Posted in Forfatterinterview

Nyere forfattere #36 – Anette Ellegaard

pressefotos-Anette-Ellegaard-1
Fotograf: Christian Thøgersen


Idag byder vi velkommen til forfatteren til “Superwoman er en følelse”, Anette Ellegaard, som har en masse på hjertet til os ;D Nu kan du lærer hende meget bedre at kende lige her på bloggen og se hvad det er for nogle bøger hun ellers har skrevet ;D Her er faktisk en forfatter der har skrevet en hel bog i hånden 🙂 Det er ikke så tit vi møder dem ;D Jeg tror personligt, at min bog ville blive meget kort, hvis den blev skrevet i hånden ;D Nå, men det er ikke mig der skal snakke idag ;D Anette, ordet er dit:

Hvad fik dig til at starte med at skrive?

Jeg har faktisk skrevet og lavet bøger, lige siden jeg som 5-årig på mystisk vis havde lært mig selv at læse. Som 14 årig skrev jeg min første ungdomsbog (i hånden!) og sendte den ind til Borgens Forlag.

De var så søde at sende et rigtig pænt afslag med konsulentudtalelse og forslag til forbedringer tilbage til mig, og i dag ville jeg have opfattet det som et positivt tegn på, at der var noget at arbejde videre med. Men dengang var jeg slet ikke forberedt på at møde modstand, så jeg tog det meget tungt og turde ikke sende manuskriptet ind til andre forlag. Det fik mig dog ikke til at holde op helt med at skrive, så jeg fortsatte, men der gik mange år, før jeg igen turde sende noget til nogen.

Hvis jeg skal svare på, hvorfor jeg i første omgang startede med at skrive, og hvorfor jeg er blevet ved, så må tætteste være noget med, at jeg synes, det er dejligt at skabe. At lave noget ud af ingenting. Og at jeg elsker ord. Lyden af ord og rytmen i en god tekst.

Hvordan har du fået ideerne til dine bøger?

Det kommer an på hvilken type bøger, vi taler om. Jeg har jo både udgivet en ungdomsroman og to letlæste fantasy-serier samt en selvhjælpsbog. For alle fiktionsbøgerne gælder det, at det er startet med, at jeg har set et eller andet for mig, tit mens jeg har cyklet eller løbet. Pludselig er der bare kommet en idé og en person ud af den blå luft, og jeg har så efterfølgende gravet mig ind i historierne for at finde ud af, hvad de handlede om. Jeg har nemt ved at se scener og miljøer. Det har klart været sværere for mig at finde ud, hvilken slags konflikt personerne befandt sig i. Det har jeg skullet arbejde med.

Mht selvhjælpsbogen, så er det en lidt syret historie, som startede med, at jeg en sen aften, hvor jeg var gået i seng og næsten sov, nærmest blev drevet op igen og begyndte at skrive i min dagbog. Det lyder måske mærkeligt, men det var nærmest som om, det ikke var mig selv, der skrev. Og det, der var endnu mærkeligere, var, at det ikke var en historie, ligesom det har været de få andre gange, jeg har oplevet noget lignende. Det, jeg skrev, var i stedet en slags indledning til en selvhjælpsbog, og overskriften var “Livet tager tid.” En underlig sætning, som jeg aldrig havde tænkt før. I hvert fald ikke bevidst.

Jeg syntes selv, at det var meget mystisk og slog det hen, for jeg skulle under ingen omstændigheder give mig i kast med sådan et projekt. Det var slet ikke mig. Men jeg oplevede flere gange senere, at jeg følte mig drevet til at skrive nogle lignende ord, og tilfældet ville, at jeg et halvt år efter løb ind i en fyr, som kendte en, der ville udgive håndbøger til kvinder. Jeg fortalte ham ikke om mine mærkelige skriverier, men snakkede kun med ham om et skønlitterært manuskript, jeg havde liggende, men hansyntes alligevel, at jeg skulle kontakte den kvinde, han kendte, og som var ved at starte et nyt forlag op.

Det gjorde jeg så, og hun læste også mit skønlitterære manuskript igennem og sagde nej tak til det. Til gengæld sagde hun, at hun syntes, at jeg havde sådan en spændende historie, at jeg blev nødt til at skrive en selvhjælpsbog. Og det gjorde jeg så.

Hvordan er det at få udgivet sin bog?

Det er altid fedt at sidde med det færdige, nytrykte eksemplar i hånden. Især den første gang. Men det er også en underlig fornemmelse, fordi man samtidig er lidt nervøs for reaktionerne på den. Om læserne og anmelderne nu kan lide den. Men jeg øver mig i primært bare at være stolt, selv om det ikke altid er nemt.

Hvilke(n) bog/bøger har du skrevet?

Indigo (ungdomsroman, Høst&Søn, 2000)

Superwoman er en følelse (selvhjælpsbog, PrettyInk/Rosinante 2005)

– Og så har jeg i 2016 genudgivet selvhjælpsbogen “Superwoman er en følelse” på mit eget forlag, Egern&Co.

Sandhedens Magt 1-3 (prisbelønnet letlæst fantasy, Alinea, 2008)

Tea i Elverland 1-3 (letlæst fantasy, Dansklærerforeningen Forlag, 2014)

Har du planer om at skrive en bog mere?

