Posted in Forfatterinterview

Nyere forfatter #23 – Anja Duna

12884356_10153998234229705_87413667_n

Så er der endnu et talent med ord på banen her på bloggen. Det er Anja der har overtaget idag. Hun har skrevet bogen “Damen i den grønne dragt” og andre som du kan se længere nede i indlægget. Hun udgiver selv sine bøger, det er super fedt ;D Nu kan du lærer hende meget bedre at kende lige her, så tag rigtig godt imod hende ;D Anja, ordet er dit:

Hvad fik dig til at starte med at skrive?

Jeg har altid elsket at skrive. Allerede i de små klasser skrev jeg digte og små historier, men jeg var ikke så god til at skrive historierne til ende, jeg blev let afledt og fik nye ideer, som jeg i stedet jagtede. Derfor elskede jeg, når vi havde stil for i dansk, for så blev jeg skubbet i gang med at skrive og blev også færdig med historien – for det blev jeg jo nødt til. Efter gymnasiet fulgte nogle år, hvor jeg ikke fik skrevet noget skønlitterært og savnede det voldsomt. Jeg skrev dog digte i den periode. Den sommer, jeg blev 25, meldte jeg mig til et højskolekursus på et par uger for at komme i gang. Det var en god motivation og jeg begyndte på en historie allerede inden, kurset startede. Det var faktisk ”Damen i den grønne dragt”! Som jeg troede skulle blive til en kort novelle, men som viste sig at ende ud som en roman på knap 200 sider.

Hvordan fik du ideen til din bog?

Med ”Damen i den grønne dragt” fik jeg ikke en idé som sådan. Jeg satte mig bare ned og begyndte at skrive. Med det samme tonede denne figur, som viste sig at være Damen, frem – og snart meldte historiens øvrige kernepersoner sig. Og så gav plottet sig selv i overordnede træk. Jeg kunne se en pointe i at skrive om en, der levede for meget i bøgernes verden, for der har jeg selv været.

Hvordan er det at få udgivet sin bog?

Det er helt fantastisk! Det er utrolig nervepirrende, fordi det føles som at lægge sin sjæl frem for verdens blik og man ved, at ens værk vil blive bedømt. Og så er det en virkelig dejlig følelse at gøre det alligevel og at dele det, man har skabt, med andre. Det er en ret vild oplevelse, når man endelig står med sin bog i hånden – den historie, som man ellers har haft i årevis inde i sit hoved. Der er en enorm tilfredsstillelse i netop det.

Hvilke(n) bog/bøger har du skrevet?

Jeg har skrevet romanen ”Damen i den grønne dragt”. Den er udgivet i 2015 både på tryk og som e-bog.

Derudover har jeg skrevet og udgivet en række noveller enkeltvis som e-bøger. Jeg kan blandt andet fremhæve ”Elinors efterår” om en dement kvinde, der må tage sagen i egen hånd, da hun oplever noget mystisk udenfor sin plejebolig. Og ”Solsortens Kald”, som er en dyrefabel, hvor vi med humor og varme oplever menneskeverdenen set fra en fugls synspunkt. Samt ”Café Mødepunkt”, som jeg netop har genudgivet. Det er et drama, som blandt andet kommer omkring både ensomhed og hjemløshed.

Har du planer om at skrive en bog mere?

Jeg har allerede skrevet en bog mere. Den er under redigering og vil blive udgivet i løbet af 2016. Jeg glæder mig! Den handler om en kvinde, hvis kæreste får psykiske problemer. Samtidig har kvinden selv et stresset arbejde som socialrådgiver i kommunal sagsbehandling. Presset fra begge fronter spidser mere og mere til og en dag bliver grænsen mellem privatliv og job udvisket, da en af de borgere, hun er sagsbehandler for, kommer med et uventet tilbud.

Desuden har jeg skrevet en kortroman om et postbud, der lige op til jul får forvildet sig ind på en ikke-eksisterende postrute. Den er heller ikke udgivet endnu.

Hvordan bevare du inspirationen til at skrive?

Jeg gør ingenting. Til gengæld gør jeg meget for at have det godt og skabe rammer, der gør, at mit virke vedbliver at være lystbetonet og intuitivt. I sidste ende har dette rigtig stor indflydelse på min kontakt til den indre inspiration. Men jeg savner aldrig inspiration eller ideer. Tværtimod har jeg været nødt til at lære at sortere i dem, så jeg fik fulgt nogle af dem til dørs i stedet for at sprede min energi over for meget. Når jeg vælger fra, beslutter jeg mig for at glæde mig til, at jeg på et senere tidspunkt i livet kan vælge det til – og i det hele taget glæder jeg mig over, at der er mere end rigeligt stof til et helt liv J

Regner du med, at du en dag kan leve af at skrive bøger?

