Posted in Forfatterinterview

Nyere forfattere #55 – Jesper Gullemann

Jeg har inviteret Jesper ind på bloggen, fordi han er ny forfatter, som jeg gerne vil hører mere om og så kan jeg jo ligeså godt dele det med jer andre også 🙂 Jeg synes det er super spændende, så derfor elsker jeg at invitere forfattere ind i blogstuen. Tag derfor rigtig godt imod Jesper og hans bog om Martin Fox, for det er lige nu du kan lære ham og hans bog bedre at kende. Jesper, ordet er dit:

unnamed-1

Hvad fik dig til at starte med at skrive?

Det var faktisk, et godt råd fra en god ven. Ligesom så mange andre, gik jeg og havde en masse spørgsmål omkring livet, og om hvordan tingene nu engang skulle hænge sammen. Jeg kæmpede med nogle forskellige ting, men primært lavt selvværd. Jeg begyndte at ”grifle” mine tanker ned, og efter et stykke tid, begyndte jeg, helt umotiveret, at skrive mine tanker og oplevelser om til en historie.

Hvordan fik du ideen til din bog?

Jeg ved ikke hvordan idéen kom til mig. En dag imens jeg skrev, synes jeg bare at det kunne være sjovt at lave min ”dagbog” om til en fortælling. Det stod på i en periode og pludselig havde jeg en handling.

Hvordan er det at få udgivet sin bog?

Det er utrolig spændende, men også vildt grænseoverskridende. Alt hvad der står i bogen, er tanker der stammer fra en selv, og det at udlevere dem, samt det lille univers, der har været mit så længe, er lidt svært.

Hvilke(n) bog/bøger har du skrevet?

Jeg har skrevet “Martin Fox – Rejsen til Ursopia”

Har du planer om at skrive en bog mere?

Jeg er i gang med fortsættelsen til bog nr. 1.

Hvordan bevare du inspirationen til at skrive?

Jeg skriver når jeg har lysten. Jeg er specielt inspireret af vinteren, og de kolde måneder. Men der skal ikke mange fremmede på gaden, før jeg lige pludselig står med en ”fix idé”

Regner du med, at du en dag kan leve af at skrive bøger?

Nej, overhovedet ikke. Jeg skriver fordi jeg synes det er enormt sjovt. Jeg tror man skal være ekstremt heldig, og virkelig dygtig, for at nå dertil hvor man kan leve af det. Jeg har lært utrolig meget af at skrive, men vil stadig gerne lære en masse. Ser det som en proces, hvor jeg hele tiden kan blive bedre.

Hvad handler din bog om?

Personligt synes jeg at bogen er en metafor, for den indre kamp, som rigtig mange kæmper her i livet. Men i bogen følger vi den 14-årige dreng Martin, der er vokset op under svære vilkår. Martin bor sammen med sin fattige mor, der en dag ikke har råd til at have ham boende mere.

Martin der har en forkærlighed for bueskydning, befinder sig pludselig på skolen Ubbernes, hvor han hurtigt opdager at hans fortid ikke er som han altid har troet og fået fortalt.

En hel ny verden med spektakulære skabninger og væsner åbner sig for Martin, der hurtigt erfarer at han er nød til at blive voksen hurtigere end han havde regnet med.

Spørgsmål om kærlighed, ondskab, om god og ond, er nogle af de ting som Martin er nød til at finde svar på. Men han finder hurtigt ud af at udfordringerne i Ursopia er større end forventet, og at en stor trussel lurer lige rundt om hjørnet

Hvem er du?

Mit navn er Jesper Gullemann. Jeg er 27 år, og fra en lille by der hedder Herfølge.

Hvis jeg skal beskrive mig selv, bliver den nok som en glad fyr med en skæv humor. Jeg elsker at være i positive omgivelser, og så er jeg nok typen der elsker at prøve nye ting af, samt at danne nye indtryk. Jeg er en ”tænker”, og elsker at gå og småfilosofere over ting.

Hvad kan du lide at lave, når du ikke skriver bøger?

Jeg er utrolig glad for sport. Selv spiller jeg badminton et par gange om ugen, men også fodbold, cykling og floorball er noget der interessere mig. Derudover er jeg en rigtig ”hygger”, og bruger utrolig meget tid på familie og venner. De 3 g´er. God mad, god vin, og godt selskab.

Hvem ser du op til?

Jeg er ikke typen der som sådan ser op til nogen. Jeg har dog altid haft en lille kærlighed til Mohammed Ali. Han er en person der har prøvet at gå i ilden, og det synes jeg er lidt sejt.

Hvilken bog, er den bedste du har læst?

Jeg er rigtig stor fan af ringenes herre. Men er måske nok mest til krimier. Det er svært at udpege en enkelt bog, men måske ”Washington Dekretet” JAO

Hvem er din ynglings forfatter?

Den er også rigtig svær, for der er så vildt mange dygtige om buddet. På det personlige plan tror jeg at jeg er nød til at sige JKR. Ikke nødvendigvis for hendes bøger alene, men også for det hun har skabt, og den person hun er.

Hvilken genre skriver du i?

Jeg skriver i fantasygenren, for aldersgruppen 10-20 år, men primært den helt unge læser. Jeg synes fantasy er enormt spændende. Tanken om at bygge sin egen verden, er utrolig sejt.

unnamed

Jeg siger tusind tak til Jesper for, at ville være med her. Hvis du skulle have fået lyst til at læse hans bog, så kan den købes hos Dansk Boghandel, Arnold Busck og mange flere steder.

Hvis du gerne vil følge ham, så er han på Facebook <– det er bogens facebookside, så derfor hedder den Martin Fox 🙂

 

Forfatter

Elsker alt der handler om bøger og kreative projekter :D

Skriv et svar

