Posted in Forfatterinterview

Nyere forfattere #56 – Jacob Oliver Krarup

Idag har jeg inviteret Jacob ind på bloggen for at fortælle om sig selv og sin bog. Jeg elsker at forfattere har lyst til at være en del af denne blog, så tage godt imod ham 🙂 Jacob, Ordet er dit:

unnamed

Hvad fik dig til at starte med at skrive?

Jeg har arbejdet en del år som filmproducer, så det har været naturligt for mig at arbejde med at udvikle universer og historier, som sparring for instruktører og manuskriptforfattere. Det var nok også det, at jeg kun var med som sparring, der gjorde, at jeg fik lyst til selv at begynde at skrive. Og da jeg har arbejdet med at udvikle film og universer til børn i nogle år, så virkede det også meget naturligt, at jeg begyndte at skrive børnebøger.

Hvordan fik du ideen til din bog?

Ideen til bogen kom til dels gennem en enkelt tanke, jeg på et tidspunkt havde, nemlig: Hvad ville jeg selv gøre, hvis jeg en dag fandt ud af, at jeg havde en anden fortid, end jeg troede? Den tanke, synes jeg, er både fascinerende og ekstremt angsprovokerende. Derudover holder jeg meget af science fiction-universer, så handlingen skulle selvfølgelig foregå i et univers, uden for tid og sted.

Hvordan er det at få udgivet sin bog?

Det er ekstremt spændende at få udgivet min første bog. Og dejligt endelig at kunne holde det fysiske eksemplar af bogen i hånden. Samtidig er jeg også spændt på, hvordan den bliver modtaget af anmeldere og bloggere, og ikke mindst af børnene, som jo er dem, der helst gerne skal synes godt om den.

Hvilke(n) bog/bøger har du skrevet?

Oprøret – Gangene under Jorden er min første bog.

Bogen er første bind i en serie af 3, så jeg arbejder lige nu på at gøre bind 2 og bind 3 færdige, så de kan blive udgivet i 2017.

Har du planer om at skrive en bog mere?

Ja, i allerhøjeste grad. Jeg tror slet ikke, jeg kan lade være. Jeg arbejder netop nu også på en anden titel, endnu en børnebog, som jeg håber kan blive udgivet i 2017.

Hvordan bevare du inspirationen til at skrive?

Jeg prøver at finde inspiration igennem alt andet end bøger, dvs. I dagligdagen, igennem mit arbejde som producer, når jeg ser film, eller når jeg for eksempel ser min familie og venner.

Jeg har også seks niecer, som i sig selv giver mig masser af ideer til historier, både i forhold til, hvad de taler om, hvordan de taler til hinanden, men også ud fra deres interesser.

Regner du med, at du en dag kan leve af at skrive bøger?

Det er ikke mit mål at leve af at skrive bøger alene. Jeg arbejder i dag også som medieproducer, og jeg elsker at arbejde både som forfatter og producer. Men der er ingen tvivl om, at jeg på sigt gerne vil skrive bøger som en stor del af mit arbejdsliv.

Hvad handler din bog om?

Oprøret handler om, hvad man ville gøre, og om man overhovedet ville turde gøre noget, hvis man fandt ud af, at man havde en anden fortid, end man troede.

Jeg synes at spørgsmål og tankeeksperimenter om ekstreme situationer er ret spændende. Desuden sætter de gang i mange ideer og tanker, som kan danne grundlag for historier, der kan gå i alle mulige retninger.

Hvem er du?

Jeg er Jacob, der bor sammen med min kæreste, Emilie, i Taarbæk lige nord for København. Jeg er 34 år gammel og har boet i (næsten) alle dele af landet. I hvert fald både på Fyn (Middelfart), hvor jeg boede de første 10 år af mit liv, dernæst i Jylland (Århus), hvor jeg boede de næste 13 år, og siden jeg var 23 har jeg boet på Sjælland. Foruden at skrive og arbejde som producer holder jeg meget af at spille musik, særligt klaver.

Hvad kan du lide at lave, når du ikke skriver bøger?

Jeg kan rigtig godt lide at spille musik, men jeg har for nyligt også fået øjnene op for at sejle, hvilket jeg nu er ved at lære.

Hvem ser du op til?

Hmm.. Det var et svært spørgsmål! Jeg tror ikke jeg ser op til nogen speciel person. Jeg er nok mere fokuseret på forskellige temaer og målsætninger, som jeg sætter mig for.

Hvilken bog, er den bedste du har læst?

Jeg tror ikke, jeg har een bestemt bog, som er den bedste. For noget tid siden læste jeg Doppler af Erlend Loe, som jeg synes ret godt om. Ellers holder jeg også meget af at læse historiske bøger (som ofte også kan give inspiration til børnehistorier).

Hvem er din ynglings forfatter?

Jeg har ikke een yndlingsforfatter.

Hvilken genre skriver du i?

Jeg skriver primært i science-fiction blandet med realisme. Måske en form for magisk realisme, kan man vel kalde det.

Takker, fordi du ville være med på bloggen her Jacob. Det var super fedt 🙂 Hvis du skulle have fået lyst til at købe hans bøger, så kan de købes på Saxo, Arnold Busck, Imusic, Jacobs egen hjemmeside og forlaget Calibats hjemmeside.

Hvis du gerne vil følge ham, så er han at finde ham på hans egen hjemmeside 🙂

Forfatter

Elsker alt der handler om bøger og kreative projekter :D

Skriv et svar

