Posted in Forfatterinterview

Nyere forfattere #52 – Ida Ahrensbach

Idag har jeg inviteret Ida ind på bloggen for, at fortælle om hende selv og hendes bøger. Det er super spændende, at vide mere om forfatteren bag de bøger vi læser. Det holder jeg meget af. Du kan nu sammen med mig lære hende bedre at kende. Jeg håber du vil tage rigtig godt imod hende. Ida, ordet er dit: 

unnamed-1

Hvad fik dig til at starte med at skrive?

Det stammer fra en stor lyst til at fortælle historier, selv før jeg kunne læse og skrive tegnede jeg korte historier (ca. en A4 side lang) uden noget dialog, hvor jeg forklarede mine forældre, hvad der foregik på billederne.

Da jeg også holder meget af at tegne fortsatte jeg med at lave historier, som mere eller mindre lignede tegneserier.

Det var først i de sene teenageår jeg begyndte at skrive egentlige manuskripter i romanlængde.

Hvordan fik du ideen til din bog?

Jeg kan ikke huske præcis hvad der fik mig til at skrive Frihedskampen, jeg tror bare det var en ide, som poppede op i mit hoved, og historien udviklede sig så efterhånden som jeg fik ideer til den.

Med Dronningens slægt var det anderledes, mens jeg skrev Frihedskampen gik det op for mig at der var meget jeg ikke forklarede ordentligt omkring karaktererne, hvor de oprindelig kender hinanden fra? Hvorfor de var der? og hvor de kommer fra etc, så jeg besluttede mig for at skrive en historie som opklarede mange af de spørgsmål.

Hvordan er det at få udgivet sin bog?

Det er en meget stor oplevelse, og den er også noget surrealistisk, det er mærkeligt pludselig at stå med et produkt i hånden som man selv har skabt, og se den hos boghandlerne og på nettet samt at se/høre fremmede mennesker, som man aldrig har mødt, tale om ens bog, det er en ret speciel oplevelse.

Hvilke(n) bog/bøger har du skrevet?

Jeg har skrevet Frihedskampen (2009) og Dronningens slægt (2012) og Dronningens slægt 2 (2016) som er en del af en serie. Frihedskampen kan læses uafhængigt, men Dronningens slægt 1 og 2 hører sammen.

Har du planer om at skrive en bog mere?

Ja, det har jeg, jeg har mange manuskripter, som bare ligger og venter på, jeg skriver dem, jeg vil nok skrive bøger så længe jeg lever.

I den nuværende serie kommer der en Dronningens slægt del 3 og en afsluttede historie som hedder/kommer til at hedde Fortidens skygger.

Hvordan bevare du inspirationen til at skrive?

Jeg kan få inspiration alle steder fra, fra mine drømme, ting eller folk/dyr jeg ser/møder, noget jeg oplever enten på en rejse eller bare småting i hverdagen eller ved bare at glo ind i en hvid væg.

Regner du med, at du en dag kan leve af at skrive bøger?

Nej, jeg regner ikke rigtig med det, men man ved jo aldrig hvad fremtiden bringer, så jeg håber da, at jeg en dag kan leve af det.

Hvad handler din bog om?

Frihedskampen:

Foregår i landet Niram, som er blevet invaderet af en fremmede hær. Det meste af historien er set gennem øjnene på Phillip. En ung dreng/mand, der mister sin far som 8årig, og derefter må ud og tjene på en herregård for at skaffe penge til sin families overlevelse. Mange år senere finder Phillip ud af at han har arbejdet gratis for herremanden, og han stikker af.

Under flugten bliver han medlem af en oprørsgruppe, som hans far også var medlem af i sin tid. Oprørets ledere er Ahrra, den retmæssige tronfølger til Niram, og hans datter Kira. Phillip, og de andre oprører, kastes ud i en brutal og blodig kamp for deres frihed, men ikke alle er til at stole på, og oppe i det høje nord venter kongen med sin blodtørstige grif.

Dronningens slægt 1:

12 år efter Frihedskampen fortæller elveren Alihas om sit liv og sin tidlige ungdom hvor han, på grund af en uoverensstemmelse, med klanens ældste, forlader sit hjem for at finde andre måder at lave på.

På sin rejste opdager Alihas en hemmelighed, som får konsekvenser for klanen. Senere rejser han ud igen, denne gang ender han hos en anden elverklan, han forelsker sig i klanlederens datter, men forholder ender ikke lykkeligt. Alihas forlader klanen, hans rejse bringer ham til Niram hvor han møder landets konge Conrad, de to bliver venner, og Alihas slår sig ned hos ham, men freden varer ikke ved for en dag sætter den magtgale Sigwe foden på niramesisk jord sammen med sin vældige flåde.

