Posted in Forfatterinterview

Nyere forfattere #38 – Claus Hagstrøm

Idag har jeg givet ordet til Claus, som udkommer med sin første bog “Solstrejf” i august måned i år. Det bliver super spændende, at læse hans bog og i ventetiden, så kan vi lærer Claus at kende lige her. Jeg håber at I vil tage rigtig godt imod ham, for Claus, ordet er dit:

5b2a9757-6cc5-4f96-a604-f66c7c193aa0

Hvad fik dig til at starte med at skrive?

Min inspiration til at skrive kommer først og fremmest fra en livslang og meget voldsom appetit på selv at læse litteratur af enhver art. Jeg har læst de store klassikere og den lette underholdning. Det har givet næring til min fantasi, og den står aldrig stille, Den digter på de historier, jeg ser i livet omkring mig. Jeg har lange lister, med omrids af de historier jeg gerne vil fortælle. Jeg er en drømmer, og ikke mindst er jeg en dagdrømmer. Hvis man er indrettet sådan som menneske, så ender man med at fortælle historier i en eller anden form.

Hvordan fik du ideen til din bog?

Idéen udsprang af hele hypen omkring Fifty Shades of Grey bogen, sammen med et ønske om at afprøve mig selv som forfatter indenfor krimi-genren, var dén bog min katalysator for at skære en krimi-historie, der har sit omdrejningspunkt i bdsm-miljøet. Et miljø der i den virkelige verden er meget langt fra den husmoder-erotik, som læserne præsenteres for i Fifty Shades of Grey.

Hvordan er det at få udgivet sin bog?

Det første ord der springer frem, er ordet ”sårbart”. Det er sårbart og grænseoverskridende at sende bogen ud til offentligheden. Pludselig får mine læsere en mulighed for at kigge lige ind i mit sjæleliv, for det er der, mine historier har deres oprindelse. Når man er en drømmer, er det meget voldsomt at åbne netop den dør.

Hvilke(n) bog/bøger har du skrevet?

Jeg har skrevet kriminalromanen ”Solstrejf”. Den balancerer et sted i mellem den klassiske kriminalroman, den erotiske roman eller slet og ret den hedengangne knaldroman. Desuden har jeg skrevet en erotisk novellesamling, som er næsten færdiggjort.

Har du planer om at skrive en bog mere?

Jeg har planer om at skrive mange flere bøger, for jeg kan slet ikke lade være. Foreløbig har jeg planlagt, at der skal udkomme i alt fem kriminalromaner i serien om den forhutlede konsulent Kristian Wang. Desuden skriver jeg på flere romaner i andre genrer.

Hvordan bevarer du inspirationen til at skrive?

Inspirationen er der konstant, og jeg har aldrig oplevet, at den var på retræte. Det største problem er faktisk at finde tid til at nedfælde de ord, som inspirationen skaber.

Regner du med, at du en dag kan leve af at skrive bøger?

Jeg tager ikke noget for givet. Men det er bestemt en mulighed. Men ensomheden i jobbet som forfatter skræmmer mig. Det er slet ikke så tosset, at have et helt almindeligt erhverv ved siden af forfatter-titlen. Mennesker har brug for hinanden for at trives.

Hvad handler din bog om?

“Solstrejf” handler om den dybt alkoholiserede konsulent og tidligere kriminalkommisær Kristian Wang, der hyres til at undersøge et bestialsk mord på en rigmandsdatter. Sammen med veldrejet og dominerende politikvinde dykker han ned i en lukket verden befolket af sadomasochister, prostituerede og transseksuelle.

Hvem er du?

Jeg hedder Claus Hagstrøm, og jeg er født i Horsens I 1973 og opvokset samme sted. Det meste af mit voksenliv har jeg dog boet i Randers. Jeg har en akademisk baggrund fra Københavns universitet, hvor jeg har læst kommunikation, informationsvidenskab og kulturformidling.

Hvad kan du lide at lave, når du ikke skriver bøger?

Peter A.G. har sagt ”fodgænger så er man da noget”. Det har jeg taget til mig, så jeg går. Jeg holder utroligt meget af at gå rundt i min by uden mål og med. På de gåture suger min fantasi til sig. Jeg er også glad for at køre ture ud i det blå på min motorcykel. Derinde i hjelmen er verden lukket ude, og man har fred til at tænke og fundere.

Hvem ser du op til?

Mine litterære forbilleder er meget alsidige. Der er Ernest Hemingway, fordi han kunne sige meget med få ord. Stephen King fordi han er flittig og opfindsom. Bjarne Reuter fordi ingen kan fortælle en så fængslende historie som ham, og Erlend Loe fordi han er ubeskriveligt morsom i sine bøger. Jeg tror ikke, at jeg skriver som nogen af dem, da jeg selvfølgelig er prætentiøs nok til at mene, at min skrivestil er min egen. Men et eller andet sted har de jo alle påvirket mig, mine helte.

Hvilken bog, er den bedste du har læst?

Det er som at vælge en livret, det kan jeg simpelthen ikke. Hvorfor skal jeg vælge en enkelt god ting, når der findes så meget godt? Når det er sagt, så holder jeg uendelig meget af ”Hafnia punk” af Benn Q Holm, ”Når snerlen blomstrer” af Bjarne Reuter, ”Submarino af Jonas T. Bengtson, ”Den uendelige historie” af Michael Ende og ”Libri di Luca” af Mikkel Birkegaard. Hov! Det var fem ”bedste bøger”, og der er mange flere.

Hvem er din yndlings forfatter?

Det er lige så umuligt at besvare som det foregående spørgsmål. Men jeg er særdeles glad for at læse bøger af Benn Q Holm. Han spidder samtiden på en helt særlig måde, der rører mig.

Hvilken genre skriver du i?

Jeg skriver primært i kriminal og spændings – genren. Men jeg har også romanprojekter undervejs indenfor det erotiske univers, og så flirter jeg med en historisk roman.

Tusind tak til Claus, for at være med her. Det har været fedt at lære dig at kende. Hvis du lige som jeg har fået lyst til at læse hans bog, så kan den købes på forlaget Snepryds hjemmeside og på saxo 🙂

Hvis du gerne vil følge Claus, så er han på facebook og har en hjemmeside 🙂

 

Forfatter

Elsker alt der handler om bøger og kreative projekter :D

Skriv et svar

