Posted in Forfatterinterview

Nyere forfattere #42 – Cecilie Overbye

Idag har Cecilie fået lov til at fortælle os om hendes bog, som er en af de to bøger hun har skrevet. “Indefra” er den ene bog hun har skrevet. Idag kan vi så lærer hende meget bedre at kende, her på bloggen, så tag rigtig godt imod hende. Cecilie, ordet er dit:

14de20b2-0aec-4416-a6cf-d80ebd1bdd5f

Hvad fik dig til at starte med at skrive?

Jeg har i mange mange år levet med en kronisk søvnforstyrrelse, som stammer tilbage fra et traume, jeg fik som 19 årig. 22 år efter fandt jeg ved en tilfældighed ud af, hvad der i sin tid havde fået mig til at vælte. Jeg startede med at skrive, da jeg indså, at jeg var nødt til at se mine indre dæmoner i øjnene. Jeg kunne ikke blive ved med at lukke dem inde.

Hvordan fik du ideen til din bog?

Jeg besluttede, at jeg skulle fortælle min egen historie, så detaljeret, som jeg kunne. Men også med en rå og hudløs ærlighed, uden at det blev sentimentalt. Jeg ville have det hele ud og ikke holde noget tilbage. Da jeg sad med den færdige historie, valgte jeg at bygge spændingen op i gennem bogen, på samme måde som man bygger en spændingsroman op. Det har jeg gjort for at holde ’den gode historie’. Et element jeg har syntes, var meget vigtigt, netop for at fastholde min læser og ikke bare komme fra a til b.

Hvordan er det at få udgivet sin bog?

Det har været ekstremt grænseoverskridende at udgive min bog. Jeg har skrevet en del af teksterne, mens jeg var psykotisk, mens jeg var bange og ikke mindst ensom. Det er tekster, jeg aldrig havde forestillet mig, at andre skulle læse. Det er også samtidig en befrielse at gøre det. Nu får jeg endelig lov til at fortælle min historie. Det har endvidere været en fuldstændig vild og vanvittig skriveproces, at arbejde sig gennem et 22 år gammelt traume og alle de konsekvenser, der er fulgt i kølvandet. Pludselig er der så mange store linier, der falder på plads, og på en eller anden bizart måde giver det pludselig en dybere mening og ny dimension til mit liv.

Hvilke(n) bog/bøger har du skrevet?

Jeg har skrevet bogen ’Indefra’. Derudover har jeg skrevet bogen ’ Sikkert ud af stress’ i samarbejde med psykolog Sonja Overbye.

Har du planer om at skrive en bog mere?

Jeg er allerede i gang med at skrive en ny bog, Jeg har altid gerne villet skrive, og nu da jeg endelig er begyndt, stopper jeg ikke lige med det samme. Min nye bog, som jeg har skrevet cirka en tredjedel af, er ren skønlitteratur.

Hvordan bevare du inspirationen til at skrive?

Det at skrive skal være en lyst. Jeg skal brænde for at fortælle en historie. Det skal være utvunget og mine historier skal have en vis resonans fra mit eget liv og de oplevelser, jeg har haft. Jeg skal kunne spejle mig i mine personer og det skal andre mennesker også kunne. Det er krævende at skrive, derfor skal der både være ro omkring mig og overskud til det.

Regner du med, at du en dag kan leve af at skrive bøger?

Jeg tror ikke, jeg kommer til at kunne leve af at skrive, for jeg vil hellere skrive mig mine egne veje, end at skrive for at underholde folk. Men det kunne, da være fantastisk.

Hvad handler din bog om?

Min bog behandler emner som depression, angst, monumental frustration og bivirkninger, men også om hvordan man med motion, viljestyrke og struktur kan komme meget langt.

Bogen er en selvbiografi, men kan også læses udelukkende for den gode historie, som den er. Det er den rå og hudløst ærlige beretning om en katastrofal afslutning på en rejse i Asien i 1993 og de dybe konsekvenser, der følger i kølvandet. Desværre kan ingen på det tidspunkt fortælle mig, hvad der har gjort mig syg, så jeg kæmper en lang og sej kamp for at få mit liv til at fungere med den kroniske søvnforstyrrelse, jeg lider af.

Jeg mister mit arbejdsliv, da jeg ikke kan holde til det, men finder et liv med sport i stedet. Des hårdere, des bedre. Jeg når hele vejen til at blive verdensmester i 2014 i min aldersgruppe i crosstriatlon.

Hvem er du?

Jeg er selv +40 kvinde og repræsenterer den veluddannede, sundhedssøgende, selvstændigt tænkende kvinde, der ikke er bleg for udfordringer. Jeg er gift med Juan, vi har været sammen i 21 år. Vi har to vidunderlige piger på henholdsvis 13 og 10 år. Jeg er uddannet tandlæge. Men har dyrket sport på højt niveau i en del år nu. Der udover er jeg ambitiøs, også selv om det nogle gange spænder ben for mig, at være det. Som for eksempel når måneders træning op til en vigtig konkurrence truer med at gå i vasken, fordi jeg ikke kan sove.

Hvad kan du lide at lave, når du ikke skriver bøger?

Jeg træner hver dag, Som regel har jeg to daglige træningspas. Det giver mig ro i mit hoved og det er en kilde til daglig glæde at træne. Det har reddet mit liv. Derudover elsker jeg at være sammen med min familie. Lave lektier med pigerne, tage på stranden, eller bare gå en tur.

Hvem ser du op til?

Jeg ser op til folk, som kan noget, fordi de har lagt hårdt arbejde, slid og erfaringer i projektet. Som er ægte og ikke bare forstilte.

Hvilken bog, er den bedste du har læst?

Det ved jeg ikke, men jeg har læst rigtig mange bøger. En bog jeg ofte vender tilbage til er Stig Åvall Severinsens ’Træk Vejret’. Han er én af dem jeg ser op til;-)

Hvem er din ynglings forfatter?

Jeg ved det simpelthen ikke. Jeg læser meget blandet litteratur. Udenlandsk og dansk. Fag- og skønlitteratur. Men har ikke en særlig forfatter, som jeg bare må læse.

Hvilken genre skriver du i?

Intellektuelt reflekterende rå realisme.

1b87bd1b-9f08-4949-bec0-76b6e800a214

Jeg siger tak til denne seje forfatter Cecilie, for at ville være med her. Jeg holder meget af mennesker der tør at være sig selv og lukke op for andre, så har du det ligesom mig og tænker at hendes bog lyder spændende, så kan den købes lige her på Saxo, Forlagets hjemmeside, Bog & ides hjemmeside og Riidr 🙂

(Nej nej jeg er ikke sponsoret af Saxo, selvom man efterhånden skulle tro det, jeg elsker bare deres side meget og mange af bøgerne findes der 🙂 )

Du kan også følge hende på hendes facebook side og aldrig gå glip af alt det fede ;D

d5162476-d58a-4b6d-a380-718512a8e97b

Sammen kommer vi længere ud

 

Forfatter

Elsker alt der handler om bøger og kreative projekter :D

Skriv et svar

