Posted in Børnebøger, Boganmeldelse, Calibat, Forlag, Genre, Pipaluk

Drengen med paraplyen

ItemImage

Titel: Drengen med paraplyen

Forfatter: Emil Blichfeldt og Mathias Botfeldt

Forlag: Calibat

Udgivet: 2016

Sider: 52

Bedømmelse: 3/5

Handling:

“Hvorfor regner det, far?” Sagde drengen og kiggede ud under kanten af sin paraply.”Det har jeg ikke tid til at forklare nu, vi er sent på den” Sagde faren og hev i drengen, så hans arm blev flere centimeter længere.

Når nu ikke forældre gider svare på ens spørgsmål, så må han selv ud og finde svaret på det ;D Vi følger jagten på sandheden om regnen.

Min mening:

Denne bog skulle lige have et par dages fordøjelses tid, inden jeg kunne skrive anmeldelsen. Det er en børnebog, så jeg burde nok forstå hele budskabet med det samme, men jeg var altså ikke helt væk af begejstring. Den er helt sikkert ganske udmærket til børn i alderens omkring 6 år, vil jeg tro. Der skal nok nogle forældre til at bedømme alderstrinnet korrekt på denne bog.

Jeg har ingen ide om hvor jeg skal starte med denne bog, for der er alligevel nogle ting, som jeg gerne vil fremhæve ved denne bog. Mathias, som er ham der har tegnet alle illustrationerne er sindsygt dygtig og meget kreativ i sine fortolkninger af hvordan himlen ser ud ovenfor skyerne. Jeg syntes det er lidt sjovt at se hvordan folk fortolker himlen og her er et bud på det. Hvad sker der mon over skyerne? Det er nogle skønne livlige illustrationer, som lige gør hele historien mere hel og nær på noget børnene måske kender.

Så er der Emils arbejde og ingen af de to kan undværes, for uden den ene ville det bare ikke være det samme. Emil må siges at have en temmelig livlig fantasi, det er der ikke noget ondt i. Det er skam bare dejligt, at der findes voksne der stadig ejer fantasi. Set ud fra at dette er en børnebog, så rammer han lige ned hvor de forstår hvad han skriver. Han har et let forståeligt sprog, som aldrig bliver kedeligt.

Det er som om de to forfattere har forstået hvad det er børn tænker og læser. Hele det første stykke (nogle sider), hvor faren til drengen slet ikke har tid til barnet er jo lige ind i den tid vi lever i. De har virkelig samarbejdet om at få denne bog til at passe sammen med billeder, tekst og den læser der kommer 😀 Super arbejde.

Bogen tager nogle meget vigtige emner op, uden at gøre dem sensationelt store. Det er til rettet sådan at man kan tage bogen for det den er, en rigtig sød historie og man kan læse mellem linjerne og se alt det der også ligger bagved den, uden at tynge den.

Forfatter

Elsker alt der handler om bøger og kreative projekter :D

One thought on “Drengen med paraplyen

Skriv et svar

