et svar

