Posted in Forfatterinterview

Nyere forfattere #21 – Glenn Enrico Buhl Liwervall

12968607_1131899796861277_1872033581_n

I dag har Glenn overtaget bloggen, for at fortælle om hans inspiration til at skrive. Han har foreløbig skrevet to bøger; “Liwervalls Univers” og “Kun’traster”, men der kommer mange flere, så vidt jeg kan læse 🙂 Nu kan du lære ham bedre at kende, lige her på bloggen og se hvad han har at sige. Glenn, ordet er dit:

Hvad fik dig til at starte med at skrive?
Min skilsmisse for otte år siden var udslagsgivende. Det startede ganske uskyldigt med et skilsmissedigt. Det blev til flere digtsamlinger og sidenhen også til citater, noveller, romaner og slogans. Hurtigt blev det klart for mig, at skriveriet var blevet min helt store lidenskab. Det gav mig pludselig masser af anerkendelse og en lykkefølelse af helt særlige dimensioner.

Hvordan fik du ideen til din bog?
Mit liv har i perioder været ret turbulent og præget af en hel del modgang og udfordringer. Det at skrive blev ret hurtigt min redningsplanke, hvor jeg frit kunne nedfælde mine refleksioner. Skriveriet gjorde mig pludselig i stand til at sætte ord på en masse følelsesmæssige aspekter og samtidig få dem bearbejdet.

Hvordan er det at få udgivet sin bog?
Det er fuldstændig fantastisk, når et bogforlag anerkender ens manuskript, kan se potentialet og efterfølgende indbyder forfatteren til et samarbejde vedrørende en udgivelse af værket. Processen, der derefter går i gang med flere gennemlæsninger og korrektur, er både spændende og højst lærerig for forfatteren. Hvordan får man manuskriptet, bogomslaget og bagsideteksten til at gå op i en højere enhed, hvordan når man til enighed, så begge parter ender med at være tilfredse? Hvem er målgruppen og vil de elske at læse bogen, når tryksværten er tør og bogen endelig kan købes i handelen?

Hvilke(n) bog/bøger har du skrevet?
Min debutdigtsamling “Liwervalls Univers” udkom i 2013 på Forlaget mellemgaard. I 2015 udkom min anden digtsamling “Kun’traster” på Forlaget Snepryd. Sidstnævnte er et meget visionært bogforlag, der virkelig lytter til deres tilknyttede forfattere, og selve processen vedrørende udgivelsen af “Kun’traster” har været overordentlig positiv.

Har du planer om at skrive en bog mere?
Ja, jeg har lige lagt en sidste hånd på min tredje digtsamling GENUINT, der udkommer til sommer 2016. Derudover arbejder jeg på en novellesamling, sideløbende med mine uundgåelige digte, der kontinuerligt kommer til verden. Og så har en af mine noveller lige deltaget i en novellekonkurrence, og bliver nu udgivet i en novellesamling, der indeholder i alt 15 noveller, skrevet af forskellige forfattere.

Hvordan bevarer du inspirationen til at skrive?
Der sker så mange ting ude i den store verden. Vi bliver dagligt tæppebombet med en masse nyhedsinformationer, og det i sig selv, er stærkt medvirkende til at give mig den nødvendige inspiration, til mine fortsatte skriverier. Mit særdeles begivenhedsrige liv, og et meget omfattende arbejdsliv, med et CV, der efterhånden gør regnskoven bekymret, har givet mig en uudtømmelig inspirationsbank fyldt med erfaringer, oplevelser og viden.
“Jeg har ikke noget valg – skriveriet er mit kald.”

Regner du med, at du en dag kan leve af at skrive bøger?
Jeg forestiller mig, at jeg en dag kan leve af en kombination af forfatter- og foredragsvirksomhed eller måske som underviser / coach. Drømmen om at skrive bogen, som alle gerne ville have skrevet – bestselleren, der får forfatteren, forlaget og boghandlerne til at smile, og gør læserne afhængige af ens skriverier, det er vel egentlig dét, de fleste forfattere går rundt og ønsker sig.

Hvad handler din bog om?
Liwervalls Univers
Liwervalls Univers er digtsamlingen til dagligdagen. Den handler om at holde humøret højt og om at modgang medfører muligheder. Her tages tilværelsen lige præcist så seriøst, som den fortjener – men nok ikke så højtideligt, som nogle ville mene, den burde. Så hvis sex, sjov, skriftlige spidsfindigheder og søgen efter sandheder serveret i form af stavelsesrim er noget for dig, så slå til. Tag din mentale rumdragt på, og kast dig ud i Liwervalls Univers.

