Posted in Boganmeldelse

Titel: Hej Far, Kære Emil

Forfattere: Emil Midé Erichsen & Mikkel Beha Erichsen‎

Forlag: Havana

Udgivet: 2015

Sider: 312

img_4031

Det er en helt utrolig skøn fortælling om den første halvdel af jorden rundt. Vi følger Mikkel Beha og hans sønner Theis og Emils rejse rundt om jorden. I denne bog hører vi kun om den halve rejse, så håber da vi får mere at vide om den næste del af rejsen også. Der er en del billeder, hvilket jeg fortæller mere om under min mening, emails og tanker fra både Mikkels og Emils side. 312 siders sørejse.

Lad mig starte med at sige at jeg håber de er i gang med anden del af denne jordomrejse, for den første bog her er mere end almindelig god. Jeg kan slet ikke få armene ned over denne bog. Den er fyldt med de skønneste billeder, levende historier og ikke mindst mange tanker der gør at bogen her kommer hele vejen rundt. Hvis du vil sejle jorden rundt, så læs denne bog først. Der er så mange ting, som man skal tænke over, når man planægger sådan en tur og den her giver både ideer til hvordan man planlægger (uden at det er direkte sagt) og hvad man kan opleve undervejs.

Det er de mest fantastiske billeder der er hele vejen igennem bogen og jeg kan slet ikke lade være med at se på dem igen og igen. De er så farverige, fortællende og helt fantastiske. Der er mange af dem, så jeg fløj bare igennem bogen selvom det er en lidt tyk sag – 312 sider. Siderne er tykke og af en for mig at se, god kvalitet. Det glæder mig meget at så lille et forlag, kan lave noget så fantastisk.

Det er fedt at komme bagved programmerne om Havana – “Kurs mod fjerne kyster”. Føle at man er med helt fra starten af, hvor tanken til denne rejse opstod og så hele vejen igennem udførelsen af rejsen. Hold da helt op. Jeg føler mig suget ind i bogens kærlighed til havets oplevelser og båndet mellem far og søn. Det virker så stærkt deres bånd. Det gør bare bogen endnu bedre.

Jeg elsker at vi hører om hele familien og historier fra deres barndom og ungdom. Ikke bare den unge generation, men også Mikkels minder om hvordan hans sejler eventyr startede. Det er super spændende. Det eneste jeg har et problem med er alle de der sejlerudtryk, som den almindelige læser måske ikke forstår. Jeg har selv været sømand, begge mine forældre var sømænd og min kæreste er sømand, men jeg kender ikke udtrykkene de bruger 😳

Jeg elsker den der kapiteloversigt der kommer ved hver start af et nyt afsnit i bogen. Den er så lækkert lavet og den viser den rute det bliver sejlet i de næste kapitler, hvilket er super fedt. Det giver en god forståelse af den tur de er på 😊

img_4034

Derudover er kapitel starten også genialt lavet. Lige før hver kapitelstart er der et billede med et citat fra det kapitel der kommer. Det er virkelig fedt. Det er ikke bare et billede og et nyt kapitel, men også en lille teaser 🙂 Det er virkelig fedt lavet 🙂

img_4033

Jeg kan godt lide at det er en blanding af samtaler efter rejsen halvvejs rundt om jorden er slut, tanker fra både Emil som er ombord og Mikkel som er hjemme i Danmark samt breve mellem de to. Det gør bogen meget let af læse og stadig levende. Det er super fedt, for det er også skrevet med forskellige typer, så det er nemt at se forskel på det 🙂

Der er lidt med nogle tastefejl og lidt for mange ord af de samme, men det er ikke så slemt at jeg ikke vil give den top karakter 🙂 Bogen er også i et meget stort format, men den er stadig ubeskrivelig fed 🙂

One thought on “Hej far, kære Emil