Posted in Boganmeldelse, Fantasy, Forlag, Genre, Høst & Søn, Pipaluk

Titel: Mazerunner #1 – Labyrinten

Forfatter: James Dashner

Udgivet: 2014

Forlag: Høst og søn

Sider: 381

Bedømmelse: 4/5

Da Thomas vågner, kan han ikke huske andet end sit navn. Han er omringet af fremmede drenge, som heller ikke kan huske noget fra før. Hver måned kommer der en ny til Lysningen. Ingen ved hvorfra. På den anden side af de høje stenmure, der omgiver det lille samfund, er der en uendelig og altid foranderlig labyrint. Den er drengenes eneste vej ud, men ingen er nogensinde kommet levende igennem den. Overlever drengene og kan de komme ud?

Den kører på et højt spændendings niveau og jeg sluger den lige så råt, som jeg slugte Hunger Games serien, som jeg syntes den godt kunne minde lidt om. De er ikke ens, men konceptet kunne godt ligne lidt hinanden med den udfordring der skal løses for, at overleve. Dog er det her univers helt nyt for mig. Jeg går ind med åbent sind. Jeg har hørt godt om den og jeg fik den i julegave sidste år, så på den måde kender jeg den, men hele universet har jeg slet ikke hørt om før. Den er dæleme svær at slippe igen, når jeg først er begyndt på den, så det er ikke en jeg skulle læse hvis jeg skulle nå noget 😀

Jeg syntes den er meget velskrevet og levende fortalt. Jeg føler jeg står og kigger dem alle over skulderen, når jeg læser. Det er en fed evne at have og jeg skal klart læse de andre bøger i serien også ;D Den gør mig nysgerrig efter, at se hvad der er på den næste side, i det næste kapitel og hvad der så sker efter det. Jeg kunne slet ikke holde op med at læse 😀

Thomas – vi følger ham fra hans første dag. Hans rejse gennem bogen er barsk, udfordrende og indeholder rigtig meget forandring. Han er kun en lille knægt ligesom de andre, men skal være så modig. Det er en bog om grusomheder, sygdom, mord, men også venskab, sammenhold og det at bygge et samfund op. Det er en utrolig spændende vinkel på en bog – det med at de skal bygge et nyt samfund op samtidigt med at de skal forsøge at komme væk derfra.

Jeg er dybt begejstreret for denne bog. Jeg kan slet ikke få armene ned og den lagde helt klart op til den næste bog, så den må jeg også have læst 😊 Hvis du kan lide Hunger Games, så tror jeg også du vil syntes om denne her 😊

One thought on “Mazerunner #1 – Labyrinten