Posted in Tagleg

Tagleg #6 – NY Times “By the book” tag

Hvilken bog er på dit natbord? 

Lige nu ligger “Indefra” af Cecilie Overbye på mit natbord, eller i det her tilfælde på min seng. Jeg er på ferie, da jeg skrev det her, så derfor er det på sengen. Kæmpe stor dobbeltseng, så der er plads til at en bog ligger ved min side ;D

Hvilken bog var den sidste, du læste, som du vil betegne som fantastisk? 

Klart “Dæmonernes spil” af Lars Kramhøft. Det er “bare” en børnebog, men den er faktisk spændende og tankevækkende, så den er klart hver at læse ;D Jeg kan slet ikke forstå, at nogen mennesker kan skrive så fantastisk og udtænke sådan et plot, uden selv at blive skræmt. I mit hoved kunne der blive en virkelig uhyggelig voksenbog ud af det også ;D Hint til forfatteren 😀 

Hvis du kunne møde en hvilken som helst forfatter – død eller levende – Hvem ville det så være? 

Åh den er svær, men der er tre der popper op i mit hoved og de er alle på min liste af samme grund. Jeg elsker historier fra Grønland – skrøner og virkelige historier. Jeg kan ikke få nok af dem. 

Jørn Riel – han har skrevet de mest rørende, smukke og humoristiske historier fra Grønland, som jeg slet ikke kan få nok af 😀

Knud Rasmussen – han har skrevet en smuk beretning fra hans rejser på Grønland, som var så smuk og lige ud at jeg ikke kunne få nok af den 😀

Peter Freuchen – han er venner med Knud Rasmussen og har også skrevet om hans rejser og liv på Grønland. En beretning, så ærlig og billedrig (sprogmæssigt), at jeg kunne se det hele for mig. 

Hvilke bøger vil man blive overrasket over at finde på din bogreol?

En gammel bog om Peter Griffenfeld, som jeg ikke har læst helt endnu, men som betyder meget for mig. Den er gammel og slidt, men jeg vil ikke smide den væk, for den er smuk og den passer ind i mit liv. Peter er en del af min slægt, så derfor står denne bog på i min reol sammen med andre bøger om familie medlemmer (slægtsmedlemmer, er nok et bedre ord) 😀

Hvordan organiserer du dine bogreoler?

Som regel er de organiseret efter genre, men lige nu står de bare i reolerne, da jeg lige har flyttet dem ind i stuen i de rigtige reoler, hvilket er stort for mig. Jeg elsker mere og mere min stue, for den for mere og mere liv, nu flere bøger der kommer ind ;D Når jeg får tid igen, så bliver de sat op i genre igen, så det ser rigtigt ud ;D

Hvilken bog har du altid haft en intention om at læse, men aldrig kommet i gang med?

Altid er et stort ord. Jeg har i længere tid gerne ville læse Dennis Jürgensens bøger og jeg har også haft lånt dem, men jeg kan simpelthen ikke få begyndt på den. Starter, men kommer ikke mange sider ind, før jeg finder en anden bog jeg begynder at læse. Måske er det fordi bogen er så tyk, men jeg vil klart prøve igen, når jeg ikke har så mange anmelder eksemplarer at læse ;D

Er der bøger du er pinligt berørt over ikke at have læst?

Ikke lige hvad jeg kan komme i tanke om lige nu, så skulle det være alle Jojo Moyes bøger, fordi de virker til at være rigtig gode og mange kan lide dem ;D De står på min liste af bøger jeg gerne vil læse 😀

Hvilken bog føler du, du burde kunne lide, men det modsatte skete?

Jeg føler ikke jeg burde kunne lide nogen bøger, for så ville jeg altid have dårlig samvittighed overfor alle mennesker og bøger, så jeg forsøger ikke at bruge burde i mit liv 😀

Hvilke slags historier bliver du draget imod?

Skrøner og historier fra Grønland. Alle mulige forfattere der har skrevet om Grønland, har jeg lyst til at læse – om de skriver digte, skrøner, faglitteratur, romaner eller andet, så læser jeg det gerne. Jeg elsker at føle jeg er tilbage på Grønland.

Hvis du kunne få statsministeren til at læse en bog, hvilken skulle det så være?

Han skulle have en bunke bøger om skjulte sygdomme, mennesker med skjulte sygdomme, så han kan se hvad der sker inde bag ved. Han skal have bøger om Fibromyalgi, Autisme, men eftersom jeg kun skal vælge en og ikke lige kan komme i tanke om nogle virkelig gode bøger om skjulte sygdomme – de er der helt sikkert, så ville jeg sende ham “Mit liv med muskelsvind” af Stephanie Fjeldsø Fischer, fordi hun er sej og skriver rigtig godt, så man ikke er i tvivl om at selvom hun har udfordringer, men ikke lader det vælte hende ;D

Hvad planlægger du at læse næste gang?

Det er et svært spørgsmål, fordi jeg aldrig ved hvad jeg har lyst til at læse, men jeg tror det bliver “Wahreils arv #1 – Skyggeliv” af Kenneth Lund. Den ligger bare og venter på at jeg tager den op. Det er den sidste i den pakke, som forlaget Calibat sendte til mig. Det er en rimlig stor bog på 330 sider, men jeg kan sagtens klare det 😀 De virker spænde og jeg har allerede læst lidt i den ;D

 

Forfatter

Elsker alt der handler om bøger og kreative projekter :D

Skriv et svar