Dronningens slægt 2:

Sigwe har indtaget Niram og erklæret sig selv for landets nye konge. Alihas er flygtet tilbage til sit hjemland og Ahrra, søn af Conrad, er flygtet syd på. 11 år senere vender Ahrra tilbage til Niram med sin familie, han bliver genforenet med Alihas, og sammen prøver de at starte et oprør, men det er svært, folk er bange og mistroiske.

Efter en række uheldige episoder bliver det for meget for Ahrra, han opgiver oprøret og overlader det til den unge Kay at lede oprøret, lykken vender og det lykkes Kay at få varulven Cille med i oprøret, men så en dag modtager Alihas en besked som tvinger ham til at vende tilbage til sit hjemland.

Hvem er du?

Til daglig er jeg en 31 årig kvinde, som bor på Vestsjælland med mine dyr. Jeg er enebarn, men jeg voksede op i et familiekollektiv med mine forældre, min mormor, en moster og hendes tre børn (en kusine og to fætre). Jeg er en stor dyre elsker, der især holder af ulve og hunde. Jeg er også meget historie og kulturinteresseret, jeg har rejst i lande som Egypten, Mexico, Grønland, Grækenland, Kenya, Norge, Sverige, Skotland, Thailand og Italien.

Hvad kan du lide at lave, når du ikke skriver bøger?

Når jeg ikke arbejder på mine bøger bruger jeg tiden på at være kreativ, jeg tegner en del, og så samler jeg på figurer fra diverse figur­spil som jeg samler og maler, ofte så de ligner karakter fra mine bøger, så meget det nu kan lade sig gøre.

Jeg syr også lidt, igen med stor vægt på at gengive noget af det tøj karaktererne i mine bøger går i.

Jeg har også en del dyr: 2 hunde, som jeg bruger til slædehundekørsel, 1 leopard gekko (øgle), 1 fugleedderkop og 2 konge python slanger.

Hvem ser du op til?

Jeg har ikke rigtig nogen, jeg ser op til.

Hvilken bog, er den bedste du har læst?

Jeg har ikke rigtig én bestemt yndlings bog, men de bøger som har betydet mest for mig er uden tvivl:

Krøniker fra Kvæhl­serien af Dennis Jürgensen

Ulvehunden og Når naturen kalder af Jack London

Jordens søjler af Ken Follett

Elverfolket (tegneserie) af Wendy og Ricard Pini

Thorgal (tegneserie) af Jean Van Hamme og Grzegorz Rosinski

Hvem er din ynglings forfatter?

Jeg har ikke én bestemt, men mine yndlings forfattere er: 

Dennis Jürgensen: Krøniker fra Kvæhl, Freddy­bøgerne, Grønne øjne

Lene Kaaberbøl: Skammer­bøgerne

Ricard A. Knaak: Huma og minotaureren, Huma og sølvdragen (Dragonlance serien)

Kenneth Bøgh Andersen: Den store djævlekrig

Jack London: Ulvehunden, når naturen kalder

George R. R. Martin: En sang om is og ild (HBO tv­serien game of thrones)

Hvilken genre skriver du i?

Jeg holder mest af at skrive i fantasygrenren på grund af alle de muligheder, der er i genren.

Den verden (Montania) mine bøger foregår i er en verden jeg har haft inde i hovedet så langt tilbage jeg kan huske, de fleste af mine historier og manuskripter foregår der.

Selvom Montania, på en eller anden måde, altid har været der, var det først i mine tidlige teenageår den begyndte at blive udviklet til hvad den er i dag. Alligevel er der nogen få af karaktererne som næsten ikke har ændrede sig siden jeg fandt på dem på, et eller andet tidspunkt i barndommens tåger

Selvom jeg elsker fantasy, har jeg en lille drøm om at skrive noget historisk en dag.

Tak til Ida, for at være med her på bloggen. Hvis du vil følge hende og bøgerne, så kan du gøre det på Facebook. Hvis du gerne vil købe bøgerne, så er det en mulighed på både Mellemgaards hjemmeside – FrihedskampenDronningens Slægt 1 og Dronningens Slægt 2 samt på Saxo og i diverse boghandlere 😀

Forfatter

Elsker alt der handler om bøger og kreative projekter :D

Skriv et svar

