Posted in Forfatterinterview

Nyere forfattere #25 – Karoline Hallengren

13022392_10207525221787544_738628802_n

Denne unge kvinde er Karoline, som idag har overtaget min blog, for at fortælle jer om en helt særlig bog, som hun har skrevet. Jeg tror godt jeg tør sige, at jeg aldrig har set så tyk en it bog før, men tag rigtig godt imod Karoline her på bloggen, for nu kan du lærer hende og hendes bog meget bedre at kende. Hun har skrevet bogen “Du skal bare trykke dér”. Karoline, ordet er dit: 

Hvad fik dig til at starte med at skrive?

Først og fremmest så har jeg faktisk aldrig gået med tanken om, at jeg ville være forfatter, når jeg blev ældre. For nogle år siden, så betød dét at være forfatter for mig, at man skrev historier. Det har aldrig ligget i min interesse at skrive historier, men nærmere at producere dem til levende billeder. Derfor har det altid været afgjort, at jeg ikke skulle være forfatter, men jeg skulle producere film og tv. På det tidspunkt var det ikke helt gået op for mig, at en forfatter ikke nødvendigvis behøver at skrive skønlitterære værker, da der findes så mange andre typer bøger, man kan skrive, så længe idéen og intentionen med bogen er god. Jeg ser min debutbog ”Du skal bare trykke dér”, som en løsning på et problem, og som en hjælp til at forbedre sine it-færdigheder på et begynderplan.

Hvordan fik du ideen til din bog?

Idéen til ”Du skal bare trykke dér” kom til mig på en helt særlig og meget anderledes måde. Faktisk var idéen slet ikke at skabe en rigtig bog, som det i sidste ende endte med. Det hele startede egentlig med, at jeg skulle finde på en fødselsdagsgave til min mor, og fire måneder for hendes fødselsdag, der kom gaveidéen og dermed idéen til bogen simpelthen til mig. Jeg sad i min stue sammen med min familie, og endnu engang spurgte min mor mig, hvordan man gjorde diverse ting på hendes iPhone. Jeg er ret overbevist om, at stort set alle i min generation kender til denne situation. Vi bliver spurgt om det samme igen og igen, selvom vi har forklaret utallige gange, hvad de skal gøre, men på en eller anden måde forstår de bare ikke forklaringen. Lige den aften der gik det simpelthen op for mig, at hun var nødt til at have forklaringerne på skrift, således at hver gang hun spurgte om noget, så ville det blive forklaret på præcis samme måde. Så, jeg besluttede mig for at lave en lille fotobog, hvor jeg i to måneder noterede mig alle hendes it-spørgsmål inden for iPhone, computer og internet. Dertil satte jeg også streger ud fra hvert spørgsmål efter hvor hyppigt hun stillede hvert spørgsmål. Disse trin-for-trin guides blev til en 32 siders fotobog, som jeg lavede på et fotobogsprogram. Bogen gav jeg hende i fødselsdagsgave, og familien var særdeles begejstret! De var så begejstret, at de opfordrede mig at sende den ind til et forlag. Dagen efter sendte jeg den lille bog ind til Turbine Forlaget, som hurtigt reagerede på min henvendelse. Nogle uger sad jeg så med en kontrakt, som jeg aldrig vil fortryde, at jeg underskrev!

Hvordan er det at få udgivet sin bog?

Den 29. februar 2016 har uden tvivl været en af de bedste dage i mit liv. Det var og stadig er SÅ stort at få lov til at udgive sin egen bog. Et værk, som jeg havde arbejdet på i et år, mens jeg også havde gymnasiet. Det var fuldstændig fantastisk endelig at kunne annoncere, at nu var dagen kommet, hvor min debutbog blev udgivet. Det var så surrealistisk at gå ind i den lokale boghandlen og så med bogen i hånden. Samtidig har det været helt vildt at tænke på, at aviser og ugeblade begyndte at henvende sig til mig, fordi de synes, at min historie var værd at have med. Det er nu nogle uger siden udgivelsen, og den følelse jeg havde på udgivelsesdagen er på ingen måde forsvundet. Jeg er så ubeskriveligt glad, og det gør mig så glad at se min mors fremskridt samt at modtage beskeder fra læsere, der har købt bogen, som skriver at det i den grad hjælper dem. Det var netop dét, jeg ønskede – at hjælpe. Så at have udgivet en bog i så ung en alder er noget af bedste, der er sket i mit liv.

Hvilke(n) bog/bøger har du skrevet?

Du skal bare trykke dér, 2016

Har du planer om at skrive en bog mere?

Det har virkelig været en oplevelse for livet at få lov at udgive en bog. I øjeblikket er jeg 3.g-studerende, og derfor vil jeg frem mod sommer fokusere udelukkende på mine studentereksaminer, så jeg kan afslutte gymnasiet med tanken om, at jeg gjorde alt, hvad jeg kunne. Da det stadig er så nyt for mig med min debutbog, så har jeg ikke nået at tænke på, hvordan mit forfatterskab skal udvikle sig. Jeg har nydt hele forløbet fra da jeg fik idéen til nu, og jeg vil på ingen måde udelukke, at jeg sagtens kunne finde på at skrive mere. Jeg har valgt at tage et sabbatår efter gymnasiet, og hvem ved? Måske får jeg en idé – måske endnu en it-bog? Jeg elsker at sætte projekter i gang, afslutte dem, og starte nye. Vi må se, hvad fremtiden bringer. Jeg holder i hvert fald af det skriveri!

