Posted in Forfatterinterview

Forfatter #3 – Jeanette Hedengran og Tina Sanddahl

Jeg har endnu engang forsøgt mig med et to i et forfatterinterview, da disse to skønne kvinder skriver bøger sammen. De har skrevet bøgerne om Mørkets Søn og nu kan du lærer dem bedre at kende herunder. Jeanette og Tina, ordet er jeres 🙂

Hvem er I?

Jeanette:

Jeg hedder Jeanette Hedengran, er 32 år og vil nok beskrive mig selv lidt som en enspænder, hvilket jeg har været det meste af mit liv. Skriveprogrammet på computeren trak altså lidt mere end byture da jeg var yngre. Jeg fandt det meget mere interessant og betydningsfuldt at forsvinde ned i mit eget hjemmestrikkede univers, end at sidde plørefuld på et diskotek og spilde min tid … det har aldrig været mig. Jeg er generelt en meget genert og stille person, især overfor folk jeg ikke kender, og er ofte meget ordfattig i det virkelige liv, mens jeg er lige modsat når jeg skriver. Udover det er jeg faktisk altid glad og positiv og der skal VIRKELIG meget til at ødelægge mit humør.

Tina:

Jeg er født i østjylland i 1984, men er nu bosat i Thy, nordjylland, sammen med min mand og vores søn. Jeg har hele mit liv elsket den fiktive verden, og jeg har digtet små historier lige så langt tid tilbage som jeg kan huske. Jeg læser også rigtig meget fantasy, og elsker at fordybe mig i fremmede universer.

Hvad har du/I skrevet?

Jeanette:

Jeg begyndte jo at skrive allerede da jeg var 13-14 år gammel. Først på papir, hvor jeg var så kreativ at tegne/male mine egne forsider, senere på en gammel kasse af en computer som jeg var så heldig at få foræret at min tidligere svoger. Det gjorde alting så meget nemmere, når man skrev på en computer og jeg fik skrevet en masse små historier. Nogle blev færdige, men de fleste kørte jeg fast i og kom aldrig videre. Mørkets søn er vores debut og vi har ikke udgivet andre bøger.

Tina:

Jeg har skrevet mine historier ned siden jeg var 11-12 år, men det er først oppe i teenage-årerne at jeg blev virkelig seriøst med det, og min seriøsitet voksede jo ældre jeg blev. Der var rigtig mange historier der aldrig blev gjort færdige, og andre blev kasseret igen, enten på grund af sprog, plot eller andre ting. Mørkets søn er vores debut, og jeg har ikke udgivet andre bøger endnu.

Hvad laver du når I ikke skriver bøger sammen?

Jeanette:

Jeg er uddannet dyrepasser med speciale og arbejder til dagligt i en dyrehandel her i Kalundborg hvor jeg bor. Der har jeg efterhånden arbejdet i 6 år og jeg elsker mit arbejde. Jeg bor i et stort hus med min kæreste, vores to børn og alle dyrene. Når jeg ikke skriver, hvilket jeg kun kan gøre om aftenen når ungerne er lagt i seng og på mine fridage, så holder jeg styr på den lille børneflok. Når jeg har tid til det kan jeg også finde på at sætte mig til at male og tegne lidt, men det er ikke så ofte som førhen.

Tina:

Jeg er uddannet social- og sundhedshjælper, men arbejder ikke længere i faget. Jeg arbejder i stedet på en gård. Meget af min tid, foruden arbejde, hus og familie, går med at skrive og læse bøger, gå-ture, venner og sådanne småsysler. Men bøger fylder en rigtig stor del af min hverdag.

Hvordan fandt I på at skrive sammen om en bog?

Jeanette:

I 2010 mødte jeg Tina Sanddahl inde på en netside kaldet Fyldepennen.dk, som er et sted for forfatterspirer og folk der generelt bare godt kan lide at skrive, om det så er lange romaner eller korte digte. Stedet har en chat, og det var herinde jeg første gang stødte på Tina. Vi fandt ud af at vi begge var til fantasy, men hvor Tina hun åd sig gennem alle de fantasybøger som hun kom i nærheden af, så åbnede jeg aldrig selv en bog. Vi begyndte at betalæse for hinanden, og skiftede chatten på Fyldepennen ud med messenger. Nogle måneder efter fik jeg den ide at vi skulle tage hovedpersonerne i hver vores historie og putte sammen i en. (Nogen jeg engang havde prøvet med en gammel veninde i mine teenageår) Tina var lidt usikker til at begynde med, men jeg fik hende alligevel med på ideen. Det var jo bare for sjov. Det endte med at vi havde en mursten af en bog på 600 computer skrevne sider, som vi havde haft det hylende sjovt med at skrive. Den var dog ikke udgivelsesegnet, men nu havde vi blod på tanden og gik efterfølgende i gang med at skrive Mørkets søn.

Hvordan arbejder I sammen om at skrive?

