Posted in Forfatterinterview

Nyere forfattere #33 – Palle Schmidt

Idag er det Palle der har fået lov til, at overtage bloggen for at fortælle om hans inpiration, bøger og kærlighed til ord. Palle har skrevet bogen “Fanden på væggen” med flere. Idag kan du lære ham bedre at kende ;D Lige her på bloggen, så tage rigtig godt imod ham. Palle, ordet er dit:

unnamed

Hvad fik dig til at starte med at skrive?

Jeg har altid godt kunnet lide, at fortælle historier. Jeg tror jeg var ret anstrengende selskab som lille, munden stod ikke stille på mig. Det er sikkert ikke blevet meget bedre, efter jeg er blevet voksen… Men forhåbentlig bliver mine historier bedre af at jeg tænker lidt mere over dem, sådan i struktur og formuleringer.

Hvordan fik du ideen til din bog?

Det var en kombination af noget jeg drømte og en filmatisering af H. C. Andersens “Historien om en moder” jeg så da jeg var barn. Jeg kan huske, at Otto Brandenburg var med eller var fortæller, og at den var vildt uhyggelig. Drømmen var noget med, at jeg var nede i en klub af en art, der lå så dybt under jorden, at Helvede var lige under. Og det er på en måde bevaret i bogen, selvom det er et mere subjektivt Helvede de besøger.

Hvordan er det at få udgivet sin bog?

For mig er det er rigtigt rart punktum for en historie, der har rumsteret i mit hoved meget længe. Jeg har i hvert fald skrevet på “Fanden på væggen” i mindst ti år.  Altså ikke hele tiden, men ind i mellem. Så på en måde har jeg kendt de her mennesker – David, Helena, Yasin, Frank, Schebel – i mere end et årti. Jeg har levet med dem og deres problemer, deres stemmer i mit hoved. Og selvom der tilsyneladende er plads til mange stemmer i mit hoved, er det nu også rart at få dem videre ud i verden, så andre også kan høre dem! Og det er rart at få ryddet lidt plads på harddisken, om man så må sige.

Hvilke(n) bog/bøger har du skrevet?

Jeg har skrevet et par graphic novels i krimigenren (bl.a. Blodets Konkubine og STILETTO) og fem ungdomsbøger, den seneste hedder “I et andet liv”. Og så “Fanden på væggen”, som er min første “rigtige” roman til voksne.

Har du planer om at skrive en bog mere?

Det kan du tro, jeg er allerede i gang! Jeg skriver på en ungdomsbog og har lige afleveret en non-fiction bog til forlag. Jeg er altid i gang med at udvikle historier. Nogle gange bliver de til tegneserier eller filmmanuskripter, andre gange bøger.

Hvordan bevare du inspirationen til at skrive?

Det er slet, slet ikke noget problem. Problemet er mere at finde tiden til det!

Regner du med, at du en dag kan leve af at skrive bøger?

Det er i hvert fald min ambition, at kunne leve af mine egne ting primært. Jeg har levet af at tegne, som freelance illustrator, siden 1998. Men mine egne projekter fylder mere og mere, heldigvis også skriveriet.

Hvad handler din bog om?

“Fanden på væggen” handler om den kuldslåede detektiv David, der får en gammel sag om et forsvundet barn dumpet i skødet. Hjulpet af sin kone og et par andre medarbejdere graver bureauet dybere og roder sig ud i mere og mere tvivlsomme metoder.  Bogen handler tematisk om hvor langt man kan gå i en god sags tjeneste, før man selv bliver historiens bad guys. Hvis man er til klassisk krimi a’la Miss Marple, så skal man ikke læse “Fanden på væggen”.

Hvem er du?

Det er da lidt sent du stiller det spørgsmål! Nå, men jeg er altså forfatter, illustrator og tegneserieskaber, med forkærlighed for grumme og hårdkogte historier.

Hvad kan du lide at lave, når du ikke skriver bøger?

Jeg tegner jo som min primære beskæftigelse, så det må jeg jo kunne lide at gøre også. Især synes jeg det er fedt at tegne tegneserier, fordi det også er en form for historiefortælling. Jeg kan også godt lide at se historier udfoldet som film eller tv-serier.  Jeg elsker også at tale om historier og om skrivefaget. Det gør jeg bl.a som vært på podcasten PlotCast, hvor vi hver måned taler med en ny forfatter og bliver klogere på processen og det at skrive.

Hvem ser du op til?

Jeg ser op til folk, der holder fast i deres vision og bliver ved med at overraske. Folk der er dedikerede og arbejdsomme og ærlige, folk der har et talent og forstår at få det bedste ud af det. Og for folk som ikke bliver nogle røvhuller, bare fordi de har succes eller penge. En del af dem jeg ser op til, har jeg været så heldig at interviewe til PlotCast.

Hvilken bog, er den bedste du har læst?

Jeg plejer at nævne “American Tabloid” af James Elroy. Den har jeg læst et par gange. Paul Austers “New York trilogi” er også et godt bud.

Hvem er din ynglings forfatter?

Elroy er klart en af dem, men jeg er også meget glad for Raymond Chandler, James Lee Burke og Elmore Leonard. Det kan man nok godt se, når man læser mine bøger!

Hvilken genre skriver du i?

Jeg skriver primært i krimi- og thrillergenren. Jeg ville ofte ønske at det var finere, mere litterære ting der kom ud, når jeg sætter ved tasterne. Men det er som regel noget med nogle mennesker der handler dybt amoralsk og kæmper en forgæves kamp mod sig selv.

Jeg siger tak til Palle, for at ville være med her. Pludselig giver din bog “Fanden på væggen”, så meget mere mening. Hvis du vil følge Palles færden, så kan det gøres på hans hjemmeside og vil du købe hans bøger, så gøre det også på hans Hjemmeside <– direkte link til shoppen ;D

Forfatter

Elsker alt der handler om bøger og kreative projekter :D

Skriv et svar

