Posted in Forfatterinterview

Nyere forfattere #35 – Søren Poder

Søren Poder, forfatter.
Søren Poder, forfatter.
Idag har jeg budt velkommen til Søren, som har skrevet bogen “Sidste skoledag”, der udkom sidste år. Nu kan du lære ham meget bedre at kende lige her på bloggen. Byd rigtig hjerteligt velkommen til Søren Poder. Ordet er dit, Søren:

Hvad fik dig til at starte med at skrive?

Jeg startede med at læse. Faktisk startede jeg med at få læst op sammen med mine søskende – jeg husker meget tydeligt Bertram-bøgerne af Bjarne Reuter som fremragende underholdning for hele familien i sofaen.

Da jeg selv lærte at læse, tog jeg Bertram-serien igen. Og Dennis Jürgensen. Og Paw-bøgerne af Torry Gredsted. Og så videre … Bagefter genfortalte jeg begejstret historierne til mine venner, indtil de ikke gad høre på mig mere.

Gode historier har altid haft stor betydning for mig, det samme har diverse dagdrømme, som har hjulpet mig igennem talløse lange dage og kedsommelige nætter. I skolen var der selvfølgelig fristile og den slags, men det var først i de sene teenageår, at jeg begyndte at sætte lidt mere struktur på med små noveller og digte. Intet af det blev dog nogensinde sendt videre i håbet om udgivelse.

Kærligheden til skriveriet og de gode historier fik mig også ind i journalistikken, hvor jeg har været så heldig at beskæftige mig med stort set alle emner og genrer. Men intet overgår følelsen af at skrive fiktion. Og nej, journalistik er ikke fiktion, selvom nogen af og til – og engang imellem med rette – påstår det modsatte …

Hvordan fik du ideen til din bog?

Jeg boede i Montreal, Canada, i 2006, da Kimveer Gill gav sig til at skyde inde på Dawson College. Han dræbte én og sårede nitten, før han begik selvmord.

En af mine veninder befandt sig derinde og berettede bagefter om, hvordan hun havde skjult sig sammen med nogle af de andre, hvordan de var kravlet ud ad et vindue og var blevet hjulpet væk af politiet.

Med alle detaljerne var det en ganske dramatisk historie, og jeg kunne ikke lade være med at spørge mig selv, hvorfor han havde gjort det, og hvordan han havde haft det – hvem var den fyr? Og hvad nu, hvis han havde haft større held med det, altså havde dræbt nogle flere? Og hvad nu, hvis man forestillede sig en fyr, der først skød på sin egen skole og derefter gik videre til en ny skole? Det har ingen af virkelighedens skoleskydere gjort. Endnu. Med andre ord: Masser af stof til fantasien, og masser af spørgsmål at besvare.

Skoleskyderen lå i mange år og lurede i bevidstheden, mens jeg lavede alt muligt andet, men han blev ved med at stikke hovedet frem og blinke til mig, hver gang et nyt skyderi skabte overskrifter, og til sidst var jeg nødt til at se ham i øjnene.

Hvordan er det at få udgivet sin bog?

Det var et særligt øjeblik at holde det første eksemplar i hånden og opleve historien præsenteret som en fysisk, håndgribelig ting, efter at den havde levet sit indre liv i så lang tid.

Jeg er især glad for forsiden. Den er lavet af Daniel Fruelund, som jeg ikke kendte tidligere. Han har i den grad ramt historien, hovedpersonen og stemningen med sit billede. Jeg har også fået at vide af mange læsere, at det var forsiden og bogens titel, der først fangede deres interesse.

Med udgivelsen er der også dukket mange nye opgaver op: Facebook, hjemmeside, markedsføring, oplæsning, foredrag og så videre. Selvom forlaget gør et stort arbejde, så kan man jo ikke bare smide sig på sofaen og lade frugterne falde ned i skødet på sig, slet ikke som debuterende og ukendt forfatter. Det er sjovt og lærerigt, men selvfølgelig også tidskrævende.

Hele processen frem til, under og efter udgivelsen har været en fed oplevelse. Men intet overgår selve skriveprocessen – og heldigvis da for det.

Hvilke(n) bog/bøger har du skrevet?

Jeg har skrevet tre bøger. Den første var en temmelig fantasifuld historie, som jeg fik en masse erfaringer ud af, men den var ikke god nok til udgivelse. Den anden bog hedder ”Sidste skoledag” og udkom den 11. september 2015 hos Turbine. Bog nummer tre er kun lige blevet færdig i sin første, rå form, så den har stadig lang vej foran sig.

Har du planer om at skrive en bog mere?

Jeg har planer om at skrive mange, og heldigvis har jeg også nogle idéer, som jeg i hvert fald selv synes er ret gode, og som jeg glæder mig til at udforske.

