Posted in Børnebøger, Boganmeldelse, Forlag, Genre, Mellemgaard

Tandfeen Emalje

Titel: Emaljes første tur & Da Lauras tand blev væk

Forfatter: Dorte Hessel

Forlag: Mellemgaard

Udgivet: Juli 2016

Sider: 18 sider pr. bog

Bedømmelse: 4/5

Anmelder: Jeanette

Bøgerne er anmeldereksemplarer, men min mening og anmeldelse er ikke påvirket af forfatteren eller forlaget. Min anmeldelse tager alene afsæt i den læseoplevelse, som jeg har haft sammen med børnene.

emalje

Om serien:  

Dorte Hessel er kvinden bag de to søde børnebøger om tandfeen Emalje, som henter de mælketænder som børnene taber. Bøgerne henvender sig, efter min vurdering, til børn i aldersgruppen 4-8 år. Der er mange fine tegninger i bøgerne, som børnene har mulighed for at fordybe sig i, og bøgerne egner sig godt til godnatlæsning.

Om bøgerne:

Emaljes første tur

Tandfeen Emalje har fødselsdag. Det er en ganske særlig fødselsdag, for i dag bliver hun 100 år. Emalje er nu gammel nok til at hente de mælketænder, som børnene taber.

Da Lauras tand blev væk

Pigen Laura taber sin tand, da hun skyller den under vandhanen i børnehaven. Tanden haver i kloakken, og Laura beder tandfeen Emalje om hjælp til at finde den.

Anmeldelse:

Bøgerne om Emalje ramte plet hos begge mine børn, hvilket jeg må tilstå kom lidt som en overraskelse. Den lille på fire år har endnu ikke tabt nogle mælketænder, men hun følger meget nysgerrigt med, når storebror taber den ene flotte tand efter den anden, og som dagen derpå finder en fin guldmønt under sin pude. Jeg var ikke i tvivl om, at bøgerne var lige noget for hende.

Min syv årige søn er derimod begyndt at italesætte, at det nok bare er mor, der leger tandfe. Og det kan jeg jo ikke helt forstå, for det kender jeg absolut intet til. Derfor forventede jeg ikke, at han ville have stor interesse for bøgerne. Men historien om Emalje, og de fine små beskrivelser af livet som tandfe har, på forunderligvis, pustet nyt liv i troen på tandfeen.

Børnene er meget betaget af tanken om, at de hver har en tandklokke med deres navn hængende i den store sal ved tandfeernes tandværksted. For når lige præcis deres klokke ringer, så betyder det, at de har tabt en mælketand, som Emalje eller en af de andre tandfeer skal hente.

Jeg syntes, som forælder, at bøgerne er helt vidunderlige. Specielt fordi de sætter gang i børnenes kreative tanker. Ja, faktisk efterlades børnene med flere spørgsmål end svar. For hvor er tandfeernes verden? Hvorfor er der ingen tegninger af Emaljes mor, og hvordan ser hun mon ud? Hvordan laver tandfeerne tandklokkerne i tandværkstedet? Hvor mange tandklokker er der? Hvordan lyder det, når tandklokkerne ringer? Hvor hurtigt kan en tandfe flyve? Og er det mon muligt at se tandfeen, hvis man holder sig vågen? Når bøgerne nu ikke giver svar på disse spørgsmål, ja, så kommer fantasien dem heldigvis til undsætning.

Hver bog afsluttes med snip, snap, snude-remsen, og det begejstrer specielt den fire årige, da det er genkendeligt. Afslutningen på bøgerne fungerer derfor også rigtigt godt, selvom man som forældre måske umiddelbart kan syntes at det en ”tand” for traditionelt.

Forfatter

Elsker alt der handler om bøger og kreative projekter :D

Skriv et svar

