Posted in Forfatterinterview

Nyere forfattere #57 – Michael Slot Phil

Jeg har inviteret Michael ind på bloggen, for at fortælle om sig selv og hans bøger. Det er super spændende. Jeg elsker at hører mere om forfatterne og inspirationen bag bøgerne. Derfor kan jeg ikke lade være med at lave disse indlæg 🙂 Tak godt imod Michael og hans bøger. Michael, ordet er dit:

unnamed-2

Hvad fik dig til at starte med at skrive?

Da jeg gik på HF begyndte jeg så småt at skrive både lyrik og sangtekster. I forbindelse med danskundervisningen var vi nogle stykker, som gik sammen om at lave en digtsamling med vores egen lyrik.

På HF stødte jeg første gang på Henrik Pontoppidan og ”Lykke-Per”, som inspirerede mig. Selvom bogen er skrevet omkring forrige århundredeskifte, har den alligevel temaer og en skrivemåde, som sagde mig noget.

Jeg fik allerede dengang lyst til selv at skrive en roman på et tidspunkt. Min store interesse for musik gjorde imidlertid, at det var den korte form, jeg valgte i første omgang. Jeg har udgivet ti sangbøger til undervisnings brug, tre digtsamlinger og en del musik med egen tekst og musik.

For nogle år siden mistede jeg begge mine forældre med få års mellemrum, og det fik mig til at reflektere en del over livet og gøre en slags status. Tanken om en roman kom op igen, og det resulterede i min første roman ”En hundrededel bedre”, som kom i starten af 2015.

Hvordan fik du ideen til din bog?

Jeg fik ideen til min nye roman ”Skal man græde over spildt liv?” efter en tur til Bornholm. Jeg har et specielt forhold til Bornholm, fordi jeg er kommet der hvert år gennem min barndom og også en del som voksen. I 2013 havde vi lejet os ind i et gammelt hus ved en ældre kvinde, som havde et utroligt charmerende, men også ret faldefærdigt hus. I stueetagen havde hun en forretning med loppefund. Vi boede i kvindens egen lejlighed, som var indrettet meget kreativt med kunst og loppefund overalt. På hendes opslagstavle så jeg et ungdomsbillede af kvinden, og det fik mig til at fantasere over, hvilket liv hun mon havde haft. Dermed havde jeg den ene karakter til romanen, nemlig Hanna.

Hovedpersonen Noah er en fiktiv person og forfatter, der efter en stor personlig sorg og krise nærmest flygter til Bornholm i håb om at komme over sin skriveblokering. Der er naturligvis fragmenter af noget selvoplevet i Noahs skikkelse.

Hvordan er det at få udgivet sin bog?

Det er dejligt at stå med den færdige bog, men det er først rigtig godt, når jeg får respons fra mennesker, der har læst bogen og giver sig tid til at fortælle, at den har betydet noget for dem på den ene eller anden måde.

Håbet er jo, at de emner, som på en eller anden måde har fyldt i mig, også kan vække genkendelse og tanker hos læseren.

Hvilke(n) bog/bøger har du skrevet?

Romaner:

”En hundrededel bedre” 2015

”Skal man græde over spildt liv?” 2016

Læs mere om sangbøger, digtsamlinger og cd’ere/albums på min hjemmeside.

img_4035

Har du planer om at skrive en bog mere?

Det håber jeg helt sikkert, der bliver tid til igen. Det er jo et tidskrævende projekt, men også noget jeg ikke kan undvære.

Hvordan bevarer du inspirationen til at skrive?

Jeg har siden teenageårene oplevet en trang til at udtrykke mig på den ene eller anden måde. Jeg tror, det er blevet så stor en del af min måde at være menneske på, at jeg ikke kan forestille mig et liv uden. Jeg håber, inspirationen vil blive ved med at være til stede. For mig ville det være fattigt uden, men tanken om at løbe tør, tror jeg, alle kreative mennesker har fra tid til anden.

Regner du med, at du en dag kan leve af at skrive bøger?

Nej det gør jeg ikke. Det er få mennesker forundt, og jeg har så mange andre vigtige områder i mit liv, som jeg også brænder for. Jeg arbejder til daglig som skoleleder, og arbejdet med børn er i den grad meningsfuldt og berigende. Derudover fylder musik og sangskrivning enormt meget, og det er jo faktisk inden for den genre, jeg har det længste kreative forløb.

Hvad handler din bog om?

Som sagt tidligere, handler den om forfatteren Noah, som rejser til Bornholm for at skrive sin roman færdig. Noah kæmper med en stor sorg og personlig krise, men på øen møder han to kvinder, som gennem deres personlige beretninger og den måde, de møder Noah, er med til at skabe en ny udvikling i Noahs liv.

Hvem er du?

Jeg er 52 år gammel, gift med Janni og til sammen har vi 5 børn. Jeg er overordnet skoleleder for tre skoler i Hjørring kommune. Meget af min fritid går med mine kreative udfoldelser, men jeg holder også meget af at rejse, være sammen med venner og familie, se gode film og sport m.m.

Hvad kan du lide at lave, når du ikke skriver bøger?

Min helt store passion ud over at skrive bøger, er musikken. Jeg nyder både at være udøvende og at lytte. Min kone er billedkunstner, og det område interesser mig også.

Vores fem børn er selvfølgelig det, jeg er allermest stolt af , de er det, der giver livet den største værdi.

Hvem ser du op til?

I bund og grund kender man jo sjældent de personer, man beundrer kunstnerisk, og derfor er det jo også mest det, de laver, man beundrer.

Inden for musikken, beundrer jeg Sebastian meget. Han er både en poet og en dygtig musiker. Jeg har arbejdet en del sammen med Jan Rørdam, som nok er mest kendt for at have lavet musikken til de fleste af Albertes sange, men han er også en dygtig solist og sangskriver. Jeg har altid været begejstret for hans melodiske univers.

Henrik Nordbrandt er den lyriker, jeg har været fascineret af gennem flest år. Jeg kender ikke andre, der skriver så smukt, som ham. Jeg har sat musik til både Nordbrandt, Halfdan og Knud Holst. Knud Holst var også en fremragende lyriker.

Som nævnt tidligere har Henrik Pontoppidan fyldt meget, men også nyere forfattere, som f.eks. Jens Christian Grøndahl.

Hvilken bog, er den bedste du har læst?

Når jeg ser tilbage, må ”Lykke Per” være den, der har gjort størst indtryk.

Hvem er din ynglings forfatter?

Jeg kan ikke nævne en enkelt, men jeg har jo givet nogle bud før.

Hvilken genre skriver du i?

Det kan være lidt svært selv at sætte et stempel på sine bøger, men jeg vil mene, at de er præget af psykologiske livsskildringer. Det er bøger om kærligheden, relationer og vigtigheden af, hvad vi vælger, der skal fylde i vores liv.

Tusind tak Michael, fordi du ville være med her på bloggen. Det er herligt, at der stadig findes forfattere der har lyst til at være med på bloggen. Det gør mig super glad. Har du lyst til at købe Michaels bog, så kan du købe den på saxo, lokale boghandlere og Mellemgaard

Du kan også følge ham, ligesom mig 🙂 Han findes på Facebook og han har en hjemmeside 🙂

Forfatter

Elsker alt der handler om bøger og kreative projekter :D

Skriv et svar

