Posted in Forfatterinterview

Nyere forfattere #22 – Martin “Tidsrøver” Nørgaard

Jeg har idag inviteret Martin “Tidrøver” til at være en del af min blog. Han har skrevet bogen “Dagene løber halt”, som  jeg har anmeldt her på bloggen. Idag kan du lærer ham meget bedre at kende, lige her. Jeg håber I vil tage rigtig godt imod ham 🙂 Martin, ordet er dit:

12939455_541983039313472_1999682127_n

Hvad fik dig til at starte med at skrive?

Det kan jeg nok ikke svare entydigt på. Jeg har altid holdt utrolig meget af at læse, og at skrive. I teenageårene begyndte jeg at skrive digte, havde så en pause på nogle år og optog digtningen igen for ca.10 år siden. Det har været meget periodisk, at jeg har skrevet i de første mange år. Så det er nok vokset ganske langsomt frem af et behov, en grundlæggende glæde ved og interesse for at skrive.

Hvordan fik du ideen til din bog?

Jeg havde på daværende tidspunkt ingen konkrete planer om at ville udgive en bog. Jeg havde dog delt lidt fra notesbogen på en blog og via Facebook. Det gik op for mig, at meget af det jeg skrev over en længere periode omhandlede samme grundtema, eller havde samme ’sprog’, så at sige. Jeg var i den periode meget optaget af begreberne ensomhed og hverdags-trommerum. Det er det jeg har forsøgt at beskrive fra forskellige vinkler. Så deraf opstod idéen om at samle et lille udvalg af teksterne, arbejde videre med dem, og derefter forsøge at få dem udgivet. 

Hvordan er det at få udgivet sin bog?

Det er jo forløsningen af en længere proces, hvor man har arbejdet med teksterne, udgivelsesformer og undervejs også tvivlet på projektet – så helt klart en skøn oplevelse! Men spændingen omkring modtagelsen hos læserne følger jo med, og det er næsten den største – det skulle jo trods alt gerne røre noget hos andre end en selv.

Hvilke(n) bog/bøger har du skrevet?

Jeg har skrevet digtsamlingen ”Dagene løber halt”, som udkom på Forlaget Snepryd i efteråret 2015.

Har du planer om at skrive en bog mere?

Jeg er hurtig til at få nye idéer, udførelsen tager så noget tid. Jeg er ret overbevidst om, at der kommer mere. Lige for tiden er jeg i gang med et projekt, sammen med tegneren Laura Corydon. Vi har sat gang i en proces, som skal ende ud i en sammensmeltning af digte og tegninger, i en eller anden form for udgivelse. Der er ingen deadline for projektet endnu, men det kan følges på vores Facebook-sider og Instagram-profiler.

Hvordan bevare du inspirationen til at skrive?

Jeg forsøger ikke at forcere skrivningen, men det kan være svært, for man kan nogle gange føle, at man bør skrive. For det meste har jeg dog rigtig meget lyst til at skrive, og er derfor også meget åben for inspiration. At læse andre forfattere, at leve den grå hverdag og nyde de skæve indfald i livet er alt sammen noget, som skaber inspiration. Jeg opsøger den sjældent offensivt, inspirationen, men bruger ofte billedet; at jeg har en antenne omkring mig, som reagerer og indsamler ord, situationer og andet som min hjernes intuition finder interessant. Det bliver så skrevet i en lille notesbog, og en brøkdel af det kommer ud i offentligheden.

Regner du med, at du en dag kan leve af at skrive bøger?

Jeg regner ikke med det, men drømmer om det. Jeg stræber ikke efter at blive forfatter på fuld tid, for jeg sætter stor pris på også at lave andet, hvorigennem jeg får inspiration og incitament til at skrive. Samtidig er jeg nok ikke helt tryg ved tanken om at skulle skrive for at få brød på bordet. Men skulle muligheden begynde at vise sig vil jeg nu nok forsøge at gribe den…

Hvad handler din bog om?

