Posted in Forfatterinterview

Nyere forfattere #31 – Lars Kramhøft

Så har Lars fået lov til at slå sig løs her på bloggen for, at fortælle jer om hans bøger, inspiration med mere. Det er super spændende, ligesom hans bøger. Nu kan lære denne forfatter at kende lige her på bloggen. Lars, ordet er dit: 

57b76661-4c16-4801-80c9-3da75100b1f6

Hvad fik dig til at starte med at skrive?

Jeg traf min beslutning om at blive forfatter omkring 2010. Jeg havde altid vidst at jeg skulle beskæftige mig med noget kunstnerisk i en eller anden form, men ind til da havde jeg været ret vidt omkring, havde f.eks. både eksperimenteret med at lave animationsfilm, VJing og grafitti. Der var dog noget der manglede, kunne jeg mærke. Det store vendepunkt kom da jeg faldt over China Mieville’s ”Perdido street station.” Den blæste mig fuldkommen bagover. Jeg var holdt op med at læse fantasy flere år tidligere fordi jeg syntes det var blevet kedeligt og trivielt, men lige pludselig blev jeg mindet om hvor virkelig fantastisk genren kunne være. Jeg oplevede glæden ved at læse en fantastisk og forunderlig historie, der transportere en væk til en helt anden verden, igen. Desuden var Mieville en forfatter jeg kunne spejle mig i. Og så vidste jeg at det var det jeg skulle lave. And the rest is history!

Hvordan fik du ideen til din bog?

Det er altid svært at sige hvor præcis en ide kommer fra. Det er ikke en særlig bevidst process, men mere noget der minder om at drømme med åbne øjne. Man kan måske se hvor forskellige brudstykker kommer fra – ifht ”Dæmonernes spil” var jeg f.eks. ofte på ferie på Mols som barn, og spillede også mange brætspil – men derudover kan jeg ikke helt præcist forklare hvordan en ide (eller en drøm opstår.) Det vokser bare frem ud af alt rodet i mit hoved (og der er meget rodet!)

Hvordan er det at få udgivet sin bog?

En blanding af helt fantastisk og helt fantastisk frustrerende. Man opdager altid småfejl og ting man gerne ville have gjort anderledes når man sidder med den i hånden. Nogen gange har trykkeriet lavet fejl, eller der er sket et eller andet man ikke havde forudset. Men i det store hele er det ret utroligt, at opleve at noget der starter som en uhåndgribelig ide i ens hoved kan ende op som et konkret produkt der kan masseproduceres og nå ud til folk man aldrig har mødt.

Hvilke(n) bog/bøger har du skrevet?

Udover ”Dæmonernes Spil” som du har anmeldt, har jeg skrevet ”Rakkerpak: Et helvedes eventyr”, og en tegneserie der hedder ”Made Flesh”, eller ”Fordærvet” på dansk.

Har du planer om at skrive en bog mere?

Ja da, op til flere 🙂 Jeg har sådan set tre bøger undervejs i skrivende stund; min novellesamling ”Således forgår alverdens herlighed”, en science-fiction bog for unge, ”Doktor Nukleus” og så bind 2 af ”Rakkerpak”.

Derudover har Tom kristensen og jeg (min samarbejdspartner fra ”Made Flesh”) en ny tegneserie på vej som bliver et samarbejde med bandet Hola Ghost. Og hvis det ikke var nok, så er jeg igang med en ny ungdoms-gyser lidt hen af ”Dæmonernes spil”, men meget mere dyster og brutal.

Hvordan bevare du inspirationen til at skrive?

Jeg vil sige det kommer af sig selv, men jeg tror det kommer meget af mit mindset og min måde at se verden på. Jeg tænker meget over hvordan ting hænger sammen, og så tror jeg, at jeg er er god til at bære min nysgerrighed og åbenhed med mig rundt. Jeg kan virkelig blive endeløst fascineret af ting andre ikke ser. F.eks. måden vinden rusker i en trækrone på, eller synet af et lille bitte insekt. Verden er så ufattelig mærkelig og forunderlig når man tænker over de ting man ser – der er inspiration over alt. Jeg er heldigvis aldrig blevet suget ind i et ”normalt” liv, så jeg tror jeg har bevaret et frisk syn på mange ting. Jeg omgiver mig også med mange skæve og kreative mennesker der inspirerer mig, og vi sørger for at holde hinanden til ilden og minde hinanden om hvad det handler om – altså at skabe. Jeg er her på jorden for at fortælle historier, så simpelt er det.

Regner du med, at du en dag kan leve af at skrive bøger?