Hvordan bevarer du inspirationen til at skrive?

Inspiration er en lækker følelse, men den kommer og går, som det passer den. Jeg tror ikke, at jeg kender nogen, der kan fremkalde inspiration på kommando eller fastholde og bevare den efter behov.

Heldigvis kan man sagtens sætte sig til tasterne alligevel, og som regel lader inspirationen sig lokke frem undervejs, når den opdager, at der sker noget, som den gerne vil være med til.

Regner du med, at du en dag kan leve af at skrive bøger?

Alle ved, at det er svært at nå dertil. Der skal skrives mange bøger, og mange andre faktorer skal falde heldigt ud. En del af dem er ikke nogen, man selv har mulighed for at påvirke.

Men det kunne da være skønt at leve af det en dag. Mon ikke de fleste forfattere har den drøm?

Hvad handler din bog om?

Bogen handler om de sidste seks uger af gymnasieeleven Charles A. Ingreens liv, før han tager en Glock med i skole for at skyde sine klassekammerater. Jeg har researchet meget i virkelighedens skoleskyderier, gerningsmændene, myndighedernes rapporter og så videre. Og ud fra alt det har jeg skabt Charlie. Han er selvfølgelig fiktion, men hans personlighed og handlinger er inspireret af virkeligheden, og historien er fortalt fra hans synsvinkel med hans oplevelse af verden.

Det har været meget vigtigt for mig at skabe en realistisk og troværdig historie. Det betød, at jeg ikke bare kunne opfinde en række motiver eller begivenheder for at få handlingen til at udvikle sig, som jeg havde lyst til eller brug for. Virkeligheden er kompleks. Gerningsmanden er næsten aldrig det monster, som hans handlinger kunne antyde. Han er som regel hverken sindssyg, dum eller psykopat. Og der findes sjældent en enkeltstående begivenhed eller et simpelt motiv til et skoleskyderi.

Jeg kunne med andre ord ikke bare præsentere et dramatisk plot, når jeg ville fortælle så tæt på virkeligheden. I stedet skulle jeg fange stemningen, følelserne, ensomheden og så videre og bruge det hele som en del af forklaringen. Det ser heldigvis ud til, at det lykkedes, jeg har i hvert fald fået gode tilbagemeldinger og fine anmeldelser, så det er jeg selvfølgelig rigtig glad for.

Hvem er du?

Jeg er en person med en masse tanker, fantasier og drømme. På godt og ondt.

Hvad kan du lide at lave, når du ikke skriver bøger?

Jeg læser meget i min fritid, både romaner, biografier, erindringer og alt muligt andet, og så løber jeg en del, hvis jeg ikke er skadet og bruger tiden på at beklage mig over at være skadet … Jeg har også en klub i Superligaen, som jeg følger, gerne på diverse stadions, når der er mulighed for det.

Hvem ser du op til?

Ærlige og oprigtige mennesker, der ikke ser nogen modsætning i at forfølge egne mål og drømme samtidig med, at de viser hensyn til andre mennesker og tager ansvar for det fællesskab, som vi alle sammen lever i.

Hvilken bog er den bedste, du har læst?

Det spørgsmål kan jeg ikke svare på … Bøger har haft forskellige betydninger og ramt mig på forskellige måder alt efter min sindstilstand og det sted i livet, hvor jeg befandt mig, mens jeg læste dem. Mange bøger ville gøre krav på førstepladsen, hvis jeg skulle vælge én. Det er umuligt.

Hvem er din yndlings forfatter?

Igen et spørgsmål, som jeg ikke kan svare på … De første, jeg tænker på, er folk som Frederick Forsyth, Stephen King og George MacDonald Fraser, som alle er meget forskellige, og om lidt kommer jeg sikkert i tanker om nogle helt andre, som jeg ville have nævnt i stedet for.

Hvilken genre skriver du i?

Det vil jeg lade læseren vurdere selv. Det betyder ikke så meget for mig, bortset fra, at jeg da godt kunne bruge et hurtigt svar, når folk spørger mig, ligesom nu. ”Sidste skoledag” er i øvrigt placeret som ungdomsbog på bibliotekerne, men den er i lige så høj grad skrevet for voksne.

Jeg siger tak til Søren, for at ville være med her. Skulle du have fået lyst til at følge ham, så kan du finde ham på diverse sociale medier, som Facebook, Facebook for bogen, Instagram og hans hjemmeside.

Hvis du nu bare gerne vil købe hans bog, så kan det gøres diverse steder som, Forlaget Turbine, Saxo og Arnold Busck.

Sammen når vi længere ud 😀

Forfatter

Elsker alt der handler om bøger og kreative projekter :D

Skriv et svar

