Posted in Boganmeldelse

Forfatter: Søren Poder

Forlag: Turbine

Udgivet: 2015

Sider: 338

Bedømmelse: 2/5

Turbine har været søde og sende denne mig denne bog 😊

Charles er teenager, som ser livet på en helt anden måde end den almindelige teenager. Han ryger meget hash og er besat af en bestemt kniv nede i køkkenet. Generelt er han ikke den mest populære i sin skole og de vil nok hellere af med ham, end at beholde ham, for han kommer ikke særlig tit. Noget går helt galt for ham og han skyder sine klassekammerater. Hvad skete der? Hvorfor endte det sådan?

Hmm… Jeg havde forventet meget mere af en forfatter der er journalist. Sproget virker haltende og usammenhængende. Måske er det bare, fordi vi hører det hele fra en ung fyrs hashtåger, men det virkede helt forkert på mig. Jeg har selvfølgelig heller aldrig bevæget mig i de kredse, så ved ikke om det er sådan de taler. De korte sætninger drev mig til vanvid og alligevel ville jeg læse den færdig. Ikke fordi det er en anmelderbog, men fordi jeg ville vide hvad han gjorde. Jeg var nysgerrig, for jeg kunne ikke ligge denne bog ned igen, da jeg først havde taget den op. Jeg har lyttet den på to dage. Det er alligevel ca. 8 timers lytning.

Hovedpersonen er hele tiden fokuseret på de her knive, som han slet ikke ender med at bruge, hvilket irritere mig grænseløst. Når han nu er så glad for dem, hvorfor er det så ikke dem ham bruger, hvorfor skal han skaffe et andet våben, ja det forstår jeg altså ikke. Der er så mange gentagelser i den her bog, at det begyndte at blive ret kedeligt til sidst. Jeg synes det er synd at der bruges så meget tid på at fortælle, at rutinen gentager sig.

Han kunne have gjort sin handling langt tidligere i bogen, for at skabe mere spænding, men det bliver ikke gjort og det er faktisk noget af det der trækker meget ned i karakteren fra min side. Jeg kunne måske godt have tænkt mig at det hele var omvendt. Altså at det den slutter med, var den den startede med og vi så fik hans tanker bagefter. Jeg kan godt forstå at vi skal hører om de mange mange mange knivtanker, fantasier og drømme denne unge mand har, men jeg tror på at den godt kunne være kortet lidt af. Vi har brug for de her tanker og drømme for, at kunne forstå hvorfor han gør som han gør og alligevel forstår jeg det ikke helt. Hvorfor er han blevet så forskruet?

Jeg føler at slutningen var overstået på et splitsekund og jeg nåede ikke at føle angsten, smerten og sårbarheden, hvilket ville have gjort denne bog endnu bedre. Ja jeg er jo ikke forfatter, så ved ikke om det kunne være skrevet anderledes, men det er jo bare min mening til den. Det er ærgeligt at den spændende del er så hurtigt væk.