Posted in Biografi, Boganmeldelse, Forlag, Genre, Mellemgaard, Pipaluk

Forfatter: Cecilie Overbye

Forlag: Mellemgaard

Sider: 228

Udgivet: 2016

Bedømmelse: 4/5

Dette er et anmelder eksemplar givet af forlaget og forfatteren. Mine holdninger er helt mine egne og jeg er ikke påvirket af nogen 🙂

Forfatteren tager på en rejse med sin veninde til Nepals bjerge. Der midt i Nepals bjerge ender rejsen drastisk og de må hurtigst muligt videre. Det er først lang tid efter rejsen at konsekvensen går fuldt op for hende. Vi følger hendes rejse gennem livet, for at finde ud af hvad der skete med hende i Nepal og få sit liv og hverdag til at fungere.

Det er en hård rejse vi kommer med på. Den er hjerteskærende, skræmmende og rørende. Jeg græd, jeg råbte, jeg håbede og heppede på forfatteren. Jeg blev vred, ked af det og fyldt med glæde over hvor sej en kvinde denne forfatter er. Det er så fedt at læse hendes dybe historie, fordi jeg følte mig suget med ind i denne meget usædvanlige historie. Jeg er så glad for, at jeg fik lov til at være med. Hun skriver så levende, at det er svært ikke at lade sig rive helt med ind i hendes verden.

Jeg syntes hun hoppede rigtig meget i tiden, hvilket forvirrede mig temmelig meget, men jeg ville nok også været blevet kvalt, hvis vi bare havde hørt den sørgelige historie hele den første del af bogen. Det er en svær balance. Jeg syntes det var lidt svært at følge med i det, men jeg vil dog sige at det gav en vis form for mening i slutningen af bogen, da vi jo følger hendes nuværende liv og samtidig følger hendes fortælling om hvad der skete dengang på rejsen.

Selve rejsebeskrivelserne er simpelthen så smukke, levende og fyldt med en form for kærlighed til det sted de er. Jeg følte virkelig at jeg selv havde været på ferie der, så tydeligt havde hun fået billederne frem hos mig. Jeg er virkelig begejstret og for rejsebeskrivelserne alene er denne bog værd at læse. Der er selvfølgelig også en anden grund til at du skal læse den, men det fortæller jeg til sidst.

Forsiden er både sådan lidt 60’er/70,er hippie flip, men også noget meget mere skræmmende, som jo passer rigtig godt på det der sker inde i bogen. Jeg kan godt lide dens farver og det at bagsiden ikke bare er ens farvet, men samme lækre farver. Jeg elsker den både at de to sider fortæller hele historien uden at sige for meget ;D

Grunden til at du skal læse denne vigtige bog er, fordi du selv kan havne lige præcis der hvor hun har været. Du skal læse den, fordi hun er superwoman og det er bare sådan nogle bøger vi trænger til 😀 Det er et meget vigtigt emne hun beskriver og det at man kan leve efter det der er sket, også selvom det er en kamp til tider, er virkelig fedt at finde ud af. Hun er en ægte fighter. Det er en virkelig anbefalesværdig bog 😀

One thought on “Indefra