Posted in Forfatterinterview

Nyere forfattere #32 – KimW. Jensen

Idag har Kim overtaget bloggen, for at fortælle om hvor hans inspiration kommer fra med mere. Det er super spændende, så nu kan du også lærer forfatteren bag bogen “Jeg er Pariser” og en anden også, meget bedre at kende. Lige her på bloggen ;D Tag rigtig godt imod han 😀 Kim, ordet er dit:

13084166_10207909400506104_1796662337_n

Hvad fik dig til at starte med at skrive?

Jeg har altid haft en lyst til at fortælle historier. Små historier om katte fx, tegneserier og teaterstykker som jeg satte op i frikvarterene i de små klasser. Mine klassekammerater var samarbejdsvillige og ville gerne agere skuespillere. Har altid elsket bøger og først i gymnasiet holdt jeg en pause fra mine personlige favoritter, der var lektier og fester og by-ture blev pludselig mere spændende. Men under mit udlandsophold med arbejde og lejlighed, fangede bøger igen.

Hvordan fik du ideen til din bog?

Da jeg kom hjem fra Frankrig skulle jeg gøre min stx færdig, men det var ærligtalt smådeprimerende at komme hjem til Aalborg. Jeg begyndte at læse lidt poesi, men først da jeg lavede Større Skriftlig Opgave om Ingmar Bergman fik jeg smag for den lidt mere eksperimenterende kunst. Uden at jeg er dybt religiøs, læste jeg også Det Nye Testamente på godt og ondt. Mange gode ting i Biblen , men vi må huske at den formentlig er skrevet 50-60 år efter Kristi død. På et tidspunkt flyttede jeg i et bofælleskab i en by ved Vesterhavet, og det var som om digtene flød ud af mig. Jeg fik simppelthen så mange ideer, at jeg slet ikke kunne lade være med at skrive. Jeg fandt ud af at jeg ville lave en digt-samling, især for min families og venners  skyld og selvfølgelig også min egen. Men ville ikke sende den til alle mulige forlag. Så i samarbejde med SAXO Publish lavede vi en e-bog hvor jeg fik 70 %. Den trykte udgave puttede jeg selv penge i og det blev en meget smuk bog : forsiden, lay-out og skriften. Min nr 2 digtsamling handler mest om Paris og hedder da også ‘Jeg er Pariser’.

Hvordan er det at få udgivet sin bog?

Det var en langvarig proces, fik computer-hjælp og moralsk støtte. Jeg gav mine forældre “første-udgaven” juleaften ; jo var lidt stolt men processen er egentlig mere spændende synes jeg.

Hvilke(n) bog/bøger har du skrevet?

Jeg har skrevet 2 digtsamlinger :
‘En krone for et – måske lysende – digt (59 digte)’. Den koster 59 kr og 59 digte. (2012)

‘Jeg er Pariser’ (som jeg desværre ikke er tilfreds med mht lay-out, men trods alt er en fin (har jeg fået at vide)) lille digtsamling om Byernes By. (2013)

Har du planer om at skrive en bog mere?

Ja har ideer. Den næste bliver nok lidt krimi/lidt udviklingshistorie. Og gerne en tyk bog.


Hvordan bevare du inspirationen til at skrive?

Læser hver dag, skriver ned i notesbog. HUSK (til jer forfatterspirer) : Write, write , write and you will get it right!!!!!! Og læs!

Regner du med, at du en dag kan leve af at skrive bøger?

Drømmer om det. Men det er svært. Det er relativt få der kan!

Hvad handler din bog om?

Mine bøger handler om Frankrig og Italien, kærlighed, venskaber, dyr og også psykiatri. (m.m)

Hvem er du?

Efter en sen HF, læste jeg Dansk i Aalborg, men blev syg efter 1 semester. Jeg har prøvet mange jobs, men vil nu gerne have en bachelor i Filosofi. Jeg vil måske flytte til udlandet (helst sammen med  en), eller/og KBH eller Århus.

Hvad kan du lide at lave, når du ikke skriver bøger?

Jeg har 6 katte og en Newfoundlænder. De kræver en del tid. Jeg elsker at læse og gåture langs havet plus jeg som barn nok prøvede næsten alle slags sportsgrene, så sport fylder stadig. Kan nu bedst lide at se fx fodbold sammen med een eller flere. Og at rejse er skønt.

Hvem ser du op til?

Der er fx mange forfattere jeg ser op til! Foer, Coetzee, Susan Sontag, Donna Tartt etc. Men også Obama, min ældste ven Marcia (har kendt hende i 100 år), Mandela. Der er vist rigtig mange når man tænker over det.

Hvilken bog, er den bedste du har læst?

Der er et hav af gode bøger. Men ‘Hvide tænder’ af Zadie Smith, ‘Den Hemmelige Historie’ af Donna Tartt , ‘Den Utrolige Historie om Kavlier og Clay’ af Michael Chabon og Karen Blixens ‘Den Afrikanske Farm’ er nogle jeg umiddelbart kommer til at tænke på. Nogle bøger underholder, mens der er masser af viden i andre.

Hvem er din yndlings forfatter?

Igen er der mange : Zadie Smith, Donna Tartt, Michael Chabon, Karen Blixen, Tomas Espedal, etc.

Hvilken genre skriver du i?

Indtil videre har det mest været poesi. Har også skrevet nogle få noveller, og regner med at jeg snart kommer videre fra notater til rent faktisk at skrive min roman.

 

Jeg siger tak til Kim, for at ville være med til dette interview. Det har været fedt at lærer dig, at kende. Hvis du skulle have lyst til at følge ham, som forfatter, så kan du gøre det her på facebook og Litteratursiden.

Hvis du gerne vil læs hans bøger, så kan du låne dem på biblioteket og købe dem på saxo, hvor jeg selv elsker at købe bøger.

Forfatter

Elsker alt der handler om bøger og kreative projekter :D

Skriv et svar

