Posted in Forfatterinterview

Nyere forfattere #27 – Jette Kjær Petersen

21987_708625295912761_551562911874252026_n

I dag har jeg givet ordet til Jette Kjær Petersen, som er forfatteren bag Lygtemandens datter, så du kan lærer hende bedre at kende. Jeg håber, I vil tage godt imod hende. Det er altid spændende, at finde ud af hvor andre får deres inspiration fra, når de skal skrive de bøger, som vi andre elsker at læse 😀 Måske har du selv en forfatter i maven, så er der her en kollega der fortæller, hvor hendes inspiration kom fra 😀 God læselyst.

Hvad fik dig til at starte med at skrive?

Det hele startede i 2012, hvor jeg havde et mareridt om en ånd i en skov ved en sø. Godt nok har jeg mange mærkelige og til tider skræmmende drømme, men den her drøm ville ikke slippe mig så let. Jeg tænkte flere gange over ånden, og det var som om små bider af handling bare kom til mig. Faktisk gik jeg rundt og digtede på personer og prøvede at kæde ånden sammen med noget i et par måneder, før jeg fortalte min mor om, at jeg overvejede, at skrive det ned. Hun syntes det lød vildt spændende og også lidt uhyggeligt, så jeg ved ikke, om det var i sjov hun sagde, at jeg da bare skulle springe ud i at skrive, så det gjorde jeg.

Hvordan fik du ideen til din bog?

Ideen udsprang jo som sagt fra det her mareridt om ånden. Der gik faktisk ikke lang tid før jeg havde opfundet Calluna, som skulle være hovedpersonen og at handlingen skulle foregå igennem hende, og hun skulle have en forbindelse til ånderne i skoven. I starten overvejede jeg om hun skulle finde noget i skoven, som startede det hele. Faktisk overvejede jeg en halskæde med en lille lanterne og jeg tror det var den tanke som fik mig til at tænke, hey, vi har da en masse fantastiske sagnvæsner i Danmark, så hvorfor ikke bruge dem? Alt behøver ikke at være om vampyrer og varulve, eller væsener som i forvejen er brugt af mange andre. Så derfra fik jeg kædet lygtemanden på ånden, fordi han virkede perfekt til det, jeg søgte. Senere kom Lukas. I starten så jeg ham bare som en almindelig teenager, men der sker noget slemt med Calluna i slutningen af første bog, og han også ligesom finder frem til hende og høre hende råbe i drømme, hvor de er forbundet, måtte jeg give ham nogle kræfter af en art og på den måde blev han til en engel. At der så også kom hekse ind over virkede bare naturligt, da jeg skrev det.

At der så kommer to bøger mere med de samme personer var ikke planlagt. Eller jo lidt. Da jeg var ved slutningen af første bog dukkede nye ideer op, så historien kunne køre videre. Det skulle ikke være så nemt at få bugt med den forbandelse over ånderne. Og i de næste to bøger dukker den virkelige skurk op, nemlig Helix, som man stifter et ganske kort bekendtskab med i slutningen af første bog. De to heksesøstre prøvede jo ihærdigt at skabe et barn, som var en blanding af en heks og ånd og indså først for sent, at hun altså var skabt.

Hvordan er det at få udgivet sin bog?

Det kan beskrives ganske kort, det er fantastisk! Man har knoklet på sit manuskript og været hundeangst hver gang det skulle vises frem til enten dem som hjalp med at stramme handlingen op, eller når man sendte det ind til et forlag. Men når man så endelig rammer nåleøjet, så er man jo jublende glad. Jeg sov ikke ret godt en hel uge efter min første bog blev antaget, fordi jeg bare var helt overvældet. Selvfølgelig på den gode måde, men så dukkede der jo nye spørgsmål op, hvad skal der så ske nu?

Hvilke(n) bog/bøger har du skrevet?

Lygtemandens datter.

Har du planer om at skrive en bog mere?

Der kommer to bøger mere om Calluna og Lukas, så det ender ud i en trilogi. Den anden bog, Englens søn udkommer i løbet af i år. Ved siden af arbejder jeg også med nogle andre ideer.

Hvordan bevare du inspirationen til at skrive?

Motivation i form af at læse bøger, se film, høre en masse musik som jeg bliver meget inspireret af og måske bare at se på nogle billeder på nettet, eller gå en tur og slå hjernen fra på en måde, mens man bliver fuldt op af noget man ser, lytter til eller bare føler stemningen.

