Posted in Forfatterinterview

Nyere forfattere #28 – Cecilie Birkhøj

13020106_1028720560555499_1414824415_n

Idag er det cecilie, som har overtaget min blog. Hun har skrevet bogen Codex 0, som lyder som en rigtig spændende bog. Nu kan du lære hende bedre at kende, så tag rigtig godt imod hende. Cecilie, ordet er dit.

Hvad fik dig til at starte med at skrive?

Det er et spørgsmål, som jeg desværre ikke har svar på. Lige så længe jeg har kunne huske, så har jeg opdigtet små historier. Da jeg kom i skole, blev jeg begejstret, når vi fik en stil for uanset genren. Det var først da min dansklærer i sjette klasse spurgte om jeg ville være forfatter, at det gik op for mig, at det var en mulighed at skrive på et højere plan.

Hvordan fik du ideen til din bog?

Den rå idé kom fra en time i samfundsfag, som udviklede sig til en samfundskritisk debat. Denne kritik af samfundsklasser, klimaforandringer med mere, satte sig fast i mine tanker. Jeg begyndte at overveje, hvordan verden ville se ud, hvis tendensen udviklede sig til det ekstreme. Herefter var det blot at finde på nogle interessante personligheder, som passede ind.

Hvordan er det at få udgivet sin bog?

Det er en fuldstændig ubeskrivelig følelse. Det er fantastisk, at se sit værk til salg og i andres hænder. Det vildeste ved det hele er at stå med den fysiske kopi i hånden og vide, at man har skrevet hver eneste side.

Hvilke(n) bog/bøger har du skrevet?

Jeg har skrevet romanen Codex 0. Derudover har jeg medvirket i digtsamlingen #UdenFilter.

Har du planer om at skrive en bog mere?

For tiden arbejder jeg på en realistisk roman, som jeg har haft idéen til siden 2012. Dog har jeg også en eventuel efterfølger til Codex 0 i tankerne, men nu må vi se, hvad det bliver til på den front.

Hvordan bevare du inspirationen til at skrive?

Simpelthen ved at erkende at jeg ikke har inspirationen hele tiden under skriveprocessen. Den kommer og går. Inspiration og motivation er to vidt forskellige ting, og for at det skal blive rigtig godt. Desværre mødes de sjældent og dertil så gælder det bare om at presse sig selv. Så snart man får skrevet noget ned, så kan man altid rette det til senere. I nogle tilfælde har jeg kunne opsøge det, der inspirerede mig i første omgang, men dette er ikke altid lige let.

Regner du med, at du en dag kan leve af at skrive bøger?

Regner med er et stærkt udtryk, men jeg indrømmer gerne at det ville være drømmen. Jeg forventer ikke at det kommer til at ske fra den ene dag til den anden, men jeg har bestemt tænkt mig at arbejde imod at kunne leve af mine skriverier.

Hvad handler din bog om?

Byerne står forladte, grænserne er opløste og kampen efter magt er større end nogensinde før. Det er svært at flytte sine brikker taktisk i et spil uden regler. Endnu sværere er det at flygte, når fjenderne er over alt, og der ikke findes en målstreg. Cotes har længe søgt efter en mening med det hele, men da han pludselig får en mission, er han ikke længere sikker på, at han kan klare det. For at overleve må han give sin eneste ven fra sig. Værre bliver det, da han udvikler uventede følelser for hende, og han må træffe et valg. Codex 0 er historien om to unge efter jordens undergang i en verden hvor alle love er ophævet.

Hvem er du?

Mit navn er Cecilie Birkshøj. Jeg er født og opvokset i Odense, og er på nuværende tidspunkt sytten år gammel, og går på gymnasiet med en klassiker linje. Jeg har en passion for kaffe, katte, samt en kolossal interesse for politik og mytologi. Jeg er nysgerrig af natur, hvilket resulterer i mange Google søgninger, som ville få folk til at hæve øjenbrynene.

Jeg er et menneske drevet af logik, med en forkærlighed for den konstruerede virkelighed. Både den som omgiver os og som er at finde i diverse medier.

Hvad kan du lide at lave, når du ikke skriver bøger?

Når jeg ikke skriver afleveringer, laver lektier eller arbejder på min roman, så nyder jeg som mange andre på min alder at slappe af med en god serie eller en bog. Jeg tegner også en del når jeg er stresset. Selvom jeg ikke just kreerer mesterværker, så finder jeg det hyggeligt og tankeafledende.

Hvem ser du op til?

Jeg kunne nævne en masse forfattere, som jeg elsker, men listen ville simpelthen blive for lang. Det er svært for mig at nævne en konkret person, som jeg ser op til. Generelt har jeg bare stor respekt for folk, der kæmper for, hvad de tror på.

Hvilken bog, er den bedste du har læst?

For tiden er jeg helt vild med Looking for Alaska af John Green, men bliver jeg spurgt om en måned er svaret sikkert noget helt andet.

Hvem er din ynglings forfatter?

David Levithan, Kass Morgan og Emily Brontë er helt klart min top tre, selvom der findes uendeligt mange, som er super dygtige.

Hvilken genre skriver du i?

Jeg skriver post-apokalyptisk science fiction samt realisme. De to genre ligger meget langt fra hinanden, men det er hvad jeg bedst kan lide at skrive og læse. Det er på de to fronter at jeg føler mig hjemme.

Jeg siger mange tak til Cecilie, for at ville være med. Hvis du skulle have fået lyst til at købe hendes bog, så kan den købes på Saxo, William Dam og Bogreolen.

Hvis du gerne vil følge hende, så kan du gøre det på hendes blog 🙂

Sammen når vi længere ud 😀

Forfatter

Elsker alt der handler om bøger og kreative projekter :D

Skriv et svar

