Posted in Boganmeldelse, Eudor, Forlag, Genre, Graphic Novels, Pipaluk

Titel: Dalila Den Drevne

Forfatter: Sussi Bech

Forlag: Eudor

Udgivet: 2016

Sider: 120

Dette er et anmelder modtaget fra forlaget, hvilket jeg er rigtig glad for. Jeg er ikke betalt for at sige hvad jeg gør i denne anmeldelse og dermed er alle mine meninger helt mine egne.

Denne tegneserie er en genudgivelse af Dalila den drevne et og to i en samlet bog. De første udgaver var i sort/hvid, men i denne udgave har den fået smukke farver 🙂 Jeg har ikke læst de første variationer, så kan ikke sige om andet er ændret end det, men det er også godt nok 🙂 De har puttet 20 sider ind bagerst i bogen med Sussis arbejde med andre tegneserier, historien om hvordan hun endte med at være tegneserie tegner. Det er en meget spændende del, fordi du kommer med helt ind bag ved tegneren Sussi og hvordan det hele startede, hvilket var super fedt at læse om. Jeg er meget begejstret, for hun har ikke gemt noget væk – det føles i hvert fald ikke sådan. Vi hører om forskellige serier hun har lavet i aviser, serier der er lavet, hendes arbejde og meget mere. Det er så godt lavet, at afslutte en tegneserie på denne måde.

Selve tegneserien handler om Dalila Den Drevne, som snyder hele byen på de sjoveste måder, for at få det job hendes mand havde før han døde. Jeg elskede den måde hun lavede alle de ting hun gjorde. Det var ikke med vold og magt, men hun spillede meget på at folk var godtroende overfor hende, hvilket altid endte galt for de stakkels mennesker. Hun er tegnet så godt og jeg kan slet ikke forstå at jeg ikke er hoppet ned i Sussis tegneserier før, for den her skriger på at jeg skal læse mange flere af hendes tegneserier. Den har gjort mig meget nysgerrig på hvad hun ellers har lavet og hvad hun vil skrive i fremtiden. Jeg må straks efter denne anmeldelse ind og se om biblioteket skulle have nogle flere af hendes værker. Jeg ønsker virkelig at læse mere af hende.

Dalila har en datter, som er meget ligesom hende og bestemt ikke på dydens smalle sti, men æblet falder jo sjældent langt fra træet 🙂 Alle figurerne er så godt tegnet og de passer godt til de miljø de går rundt i. De er fra omkring Irak og det kan ses på figurene. Det er så godt lavet og jeg føler jeg får en masse kultur igennem denne tegneserie, hvilket er ret sjovt. Det var som at være der selv. Selv at gå på markederne, opleve menneskerne og alt det der sker. Det ser så hyggeligt ud og tegneserien er så meget værd at læse. Den er alle siderne værd og selvom formatet er kæmpe stort, så gjorde det ikke så meget. Kvaliteten er så god, at det er svært at være sur over at bogen er overdimensioneret 🙂