Jeg satser på at være der når jeg er 40. Men helt ærligt, så er jeg ret godt tilfreds med mit liv lige for tiden. Jeg har en række forskellige jobs for at få det til at løbe rundt, men arbejder typisk kun 2-4 dage om ugen. Det er nok. Jeg lever simpelt, og prioritere kunsten, min tid og min frihed højest. Og jeg tror egentlig det er godt for kreative mennesker at have ”almindelige” jobs. Jeg har mødt en del folk fra den kreative branche der lader til at tro de er guds udvalgte folk fordi de arbejder på et reklamebureau eller laver animationer til Mtv og de taler aldrig med andre end folk fra den samme branche. Hvis man skal kunne sige noget rellevant med det man laver skal man sgu ud og leve livet og møde nogle af alle de forskellige mennesker der findes. Så får man også ydmyghed fordi man opdager at alle kan et eller andet eller har noget at byde på. Det er fandme en god erfaring som forfatter.

Det er også rart at komme væk fra skrivebordet og computeren nu og da, altså på sådan et helt lavpraktisk niveau. Jeg har f.eks. nogen gange arbejde som miljøteknisk assistent, og det er fysisk knoklearbejde. Så kan man slå hjernen fra og bruge kroppen i stedet for. Så får man lige blæst spindelvævet ud af hjernen og når man så kommer hjem og har næste dag fri, nyder man virkelig at kunne sætte sig ved computeren og skrive.

Hvad handler din bog om?

”Dæmonernes spil” handler om børn der prøver at slå hinanden ihjel. På Mols.

Hvem er du?

Det har jeg brugt de sidste mange år på at finde ud af. Lige nu hælder jeg mest til at jeg er en form for gentagnende mønstre og processer i en strøm af stof der passerer igennem tid og rum samtidig med den konstant udvikler sig; en koloni af celler der drøner afsted igennem rumtiden under ledelse af et mere eller mindre velfungerende ego med tilbøjlighed til storhedsvanvid.

Hvad kan du lide at lave, når du ikke skriver bøger?

Jeg elsker at lave mad. Det er min foretrukne måde at slappe af på, når freelance livet bliver for stressende. Derudover hænger jeg bare ud med mine venner, går på værtshus eller til koncerter. Jeg kommer en del på undegrundsspillesteder som Stengade, Underwerket og sådan noget i København. Og så læser jeg selvfølgelig en masse. Jeg kunne godt tænke mig at holde insekter hvis jeg en dag får mere plads (hvilket velsagtens lyder lidt paradoksalt). Jeg er endeløst fascineret af naturen, især insekter.

Hvem ser du op til?

Her hjemme i Danmark beundrer jeg Jonas Wilmann, Amdi Silvestri, Michael Kamp, Emil Blichfeldt, Tom Kristensen og John Kenn Mortensen meget. De kan alle være med på internationalt niveau, og selvom det måske er lidt voldsomt at sige jeg ser op til dem, så har jeg lært meget af alle fire og de inspirerer mig på hver deres forskellige måder.

Hvilken bog, er den bedste du har læst?

Pyyyh, det er dælme svært at vælge en! Må jeg jeg vælge flere? Hvis jeg kun må vælge en bliver det Perdido Street Station som jeg nævnte før, selvom det er nogle år siden jeg har læst den. Jeg håber den er så god som jeg husker den! Hvis jeg må nævne flere vil jeg sige (i vilkårlig rækkefølge): Lolita, Shantaram, Leviathan (af Paul Aster), Skatteøen, Det Onde, Catcher in the rye, Lovecrafts noveller selvfølgelig … der er mange, har sikkert glemt nogen.

Hvem er din yndlings forfatter?

Igen, det er svært at vælge kun en. Jeg læser meget bredt, men i min absolutte top ligger helt klart Mieville, Paul Auster, Lovecraft, Vladimir Nabokov, Neil Gaiman, Grant Morrison, Anton Chekhov og Hunter S. Thompson. Igen, har sikkert glemt nogen!

Hvilken genre skriver du i?

Det er heldigvis nemt at svare på! Jeg har holdt mig pænt indenfor horror, fantasy og science-fiction! Det er de mest interessante genrer for mig, dem hvor jeg synes jeg bedst kan udtrykke det jeg ønsker at sige. Ihvertfald ind til videre. Men hvem ved om jeg prøver noget helt nyt en dag. Det er ideerne der bestemmer når det kommer til stykket.

Jeg siger tak til Lars, for at ville være med her på bloggen. Skulle du have fået lyst til at læse en eller flere af hans bøger, så kan de købes på saxo og bogreolen. Den nyeste bog kan bestilles på biblioteket og kan forudbestilles hos boghandleren 😀

Hvis du gerne vil følge ham, så findes han på sin blog og du er velkommen til at finde ham på facebook også 🙂

 

 

 

Forfatter

Elsker alt der handler om bøger og kreative projekter :D

Skriv et svar

