Posted in Forfatterinterview

Nyere forfattere #46 – Wenche Thinnesen Vogtmann

Idag har jeg inviteret Wenche ind på min blog for, at fortælle om hendes bøger, hvilket jeg jo altid syntes er spændende. Idag kan vi så lærer hende meget bedre at kende lige her under, så jeg håber at I vil tage rigtig godt imod hende. Wenche, ordet er dit.

4d68d3c5-f7f6-4416-939b-1783b4d1050c

Hvad fik dig til at starte med at skrive?

Trangen til at fortælle historier har fyldt i mig siden jeg var barn. Så det at skrive har jeg nok slet ikke kunnet lade være med.

Hvordan fik du ideen til din bog?

 Af det levede liv.

Hvordan er det at få udgivet sin bog?

Forløsende. Velvidende at der ligger uendelig mange timer bag en bog.

Hvilke bøger har du skrevet?

Ungdomsbogen ”Oscar, mig og tøserne” hos Forlaget Facet.

Novellesamlingen ”Livets omstændigheder” hos Forlaget Mellemgaard.

Har du planer om at skrive en bog mere?

Jeg er i skrivende stund i gang med at skrive det sidste til min næste novellesamling.

Hvordan bevarer du inspirationen til at skrive?

Ved at skabe små åndehuller hvor jeg laver ingenting. Det er som regel i disse stunder, at ideerne til en novelle dukker op. Persongalleriet og handlingen arbejder jeg videre på ved at gå lange ture i skoven.

Regner du med, at du en dag kan leve af at skrive bøger?

I et drømme scenarie så ja, realistisk set så nej.
Og dybest inde elsker jeg mit job som underviser på en forfatterskole for børn i alderen 11-15 år, og dette job ville jeg nødig undvære for noget i hele verden, fordi det er enormt berigende at være omgivet af børn og unge mennesker.

Hvad handler din bog om?

Om livskriser samt menneskelige relationer. Jeg har givet 19 fiktive personer muligheden for at fortælle om en dag i deres liv. Denne opgave forvalter de vidt forskelligt. Dog har de det til fælles, at de alle er ramt af livet, og de udfordringer der følger med at leve samt det faktum, at vi alle en dag skal herfra igen.

Hvem er du?

 Bare et menneske med alt hvad der følger med den titel.

Hvad kan du lide at lave, når du ikke skriver bøger?

At jonglere mellem ekstroverte og introverte tilstande. Til tider elsker jeg at være omgivet af alkens mennesker til f.eks. Grøn koncert og Jelling Musikfestival i selskab med venner og bekendte. Til andre tider er det at skabe ro og ensomhed i form af yoga og meditation og nørden ved min pc udelukkende i selskab med mine fiktive personer og musik fra TDC Play.

At lave ALT og INTET med min mand og to drenge.
At være fotograf og presseansvarlig i en lokal fodboldklub omgivet af et hav af mennesker.
At gå til forelæsninger og foredrag hvor særligt psykologi og litteratur har min store interesse.
At være en del af DR Romanklubben.

Hvem ser du op til?

Ser op til er måske så meget sagt, men der er flere mennesker, der på forskellig vis, har betydet en masse for mig.
Min matematiklærer i alle ti år i folkeskolen for altid at give mig følelsen af at være særlig.
Min mand for at have delt hele sit voksenliv sammen med mig på godt og ondt.
Mine to drenge for at vise mig, hvad ægte og ubetinget kærlighed virkelig betyder.
Da jeg tog ud at sejle efter 10.klasse, og under min uddannelse til skibsfører sejlede sammen med en matros, der fik stor betydning for mig, fordi han tog mig under sine vinger og lærte mig alt om livet til søs.
Forfatterskole.dk ved Lars Rudolf Stadil for at lære mig en helt masse om det at skrive.
Min nuværende chef, Tanja Schmidt, fra Xeneriet under Vejle kommune for at tro på og støtte op om alle mine ideer omkring det at undervise børn, der brænder for at skrive.
Samt alle de andre som jeg har mødt på min vej og som på forskellig vis har bidraget med stort og småt til mit liv.

Hvilken bog er den bedste, du har læst?

Silas og den sorte hoppe af Cecil Bødker…..var den første bog, der viste mig, at litteratur kan få én til at glemme alt omkring sig.

Hvem er din yndlingsforfatter?

Jeg har ikke en yndlingsforfatter. Jeg læser meget forskellige ting. Hver bog til sin tid.

Hvilken genre skriver du i?

Hovedsagligt socialrealisme i form af korte fortællinger om mennesker og de udfordringer, vi støder på undervejs i livets, til tider, snørklede veje. 

Jeg siger mange tak til Wenche for, at være med her på bloggen. Har du fået lyst til at købe hendes bøger, så kan du købe 

Livets omstændighederMellemgaards hjemmeside og på saxo.

Oscar, mig og tøserneArnold Busck.

Du kan følge hende på hendes Facebook side 🙂

❤ Sammen når vi længere ud ❤

Forfatter

Elsker alt der handler om bøger og kreative projekter :D

Skriv et svar