Aner det ikke. Jeg stiler efter at kunne leve delvist af det – sådan nogenlunde fifty-fifty med et andet job/et andet virke. Men det vigtigste for mig er friheden til at skrive og skabe præcis det, jeg føler mig inspireret til – også hvis resultatet bliver, at det ikke genererer nær så meget indtægt, fx fordi det ikke er mainstream.

Hvad handler din bog om?

”Damen i den grønne dragt”, som er den første roman, jeg har udgivet, handler om at finde sig selv og finde meningen i tilværelsen og arbejdslivet. Den handler om at falde uden for samfundets normer, være sårbar på en eller anden måde og om at prøve at finde fodfæste alligevel. Den handler også meget om det at være en del af en gruppe, fx en arbejdsplads, og hvordan man påvirker hinanden hele tiden.

Den konkrete historie handler om en dame, som har levet en beskyttet tilværelse med læsning af romaner som eneste aktivitet. En dag narres hun til at overtage en lokal café af en flok desperate stamgæster. De har lavet en fin plan til at redde caféen fra at gå nedenom og hjem, men de har glemt at tage højde for, hvordan Damen vil reagere på at blive en del af den plan. Så tingene udvikler sig hurtigt i uventede retninger for de forandringsforskrækkede stamgæster.

De noveller, jeg har udgivet, handler om mange forskellige ting, men et træk, der går igen i de fleste er, at de handler om nogle af samfundets svagere eller marginaliserede grupper.

Hvem er du?

Godt spørgsmål! Og svært. Men her kommer et par bud: En kvinde, der har bevaret en god kontakt til intuition og til det sjove og legende i tilværelsen. Også en indadvendt person, der ikke bryder sig om, at alting tilsyneladende skal være mere og mere fortravlet i arbejdslivet nu om dage. Så jeg har skabt min egen tilværelse med forfatterskab, behandlervirke og bijob som postbud.

Og så kan jeg ikke lade være med at få kreative indfald og sætte ord på alt muligt – især indre tilstande. Det interesserer mig meget, hvordan mennesker oplever

verden og hvad der motiverer forskellige personer til at gøre som de gør og være som de er.

Konkret er jeg i skrivende stund 35 år og bor i Vanløse med min kæreste.

Hvad kan du lide at lave, når du ikke skriver bøger?

Jeg elsker havet, tid til refleksion og kreativitet, gåture og madlavning med min kæreste og reflekterende og sjove snakke med mine venner. Jeg elsker også at læse.

Hvem ser du op til?

Jeg ser ikke op til nogen. Det har jeg aldrig rigtig gjort. Derimod er der masser af mennesker som i tidens løb har gjort ting eller opnået indsigter, som jeg synes er skønne og fantastiske. Det skifter, hvem det er, alt efter hvilke områder jeg selv har brug for at udvikle mig indenfor.

Hvilken bog, er den bedste du har læst?

I virkeligheden kan jeg ikke svare på dette spørgsmål. Der har været mange, utroligt gode læseoplevelser gennem tiden. Senere hen er de blevet overskygget af en ny læseoplevelse – men det skyldes jo blot at jeg har rykket mig. Dog må jeg alligevel fremhæve Harry Potter-bøgerne, både for den magiske oplevelse det var at læse dem og for det utrolig flotte overblik, J.K. Rowling må have haft siden hun kunne skabe så komplekst et univers og handlingsforløb med stof til hele syv bøger. Tine Brylds bøger om Liv – Pige Liv osv. – har også haft stor betydning for mig. Men spurgte du mig igen en anden dag, ville jeg sikkert fremhæve nogle helt andre. Hvor er det egentlig fedt, at der findes så mange fantastiske bøger! 🙂

Hvem er din ynglings forfatter?

Se mit svar til ovennævnte spørgsmål 🙂

Hvilken genre skriver du i?

Det er forskelligt, ligesom jeg også kan finde på at læse bøger indenfor stort set alle skønlitterære genrer. Jeg har skrevet mest inden for realisme og magisk realisme. Mange digte. Og lidt eventyr samt en fabel. Jeg er lige gået i gang med noget i en helt anden genre, nu må vi se, hvad det bliver til J Jeg forventer at komme til at udforske mange forskellige genrer gennem mit forfatterskab og have det sjovt med det.

Tusind tak til Anja for, at du vil være med ;D

Hvis du skulle have lyst til at læse hendes bøger, så har du muligheden for det ved at købe dem i forskellige boghandlere. Her er et link til dem på Saxo 😉 De kan købes på mange flere forskellige sider 😀

“Damen i den grønne dragt” kan også købes som trykt bog med mulighed for signering via hendes hjemmeside: Skrivetid 😀

Hvis du skulle have lyst til at følge hende, så har du chancen lige her. Du kan finde hende på Hendes hjemmeside SkrivetidFacebookInstagram 😀

Forfatter

Elsker alt der handler om bøger og kreative projekter :D

Skriv et svar