Min bog handler om ensomhed. Men ikke kun som et tungsindigt og negativt begreb. Jeg forsøger at beskrive ensomheden med forskellige fortegn. Min digtning er generelt præget af en melankolsk tone, og den forstærkes nok i mødet med ensomheden, men jeg har tilstræbt, at digtsamlingen skal rumme glimt af håb i ensomheden – det håber jeg man kan fornemme. Titlen, Dagene løber halt, refererer til dagbogsfænomenet. Digtene har for mig et præg af dagbogsfortælling over sig, og jeg adresserer da også ’dagen’ i mange af digtene.   

Hvem er du?

 Martin Nørgaard (f.1984) – også kaldet ’Tidsrøver’. Jeg bruger især pseudonymet på de sociale medier, men har hele tiden koblet det til min forfattergerning. Hvor det kommer fra er et godt spørgsmål, som jeg ikke engang ved om jeg selv kan besvare.  Jeg har lavet forskellige ting i løbet af mit forholdsvist korte liv, blandt andet været tømrer og musikskolelærer. Jeg er i skrivende stund i færd med at afslutte min læreruddannelse.

Hvad kan du lide at lave, når du ikke skriver bøger?

Når jeg ikke skriver, eller på anden måde bruger tid på forfatterskabet, er der et nogenlunde normalt liv, som skal leves. Jeg er familiefar, og engagerer mig gerne lokalt, i mit nærmiljø. Desuden er jeg trommeslager, og har gennem årene spillet i forskellige sammenhænge – det fylder meget i perioder og er min anden passion, ved siden af digtningen.    

Hvem ser du op til?

Tja… som digter ser jeg nok lidt op til Simon Grotrians ekvilibristiske skrivestil og hans berøring af det metafysiske. Men generelt ser jeg meget op til mennesker jeg kender, som helhjertet formår at tro på det bedste i alle mennesker, hvor det er mere end blot poleret korrekthed – det er en menneskelig kunst, som jeg meget gerne vil gøre efter. 

Hvilken bog, er den bedste du har læst?

Det synes jeg er svært at svare på. Jeg prøver at være åben overfor forskellige genrer, kendte og ukendte forfattere, fordi jeg tror, at alle tekster har noget at give. Men ”Dobbeltgængeren” af Fjodor Dostojevskij og Søren Ulrik Thomsens ”Rystet spejl” er nok de to bøger der har sat sig hårdest i min hukommelse, og som jeg jævnligt er vendt tilbage til.

Hvem er din ynglings forfatter?

Der er mange, og vidt forskellige, og det varierer med tiden. Jeg har fundet meget inspiration og generelt haft meget glæde af at læse Søren Ulrik Thomsens digtsamlinger. Han formår virkelig at skabe et rum i digtene man som læser kan træde ind i. Samtidig er jeg meget begejstret for Simon Grotrians tekster, særligt digtene men også hans salmer. Han er en ord-ekvilibrist og skaber så mange billeder og mer-betydninger i sine tekster, at man som læser udfordres på grundlæggende opfattelser – det er stor skrivekunst for mig. I andre genrer har jeg, med stor fornøjelse, blandt andet, læst både Jens Blendstrup og Fjodor Dostojevskij. To vidt forskellige forfattere, men begge har gjort stort indtryk på mig, med deres indlevende og indsigtsfulde menneskeskildringer.   

Hvilken genre skriver du i?

Jeg skriver digte. Jeg tilstræber ofte en meget koncentreret form i mine tekster, som for nogle nok får dem til at fremstå lukkede og svært tilgængelige. Men det er sådan jeg skriver, helt intuitivt. 

Jeg siger tak til Martin, for du vil være med her på bloggen. Hvis du gerne vil følge Martin, så kan du finde ham flere forskellige steder. På alle steder hedder kan tidsrøver, så det er super nemt, at finde ham, men for at gøre det nemt for dig, så bare tryk på linkene 😀 Facebook, Instagram, Twitter og hans hjemmeside 🙂

Hvis du gerne vil købe hans bog, så kan den købes på plusbog og Saxo 🙂 Den kan helt sikkert købes mange flere steder også 😀 Det siges at den også kan købes online hos Arnold Busck, Bog & ide og William Dam.

Forfatter

Elsker alt der handler om bøger og kreative projekter :D

Skriv et svar

