Posted in Forfatterinterview

Nyere forfattere #30 – Lars Techen Nielsen

afd1d3ef-83ac-4547-839c-361de0b6643a

Jeg elsker de her interviews, fordi jeg lærer så mange nye skønne forfattere at kende og det er virkelig fedt. Idag kan du lærer Lars at kende, som har skrevet “Rosen fra Roskilde”, så tag rigtig godt imod ham, for Lars ordet er dit:

Hvad fik dig til at starte med at skrive?

Allerede som barn læste jeg mange romaner, og når jeg var færdig med en af de gode, ønskede jeg, at det var mig, der havde skrevet den. Det førte selvfølgelig til, at jeg forsøgte mig et utal af gange, men det er først på det sidste, at det blev alvor med romanen ”Rosen fra Roskilde”.

Hvordan fik du ideen til din bog?

På et tidspunkt rejste jeg land og rige rundt og besøgte den ene provinsby efter den anden. Det gik op for mig, at hvert eneste sted rummer et stykke historie, der fortjener at blive fortalt og husket. Derfor besluttede jeg, at skrive en roman med en handling, der foregik forskellige steder i Danmark.

Hvordan er det at få udgivet sin bog?

Jeg var stolt som en pave, da jeg stod med det første eksemplar af ”Rosen fra Roskilde” i hånden. Bogen duftede af tryksværte, og jeg glemte alt om de mange timers slid, før jeg kunne sætte sidste det punktum. Det var ligeledes en fornøjelse, da ”Rosen fra Roskildes” Facebook-side i løbet af kort tid fik 1.500 ”synes godt om-tilkendegivelser”.

Hvilke(n) bog/bøger har du skrevet?

Jeg har skrevet mange manuskripter, men ”Rosen fra Roskilde” er den hidtil eneste roman, der er udkommet.

Har du planer om at skrive en bog mere?

Jeg er i gang med en opfølger til ”Rosen fra Roskilde”, og hvis alt går vel, er den på gaden sidst på året.

Hvordan bevarer du inspirationen til at skrive?

Inspirationen er der hele tiden og kommer alle steder fra. Det handler bare om at holde øjne og ører åbne. Jeg lader mig både inspirere af at læse aviser og lytte til tilfældige samtaler ved køledisken i Føtex.

Regner du med, at du en dag kan leve af at skrive bøger?

Det er kun de færreste, der kan leve af at skrive i Danmark, og jeg bliver aldrig fuldtidsforfatter.

Hvad handler din bog om?

”Rosen fra Roskilde” endte som en krimi, hvor Danmarks mest utilregnelige strisser, Mikkel A. Jacobsen, der har sagt jobbet op og slået sig ned i Kalvehave. En dag får han besøg af sin tidligere kollega Liz Lærke, som beder ham tage til Mallorca og bistå det spanske politi med at identificere liget af en formodet dansk turist.

Mikkel vender hjem og involveres i drabet på en finansmand i København. Liz stiller sig i spidsen for efterforskningen og sender Mikkel landet rundt, og han stifter bekendtskab med ikke så få skæve eksistenser, der hver for sig − og på hver sin måde − er brikker i det puslespil, politiet forsøger at samle. Det lykkes selvfølgelig til sidst, men Mikkels højdeskræk spiller ham et puds, og alt ser pludselig helt anderledes ud.

Hvem er du?

Jeg voksede op i lille by i Sydsjælland, og efter studentereksamen fra Vordingborg Gymnasium flyttede jeg til København og læste statsvidenskab. Jeg droppede studierne til fordel for et godt job i Grønlands Televæsen, inden turen gik til YouSee, hvor jeg efterhånden har været i mange år.

Hvad kan du lide at lave, når du ikke skriver bøger?

Jeg er glad for mit arbejde og bruger mange timer på det. Derudover forsøger at sprede mine interesser, der går lige fra kompostbunker til østtysk punkmusik.

Hvem ser du op til?

Jeg indrømmer gerne, at jeg har idoler. Nå vi taler fodbold, er det Morten Olsen, når vi taler musik, er det C.V. Jørgensen, og når vi taler litteratur, er det Hans Scherfig.

Hvilken bog, er den bedste du har læst?

Verden er fyldt med gode bøger, men jeg holder meget af Johannes V. Jensens ”Kongens Fald”. Den bliver læst mindst én gang om året, og hver gang får jeg noget nyt ud af den.

Hvem er din ynglingsforfatter?

Det har jeg næsten svaret på. Det er Hans Scherfig.

Hvilken genre skriver du i?

Jeg har forsøgt det hele, men endte med en krimi. Det er genre, som giver oceaner af muligheder for at brede sig, men samtidig skal man hele tiden holde sig for øje, at der er et mord eller to, som skal opklares.

Jeg siger tak til Lars, for at ville være med her. Hvis du vil følge ham og købe hans bog, så kan du købe den hos Gopubli.sh’s hjemmeside og følge ham som forfatter på Arnold Busck‘s hjemmeside. 

Forfatter

Elsker alt der handler om bøger og kreative projekter :D

Skriv et svar

