Posted in Forfatterinterview

Nyere forfattere #48 – Karsten Bengtsson

Idag har jeg inviteret Karsten ind på bloggen, for at fortælle jer om sig selv og hans bøger. Det bliver super godt og jeg glæder mig meget til at fortælle hvad jeg mener om hans bog “Mord 2.0”. Tag godt i mod ham 🙂 Karsten, ordet er dit: 

unnamed (6)

Hvad fik dig til at starte med at skrive?

Jeg har jo været journalist i flere årtier og på den måde altid skrevet. Omvendt har jobbet som freelance-journalist altid stået i vejen for at skrive fiktion – den evige jagt på jobs og indtjening. Men visa-problemer, mens jeg boede i USA, gjorde at jeg ikke måtte arbejde som journalist, hvorfor jeg startede på en roman.

Hvordan fik du ideen til din bog?

Romanen Mord 2.0 er bl. a. inspireret af de mange video-spil, som min søn spiller dagen lang. Ideen er, at læseren (”first-person-reader”) skal gennemlæse og -leve en række ”levels” for at kommer videre i ”spillet”.

Hvordan er det at få udgivet sin bog?

Jeg har udgivet romanen som en selvudgivelse – og kun som e-bog. Jeg syntes det har været rart selv at stå for det hele – omslag, konvertering, lancering mv. Omvendt savner jeg en gang imellem også input fra en professionel redaktør, som kan sige ”ud med det dér…”.

Hvilke(n) bog/bøger har du skrevet?

Mord 2.0

Jeg har tidligere udgivet fagbogen ”Den digitale Guldfeber” (Tiderne Skifter) – om dotcom-perioden i Silicon Valley.

Har du planer om at skrive en bog mere?

Jeg leger lidt med tanken om ”Mord 3.0 – en forfrasættelse”. Ideen er at tage en ny rute gennem det samme roman-univers og med samme persongalleri – igen inspireret af video-spillets logik.

Hvordan bevare du inspirationen til at skrive?

Det er sgu også svært. Det hjælper at læse andres bøger. Dels som inspiration og dels for at kunne sige til sig selv: ”Det dér – det kan jeg gøre bedre…”.

Regner du med, at du en dag kan leve af at skrive bøger?

Det er der ikke meget, der tyder på...

Hvad handler din bog om?

Bogen er et ”litterært computerspil”, men bygget op som en krimi. En ung kvinde findes myrdet. Hun har haft et forhold på en virtuel dating-side, kaldet Life 2.0. Opklaringen har tråde til landet Arabistan, involverer en gal hund ved navn Mefisto, samt en nudist på en strand. Det store mysterium syntes at være, at ingen er dem, de giver sig ud for at være….

Hvem er du?

Jeg er journalist og har blandt andet boet i og skrevet fra Silicon Valley/San Francisco gennem 20 år.

Hvad kan du lide at lave, når du ikke skriver bøger?

Åh, det er mest samvær med familien – og lidt sport på tv.

Hvem ser du op til?

New journalism-repræsentanter som Hunter S. Thompson, Tom Wolfe, Norman Mailer mv.

Hvilken bog, er den bedste du har læst?

Måske: ”The Bonfire of the Vanities” af Tom Wolfe.

Hvem er din ynglings forfatter?

Hunter S. Thompson.

Hvilken genre skriver du i?

Krimi – men yderst modstræbende.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Jeg siger mange tak til Karsten for, at ville være med her. Det er simpelthen super fedt. Hvis du nu tænker, at du gerne vil læse hans bog, så kan den købes på Saxo og Booklaunch og Itunes.

Du kan også følge ham på hans Hjemmeside og hans Blog 🙂

Forfatter

Elsker alt der handler om bøger og kreative projekter :D

Skriv et svar

