Posted in Forfatterinterview

Nyere forfattere #41 – Lillian Ley

Idag byder vi en krimiforfatter velkommen her på bloggen. Lillian har skrevet bogen “Uden motiv”, som er den første bog i hendes krimiserie, der indtil nu rummer tre bøger. Du kan lærer hende meget bedre at kende her på bloggen, så tag godt imod hende. Lillian, ordet er dit. 

7e9e0589-412a-488c-b97b-65d298db52ee

Hvad fik dig til at starte med at skrive?

Ideen med at skrive var faktisk ikke min. Efter at have set mig læse stakkevis af bøger, stillede min mand mig et spørgsmål der ændrede mit liv. Hvorfor skriver du ikke selv en bog? Spurgte han.

Først kunne jeg slet ikke se nogen ide i, hvorfor jeg skulle gøre det. Men han blev ved og mente han gerne ville være med til det. Derfor aftalte vi at prøve nogle dage senere. Da han ikke var hjemme først på dagen og jeg havde en ide til, hvordan denne bog skulle starte, gik jeg selv i gang. Efter nogle sider kom han endelig hjem, så vi kunne komme rigtig i gang. Det viste sig ret hurtigt, at hans ideer ikke passede ret godt med mine. Så efter en lille times tid trak han sig fra projektet. Men min interesse var vakt og jeg kunne slet ikke slippe denne historie, jeg var ved at udvikle.

Hvordan fik du ideen til din bog?

Det eneste jeg vidste til at starte med, var hvordan min kriminalkommissær skulle være og at der skulle findes et lig i skoven.

Hver gang har historien udviklet sig undervejs. Jeg har en ide og så kommer historien bid for bid.

Hvordan er det at få udgivet sin bog?

Følelsen af at få af vide at ens bog vil blive udgivet er ubeskrivelig. Glæden er så stor, at det er helt overvældende. Når udgivelsesdatoen så nærmere sig bliver jeg nervøs. Tænk hvis andre ikke syntes, det er godt, det man har lavet. Det man har lagt så meget i. Følelsen kan på en måde sammenlignes med den første dag, man følger sit lille barn i skole. Forventningens glæde er stor, men man holder alligevel vejret en smule og håber de andre børn tager godt imod den lille guldklump der skal til at stå på egne ben.

Efter flere udgivelser ved man, at der sidder flere og flere læser og glæder sig til ens bog udkommer. Samtidig håber man inderligt, at man ikke skuffer denne gang.

Hvilke(n) bog/bøger har du skrevet?

Uden motiv 

Warden bay manor

Maskens skygge 

Har du planer om at skrive en bog mere?

Jeg er allerede i gang med den fjerde. Inden jeg afslutter en bog har jeg allerede en ide til en mere. Hver gang glæder jeg mig til en ny rejse med Severinsen og Co.

Hvordan bevare du inspirationen til at skrive?

At skrive er som en rejse for mig. Jeg kan slet ikke undvære det. Tror ikke jeg på noget tidspunkt ligger det helt fra mig. Jeg kan kører i bilen, være på arbejde eller sidde med familien og lige pludselig så får jeg en ny ide der skal prøves af. Så er jeg også så heldig at der efterhånden er flere læser der roser bøgerne og det betyder rigtig meget.

Regner du med, at du en dag kan leve af at skrive bøger?

Jeg håber inderligt på at kunne leve af det en dag. Ville så gerne have mere tid til det. Samtidigt ved jeg det er svært at leve af at være forfatter, men har ikke opgivet håbet.

Hvad handler din bog om?

Jeg har samme kriminalkommissær i bøgerne. Men de er bygget op så man kan læse dem hver for sig.

Uden motiv:

En seriemorder er på spil. Mens Severinsen kæmper med opklaringen følger man den unge kvinde Lola. Hun var veninde med det første offer og pludselig sker der en masse uforklarlige ting for hende.

Warden bay manor:

Severinsen er taget på ferie i England for at besøge sin datter og svigersøn. Der stifter han bekendtskab med et ungt dansk par der har købt et hus, hvor der tilsyneladende skulle spøge. Da der sker et mord oveni kan han ikke lade være med at hjælpe sin svigersøn der er ansat hos det engelske politi.

Maskens skygge:

En ung mand ser en kvinde få halsen skåret over på webcam. Sagen tager flere uventede drejninger og Severinsen stifter bekendtskab med rockere.

Hvem er du?

Jeg er født i 1972. Bor i midt og vestjylland med min mand og 3 hjemmeboende børn. To piger og en dreng. Derud over har jeg to piger der er flyttet hjemmefra og et lille barnebarn. Så har jeg 3 hunde. 2 små blandingshunde og 1 Cocker spaniel.

Til hverdag arbejder jeg som vikar på forskellige virksomheder. Min fritid bliver brugt på familien og mine bøger. Og så ser jeg utrolig mange dokumentarprogrammer med mord og opklaring.

Hvad kan du lide at lave, når du ikke skriver bøger?

Når jeg ikke skriver kan jeg godt lide at komme en tur i skoven. At være sammen med familien og så elsker jeg at læse.

Hvem ser du op til?

Jeg ved ikke, om jeg ser op til nogen bestemt. Jeg tror bare, at jeg ser op til folk der får tingene til at lykkes igennem hårdt arbejde.

Hvilken bog, er den bedste du har læst?

Jeg har læst rigtig mange bøger og har svært ved at udpege en bestemt der er den bedste. For mig er en bog god, når jeg har svært ved at ligge den fra mig. Når jeg lige skal have et kapitel mere. Eller når jeg efter at være blevet færdig tænker over bogen og den handling stadig sidder i mig.

Hvem er din ynglings forfatter?

Jeg har ikke nogen bestemt ynglings forfatter. Går heller ikke efter nogen bestemt, når jeg køber bøger. Det er udelukkende om det der står på bagsiden fanger mig. For mange år siden læste jeg meget Agatha Christie og Caroline Graham. De to har for mig skrevet rigtig mange hyggelige krimier.

Hvilken genre skriver du i?

Jeg skriver kun krimier. Kunne ikke forestille mig at skrive andet.

Jeg siger tak til Lillian, for at ville være med. Hvis du skulle have fået lyst til at læse hendes bøger, så kan de købes lige her på Saxo og Plusbog 🙂

Hvis du gerne vil følge hendes videre vej igennem forfatterskabets ordhvirvel, så kan hun findes på FacebookInstagram og Twitter 😀

Forfatter

Elsker alt der handler om bøger og kreative projekter :D

Skriv et svar