Ja! Jeg har planer om rigtig mange bøger. Problemet er ikke at få idéer, men at få tid til at føre dem alle sammen ud i livet.

Hvordan bevarer du inspirationen til at skrive?

Jeg kan huske, at jeg engang læste i Julia Camerons ”Kreativitet,” at det er vigtigt, at man ikke bare fisker sin indre sø tom, men også husker at fylde nye fisk i den. Det er så det, jeg prøver på at gøre dels ved at læse meget, dels ved også at holde fri indimellem og tage ud i naturen eller hen til steder, jeg aldrig har været før.

Regner du med, at du en dag kan leve af at skrive bøger?

Det er mit mål. Men jeg tror lidt, at jeg har gjort det sværere for mig selv, fordi jeg har spredt mig over så mange genrer. Hvis man skal være strategisk som forfatter, så er der ingen tvivl om, at man skal holde sig til én genre og så helst skrive en serie inden for den og udgive en ny bog om året. Men det ser jeg som en spændende udfordring, som jeg bla. forsøger at løse ved at have to forskellige hjemmesider: én til selvhjælpsbog-delen og én til mine fiktionsbøger.

Hvad handler dine bøger om?

”Indigo” (ungdomsroman, Høst & Søn, 2000) handler om den 17 årige Indigo, der bor alene i en lejlighed på Amager og forelsker sig hovedkulds i en fyr, som pludselig forsvinder. Det er både en spændende og også lettere humoristisk/farceagtig bog.

”Superwoman er en følelse” (selvhjælpsbog, første gang udgivet på PrettyInk/Rosinante i 2005, netop udkommet igen på Egern&Co, 2016) er en personlig selvudviklingsguide til kvinder, der kender til det med at sammenligne sig med andre, føle sig utilstrækkelige og ikke synes, at de gør det godt nok. I bogen kan man læse om mine erfaringer og få konkrete råd og teknikker til, hvordan man kan ændre sit liv og sit mindset, så man ikke bare skaber det liv, man drømmer om, men også får sit selvbillede til at følge med. Jeg fortæller også om min egen rejse fra en opvækst i en socialt belastet familie til det liv, jeg har i dag, hvor jeg er læge, mor til fire og forfatter.

”Sandhedens Magt 1-3” (prisbelønnet letlæst fantasy, Alinea, 2008) handler om Selma på 10 år, der er vokset op som hittebarn og kan tale med naturen. En dag sker der noget, som får hende til at flygte fra den gård, hun er vokset op på, og vi følger derefter hendes søgen efter sin rigtige mor.

”Tea i Elverland 1-3” (letlæst fantasy, Dansklærerforeningen Forlag, 2014) er en historie om Tea, der ved et uheld kommer til at lukke sin forsvundne mors fugl ud. Hun løber efter den og ender på mystisk vis i en anden verden.

Hvem er du?

Jeg er født i 1967 på Vesterbro i København, opvokset på Amager og også lidt i Nordsjælland. Jeg er gift, har fire børn, bor på landet og har ænder, høns og drivhuse.

Jeg er uddannet læge fra Københavns Universitet og har primært arbejdet i psykiatrien både på åbne og lukkede afdelinger, i distriktspsykiatrien samt som konsulent på psykiatriske bosteder.

I dag arbejder jeg kun som læge én dag om ugen, resten af min tid bruger jeg på at skrive og på at starte mit nye forlag.

Hvad kan du lide at lave, når du ikke skriver bøger?

Jeg elsker min have og mine drivhuse! Og at lave mine egne frø fra tomater og peberfrugter, jeg finder på rejser eller i supermarkedet. Jeg har altid mindst ti forskellige slags tomater i mit drivhus. Desuden er jeg også meget glad for høns og bruger tid på at løbe, læse og ikke mindst være sammen med mine børn og mit barnebarn. Jeg fik jo mit første barn, da jeg var meget ung, så jeg blev farmor allerede som 46-årig.

Hvem ser du op til?

Uh, den er svær. Jeg synes jo, der er så mange dygtige forfattere både herhjemme og i udlandet. Men hvis jeg skal nævne en enkelt, som jeg virkelig synes, mestrer det danske sprog, så må det være Trisse Gejl. Hendes bog ”Skjul” er efter min mening noget af det mest eminente, jeg nogensinde har læst.

Hvilken bog er den bedste du har læst?

Se ovenfor.

Hvem er din yndlings forfatter?

Se ovenfor.

Hvilken genre skriver du i?

Se ovenfor.

 

Tak til Anette for, at ville være med her. Hvis du skulle have lyst til at følge hende, så kan du gøre det lige her Hjemmeside, Hjemmeside SuperwomanFacebook og Instagram

Hvis du vil købe en af bøgerne, så kan det gøres sådan her:

Superwoman-bogen og ”Tea i Elverland” kan købes i boghandlen og Saxo

”Indigo” og ”Sandhedens Magt” er officielt udsolgt, men kan købes på hendes hjemmeside

IMG_0047
Fotograf: Peter Dalum

 

Forfatter

Elsker alt der handler om bøger og kreative projekter :D

Skriv et svar