Kun’traster
Ved vores fødsel starter rejsen gennem tilværelsens timeglas. Kursen er sat mod livets endestation. Vi får tildelt den allerstørste gave i livet – nemlig selve livet. Nu står vi foran en nuanceret palet af muligheder, hvor vi skal træffe en del vigtige valg. Bemærk, at gaven ikke kan byttes, da den hverken er omfattet af Forbuger- eller Købelovens bestemmelser. Vi får ingen garanti eller kvittering, og dog skal regningen på et tidspunkt betales. Men nu, hvor vi alligevel er her, så lad os nyde alle eksistensens uundværlige kontraster – for netop kontrasterne ophøjer tilværelsen, og gør livet ekstra værdifuldt. Bogen Kun’traster er en dedikation til livet. Det er forfatterens gave til læseren, og du må gerne pakke den op – allerede i dag.

Hvem er du?
Glenn Enrico Buhl Liwervall (født 1964). Forfatter, med en fascination for ord og især sammensætningen af dem. Foredragsholder, senest ved støttearrangementet ’Poesi mod kræft’. Flere citater på citatlisten.dk, flotte placeringer i poesi- og novellekonkurrencer, en specialpris i verdens største slogankonkurrence, hvor hele tre slogans blev nomineret til finalen, ud af konkurrencens næsten 19.000 bidrag samt erotiske noveller i magasinet Tidens Kvinder. Kort sagt, en all-round ordekvilibrist, der med et særdeles bredspektret talent, ikke lader sig sætte i bås som ’lyriker’. Debuterede med den anmelderroste digtsamling “Liwervalls UNIvers” i 2013. I 2015 udkom digtsamlingen “Kun’traster”.

Hvad kan du lide at lave, når du ikke skriver bøger?
Jeg holder virkelig meget af at gå ture ved stranden og få luftet alle mine tanker. Men ellers slapper jeg af ved at se tv eller surfer rundt på de sociale medier, hvor jeg henter inspiration, og samtidig får stillet min naturlige nysgerrighed. Men jeg nyder også stort at læse op af mine værker ved forskellige arrangementer eller at spille amatørteater / impro / drama.

Hvem ser du op til?
Der er flere. Men især Pernille Aalund, der efter min mening er en meget livsklog kvinde og en fremragende skribent, der bare leverer beskrivende, inspirerende og især tankevækkende tekster om livet. Men Sarah Blædel og Jussi Adler-Olsen har også gjort et stort indtryk med deres udgivelser og ikke mindst fantastiske karrierer.

Hvilken bog, er den bedste du har læst?
Fagbogen: Dynamisk Psykiatri af Johan Cullberg. Bogen er en meget velskrevet lærebog, der udførligt beskriver de forskellige psykiatriske sygdomme, faser, behandlingsformer, symptomer, medicin m.m. En bog, jeg stadig husker fra min erhvervsmæssige fortid i sundhedssektoren, hvor jeg professionelt arbejdede med målgruppen.

Hvem er din yndlings forfatter?
Pernille Aalund.

Hvilken genre skriver du i?
Jeg beskæftiger mig hovedsagligt med den skønlitterære genre; citater, slogans, traditionelle digte, prosadigte, noveller, både traditionelle og erotiske, samt romaner.

Jeg siger tak til Glenn, for at ville være med her på bloggen. Hvis du skulle have lyst til at købe hans bog, så kan du læse anmeldelser her. Du kan også hoppe ind og købe bøgerne med det samme på en af disse mange steder ;D Boghandleren, Gucca, Bogpriser, Plusbog, Imusic, Bogreolen, Williamdam, CDon og selvfølgelig Saxo. Du kan også bestille bøgerne på biblioteket.dk.

Hvis du gerne vil følge ham, så kan du finde ham på hans Facebook side, på Youtube, Forlagets forfatter side, Instagram og Twitter (så kan du finde ham på lige den platform, du selv bedst kan lide :D)

Her kan du finde forlagets hjemmeside, Twitter og Instagram.

Som en bonus info, kan jeg fortælle at hans bog findes inde på det der hedder Matrialeplatform, som er et sted, hvor skoler kan bestille bøger 😀 Godt klaret, siger jeg bare ;D

(: Sammen når vi længere ud 🙂

Forfatter

Elsker alt der handler om bøger og kreative projekter :D

Skriv et svar

