Posted in Boganmeldelse, Forlag, Genre, Historisk roman, Juhls forlag, Pipaluk

Efter mørke

Titel: Efter mørket

Forfatter: Pernille Juhl

Forlag: Juhls forlag

Udgivet: 2015

Sider: 387

Vi er i fyrrenes Danmark. Krigen er over os og familien Andersen må igennem mange prøvelser. Jennys mand Magnus bliver taget af Gestapo og ryger i Kz-lejer, Jenny må aflevere sin datter til sin mor og gå under jorden, mens Anders og Marie forsøger at få et almindeligt liv til at kører mens de bekymre sig om deres børn. Carl er stukket af fra Frikorps Danmark og er nu i USA.

Det er altså en rigtig fed afslutning på serien om Marie og Anders samt deres familie. Den var utrolig spændende hele vejen igennem og jeg var helt med inde i deres følelser. Jeg græd, smilede og følte mig spændt sammen med personerne i bogen. Det er så velskrevet, at jeg glemmer alt omkring mig. Jeg bliver suget ind i historien, som var det en film. Jeg føler jeg kender alle de steder de er, selvom jeg aldrig har været der. Personerne virker så ægte, at jeg i mit hoved kan se dem alle sammen for mig og historien så levende at jeg føler jeg selv har oplevet det. Det var som at sidde med en god veninde og tale om minder man har oplevet sammen. Det er godt nok intenst at opleve det inen bog 😊

Bogen endte helt anderledes end jeg havde forestillet mig, hvilket bare fik mig til at elske denne bog endnu mere. Jeg havde ikke set den komme, men sådan er det nu ret tit med mig, synes jeg. Der var hint undervejs, som hvis jeg havde tænkt over dem, måske kunne have fortalt mig at det kunne ende sådan.

Jeg er så begejstret for det smukke sprog, som flyder så let henover siderne. Hvis du har lyst til at læse en spændende historie fyldt med kærlighed, valg, drama og sammenhold, så er det her en bog du skal læse. Den er hvert sekund værd. Jeg beundre at hun kan få ellers kedelig historie til at være så spændende at læse om. Historie er ikke min stærke side, men den her gjorde det levende for mig og jeg kunne ikke ligge bogen fra mig igen. Selv når bogen var lukket, tænkte jeg på hvordan det gik med personerne i bogen 😊

Nu glæder jeg mig bare endnu mere til at læse den første og finde ud af hvordan det hele egentligt begyndte 😂 Jeg håber at denne forfatter bliver ved med at skrive, for hun er fantastisk. Jeg er helt mættet på en hod måde. Jeg har lyst til at dykke ned i hendes andre bøger også 😊

Andres mening:

Litteratursiden
Brugerne på saxo.dk
Læs min anmelde af Når solen står højest <– her. Anmeldelse af Vent på mig Marie kommer, så snart jeg har læst den færdig 💗 Jeg har læst dem lidt i den gale rækkefølge, men skidt med det. Det bliver de ikke dårligere af 😃