Nu er det jo sådan at vi bor i hver vores ende af landet og det er derfor sjældent at vi ses. Al vores kommunikation foregår via skype, eller chatten på facebook hvis førstnævnte ikke lige er tilgængelig. Vi skiftes til at have historien, og det svinger hvor meget vi hver især skriver på den. Det kan være alt fra en halv side til ti sider. En halv side hvis det går dårligt og man har svært ved den pågældende scene og derfor er nødsaget til at sende den videre til den anden, og ti sider hvis det bare kører derudaf 😉 Så historien bliver sendt en del frem og tilbage imellem os. 

Generelt arbejder vi rigtig godt sammen, og mange er imponeret over at vi kan gøre det uden uenigheder og stridigheder, men vi har aldrig haft nogen problemer. Tit og ofte får vi de samme ideer, så der er ikke meget vi ligefrem behøver at diskutere. Vi er på bølgelængde, kan man sige, og det er klart at det forenkler vores samarbejde en hel del.

Efter selve skriveprocessen kommer tiden hvor vi skal redigere og gennemlæse manuskriptet et utal af gange. Det gør vi ved at dele manuskriptet i to dokumenter, så vi sidder med en halvdel hver, retter igennem, tilføjer, sletter, omformulere og hvad der ellers skal til. Efter hver redigeringsrunde bytter vi halvdel, så vi hver især kommer igennem hele manuskriptet flere gange. Denne proces hjælper også med at udviske de små forskelle der måtte være i vores skrivestil.

Hvilke fordele og ulemper er der ved at samarbejde om en bog, i forhold til at skrive alene?

Jeanette:

Altså, for mit vedkommende ser jeg kun fordele i at skrive sammen. Dengang jeg skrev alene havde jeg en tendens til at køre fast i mine historier. Ved at være to om en bog, så har vi altid hinanden til hjælp, og at køre fast er en saga blot. Vi har dog også nogle historier som vi skriver lidt på hver for sig, men vores stærkeste historier er dem vi skriver sammen.

Tina:

Jeg er enig med Jeanette i, at der ikke er mange ulemper ved at skrive sammen. Selvfølgelig er der den ulempe at du ikke altid kan bestemme selv hvilken vej historien skal gå, men i min optik er det en lille pris at betale for al det gode vi har i vores samarbejde. Vi bliver som regel enige i historiens retning undervejs, og jeg tror at oftest bliver historien bedre, netop fordi den måske ikke helt tog den drejning man selv havde tænkt.

En ulempe kunne også være skrivestil. Rigtig mange forfattere der skriver sammen, kan ikke formå at have en ens skrivestil, men det har vi efterhånden fået rettet ind efter hinanden. Det har selvfølgelig taget en del tid at nå hertil, men jeg tror at det er en fordel i vores fremtidige samarbejde.

Hvad handler jeres serie Mørkets søn om?

Vores serie handler om den unge Destan, som hersker over mørkets folk i landet Sikania. Han og hans folk bor under jorden i huler og de afskyr lyset. Oppe på overfladen bor lysets folk. De er modstykket til det mørke folk og afskyr mørket. Destan møder lysets datter Celina, arvingen til tronen i det lyse rige og genem hende begynder han at finde glæde og behag i lyset, og i hende. Noget som ingen andre vil kunne forstå, og det kommer til at give en del problemer. Jeg vil ikke røbe så meget af hvad bøgerne handler om, da det sikkert vil blive en stor spoiler.

Da vi skrev bøgerne havde vi ikke et egentlig budskab. Vi havde den mening at folk kunne få det ud af den som de nu ønskede, men noget der træder meget igennem er racismen.

Hvor kom inspirationen til Mørkets søn fra?

Jeanette:

Tja … Ideen var en som jeg fik, men det var ikke en ide jeg havde gået og funderet over i uendelige tider. Jeg lå bare i min seng en aften, og kiggede ud på stjernerne på den sorte nattehimmel mens jeg tænkte at jeg burde se at komme på en ide til en ny historie. Og så var den der bare lige pludselig. En historie der skulle handle om et folk af mørket og et folk af lyset.

Kommer der flere bøger fra jeres fælles hånd?

Det gør der helt sikkert. Udover Mørkets søn, så har vi tre-fire andre historier som vi arbejder på, så vi keder os aldrig 😉


Jeg siger tusind tak til Jeanette og Tina for at ville være med her og jeg vil lige præcis nu starte med at glæde mig til, at se hvad der ellers kommer fra deres hånd og læse det de allerede har skrevet, som står og pynter i min reol. Har du fået lyst til at læse deres bøger, så kan de købes her:

Mørkets søn – Ulven og uglen, Saxo

Grænselandet – Ulven og uglen, Saxo 

Har du lyst til at følge dem, så kan du gøre det herunder:

Jeanette Hedengaard – Facebook

Tina Sanddahl – Facebook

Forfatter

Elsker alt der handler om bøger og kreative projekter :D

Skriv et svar