Regner du med, at du en dag kan leve af at skrive bøger?

Nu hvor jeg har fundet ud af at jeg kan skrive, er det svært at stoppe med det igen. Desværre er der ikke så mange forfattere i Danmark, som faktisk kan leve af at skrive, det kræver at man har et stort salg og mange bøger på biblioteket. Hvis jeg kunne leve af det, ville det jo være skønt, men som det ser ud lige nu så beholder jeg mit job ved siden af.

Hvad handler din bog om?

Da jeg har beskrevet min første bog, Lygtemandens datter ovenfor, så tillader jeg mig at præsentere min næste bog og hvad den handler om.

Englens søn handler om at forbandelsen over lygtemændene bliver vagt til live igen. Helix, den nye troldmand, iscenesætter Calluna og hendes mormors død, men i virkeligheden er det for at slette alle spor om Calluna, som han kidnapper. Lukas tror i starten at er Calluna er død lige som mormoren er, og hans verden bryder helt sammen. Han mister livsmodet fuldstændigt og har bare lyst til at dø. Lige indtil han høre Calluna kalde, og en radiomeddelelse fortæller om en kro, hvor alle gæsterne er forsvundet. Han kæder det hurtigt sammen med lygtemændene og Calluna og beslutter sig for at tage ud at lede efter hende. Men hans far har en anden plan med Lukas. Han nemlig fyldt 18 og skal derfor testes af englerådet, for at finde ud af hvilke evner han indeholder. Men han stikker af derfra fast besluttet på at nu skal han finde Calluna. Til det får han brug for hjælp. Melchior, en engel fra himlen, og en jordisk tranformerings engel ved navn Rakel tilbyder deres hjælp. Hvad han ikke ved er, at han bliver snydt. Helix har nemlig sendt en efter ham, fordi Calluna har røbet, at Lukas sikkert kommer for at befri hende. Helix rømmer deres skjulested og rejser ud i verden for at fuldføre sin plan med Calluna, men Lukas er hele tiden et skridt bagefter. Spørgsmålet er nu om Helix får fuldføret sin onde plan om at få sin hævn over menneskeheden, inden Lukas når at stoppe ham.

Hvem er du?

Jeg hedder Jette og er 30 år. Jeg gift, har to børn og jeg bor i det midtjyske. Ud over at skrive arbejder jeg som blomsterbinder og gartner i Bilka.

Hvad kan du lide at lave, når du ikke skriver bøger?

Når jeg ikke skriver, så laver jeg gerne noget kreativt, eller læser en god bog. Det kan også være hygge med familien f.eks. med en god film, et spil, bål i haven eller på skattejagt med GPS.

Hvem ser du op til?

Jeg ser ikke som sådan op til nogen, men jeg beundre mange for det, de har skabt.

Hvilken bog, er den bedste du har læst?

Der er jo så mange skønne bøger. Men de første bøger jeg sådan rigtig begyndte at læse af egen fri vilje var gåsehudsbøgerne, så de har en særlig plads hos mig. Twilight, kan jeg ikke komme udenom. Historien er god, sød og romantisk. Det gyldne kompas er også en bogserie, som jeg er ret vild med. Og selvfølgelig Harry Potter bøgerne.

Hvem er din ynglings forfatter?

R.L. Stine, J.K. Rowling, Stephenie Meyer, Lene Kaaberbøl, Dennis Jürgensen, Dan brown, Philip Pullman m.f.

Hvilken genre skriver du i?

Fantasy, Parnormal romance og gys/horror er de genre jeg beskæftiger mig mest med, men jeg kan da godt lokkes til lidt kærlighed eller over i eventyr.

Hvis du har lyst til at følge Jette på nærmere hold, så kan du finde hende på Facebook og på hendes blog. Hvis du er interesseret i at købe hendes bøger, så kan de købes på saxo og Egolibris samt forskellige fysiske boghandlere. 

Kender du en ny/nyere forfatter, som du godt kunne tænke dig at vide mere om? Så skriv en kommentar herunder, så skal jeg se, hvad jeg kan gøre. Er du selv forfatter og gerne vil svare på disse spørgsmål, så send mig en besked på facebook, kommenter her eller instagram, så finder vi ud af det 😀

Sammen når vi længere ud 😀

 

 

Forfatter

Elsker alt der handler om bøger og kreative projekter :D

Skriv et svar