Hvordan bevare du inspirationen til at skrive?

Da jeg ikke har udgivet flere end én bog, vil jeg blot svare på, hvordan jeg bevarede inspirationen til at skrive ”Du skal bare trykke dér”. Undervejs i skriveperioden blev jeg selvfølgelig stadig spurgt og spurgt, hvordan man gør diverse ting på en iPhone, computer og internettet. Jeg må sige, at det i den grad har fået mig til at blive ved med at arbejde mig mod målet. Dem, der finder it svært, skal hjælpes, og når de undervejs spurgte mig, så gav det mig et boost hver gang. Motivationen til at arbejde hårdt på min løsning. Der var perioder i skriveprocessen, hvor jeg synes det var en smule hårdt at skrive en bog samtidig med at studere på gymnasiet, og have et fritidsjob ved siden af, men jeg blev ved med at tænke på, at min idé måske kunne være løsningen og dermed til gavn for rigtig mange mennesker.

 Regner du med, at du en dag kan leve af at skrive bøger?

Nej. At skrive bøger er nok mere en interesse end et arbejde for mig. Jeg har en klar idé om, at jeg skal producere tv i fremtiden, og derfor ser jeg ikke forfatterkarrieren, som noget jeg kan leve af. Jeg synes, at det er skønt at skrive, og jeg nyder det. Jeg vil hellere have dem som en interesse, og er idéerne gode, så vil jeg gøre alt for at få projekterne ud i verden.

 Hvad handler din bog om?

”Du skal bare trykke dér” er en 300 siders it-bog, som trin-for-trin guider it-nybegynderen eller den ikke så erfarne it-bruger i, hvordan man benytter iPhone, computer og internet. Bogen er inddelt i fem afsnit med tre hoveddele. ”Kend din computer”, hvor læseren lærer om computermusen og tasterne på tastaturet. Dernæst ”Grundtrin”, hvor læseren lærer de grundtrin, der er vigtige at lære for at kunne finde it-brugen en smule nemmere at forstå. Bogen indeholder tre hoveddele; iPhone/iPad, computer og internettet – tilsammen indeholder disse dele omkring 100 trin-for-trin guides til, hvordan man klare hverdagens forskellige it-problemer. Afslutningsvis indeholder bogen en anbefaling af en lang række nyttige apps, og derudover også en lang liste med egne forklaringer på de it-ord, vi hører i hverdagen i fx medierne og blandt familie og venner. Bogen er skrevet på et særdeles letforståeligt og forklarende sprog, og hvert trin er illustreret med et tilhørende skærmbillede.

Hvem er du?

Jeg hedder Karoline Hallengren, og jeg er 18 år. Til dagligt studerer jeg på en samfundsfaglig og mediefaglig studieretning i 3.j på Espergærde Gymnasium. Derudover arbejder jeg i tøjbutikken Pieces i Helsingør. Efter gymnasiet holder sabbatår, hvor jeg gerne vil arbejde, og dernæst ud og rejse. Når jeg er klar til en videregående uddannelse, så håber jeg mere end noget andet på at komme igennem nåleøjet og blive optaget på Tv- og medietilrettelæggeruddannelsen på Danmarks Medie- og Journalist Højskole. Jeg elsker at sætte projekter i gang og have et mål og intention med det, og så ved jeg ikke noget bedre end, hvis jeg når det mål, jeg sætter mig.

Hvad kan du lide at lave, når du ikke skriver bøger?

Jeg elsker at tilbringe min tid sammen med min familie og mine venner. Det betyder alt for mig. Jeg holder rigtig meget af musik, og så elsker jeg at shoppe og gå på café. Men jeg må indrømme, at jeg også holder af de dage, hvor jeg ikke har noget som helst på programmet, og nærmest ikke laver noget i løbet af dagen.

Hvem ser du op til?

Jeg har ikke som sådan nogen, jeg ser op til. Det er ikke fordi jeg ikke vil se op til nogen, men jeg tror bare hellere, jeg vil skabe noget som kommer helt fra mig selv uden at man kan drage paralleller til andre.

Hvilken bog, er den bedste du har læst?

Siden jeg var helt lille har jeg altid haft en helt særlig kærlighed til de syv Harry Potter bøger af J.K. Rowling. Jeg tror aldrig nogensinde, at jeg vil blive træt af de bøger – lige meget hvor gammel jeg er, da jeg er vokset op med de bøger. Derudover så elsker jeg Jussi Adler Olsens ”Afdeling Q” serie. Den har virkelig fanget mig, og det er i den grad nogle af de bedste bøger, jeg nogensinde har læst

Hvem er din ynglings forfatter?

K. Rowling og Jussi Adler Olsen – de har skrevet mine yndlingsbøger J

Hvilken genre skriver du i?

Da jeg kun har udgivet én bog, som er en faglitterær it-bog, så vil jeg ikke give det en speciel genre. Jeg har skrevet en guidebog – en manual.

Jeg siger tusind tak, fordi du ville være med Karoline. Hvis du har fået lyst til at følge hende, så kan du gøre det på hendes Facebook og hendes Instagram.

Kunne du tænke dig at læse mere om bogen, så kan det gøre på Helsingør Dagblads hjemmeside og hvis du gerne vil købe hendes bog, så kan den købes  på Arnold Busck, Saxo og Plusbog med mange flere 😀

Sammen når vi længere ud 😀

Forfatter

Elsker alt der handler om bøger og kreative projekter :D

Skriv et svar

