Posted in Forfatterinterview

Nyere forfattere #19 – Morten Buschmann

FotobedstBog

Idag har Morten overtaget bloggen, så han kan fortælle lidt om hvad han er for et menneske. Morten har skrevet “Indhenter” med flere og nu kan du lærer ham bedre at kende her på bloggen, så tag rigtig godt imod ham 🙂 Morten, ordet er dit:

Hvad fik dig til at starte med at skrive?

Et glødende behov for at fortælle alle de historier, jeg ikke kunne fortælle som journalist. Mange mennesker lukker i overfor journalister men vil gerne fortælle anonymt til forfattere. Det giver adgang til mange ægte og spændende historier, som jeg bruger i mine romaner. Uden at ændre dem. Virkeligheden er overvældende og fascinerende.

Hvordan fik du ideen til din bog?

Min første bog, Indhenter, fik jeg idéen til, via et Tv-interview med den tidligere amerikanske udenrigsminister Caspar Weinberg, som pludselig afslørede, at ubådene i den svenske skærgård i 80’erne også var amerikanske. Alle var overbeviste om, at ubådene kun var russiske. Jamen, så kan alt jo ske!

Hvordan er det at få udgivet sin bog?

Jeg har fået udgivet tre bøger. Og det fantastisk dejlige er, at kunne fortælle menneskers historier – deres følelser og oplevelser – mennesker der ikke har det godt med at tale med journalister. Helt forståeligt i øvrigt.

Hvilke(n) bog/bøger har du skrevet?

Indhenter, Medløber og Udstikker.

Har du planer om at skrive en bog mere?

Jeg skriver nu på en bog 4. Mennesker fortæller mig så mange historier om deres liv og følelser, som bare skal udgives. Menneskeskildringer er så spændende! Skildringerne er så ”pakket ind” i spændingsromaner.

Hvordan bevarer du inspirationen til at skrive?

Det er nemt. Jeg får historier fra alle de mange mennesker, jeg kender – fra meget, meget blandede miljøer. Jeg formidler deres oplevelser og tanker.

Regner du med, at du en dag kan leve af at skrive bøger?

Det er ikke målet. Målet er, at fortælle nye aldrig-før-læste historier.

Hvad handler din bog om?

Mennesker i ekstreme tider. Både såkaldte ”almindelige mennesker” og specielle personer. En af hovedpersonerne er en dansk sekulær jøde. Uddannet snigskytte i de israelske specialtropper – og oplært som agent i Mossad. Samtidig arbejder han i Forsvaret Efterretningstjeneste som Indhenter. En anden hovedperson er en kvindelig advokat. Men der er mange flere hovedpersoner – dog ikke journalister. De er altid med i krimier.

Hvem er du?

Jeg er 51 år gammel, uddannet journalist fra DJH og har arbejdet på Forsvarskommandoen i Kbh og har lært og hørt et og andet. Jeg har tavshedspligt – derfor romaner!

Hvad kan du lide at lave, når du ikke skriver bøger?

Elsker at spille musik og dyrke yoga. Begge hobbies rydder så dejligt op i hjernen.

Hvem ser du op til?

Mange, mange forfattere. Jeg har beskæftiget mig med mange ting i mit liv, men at skrive bøger er det sværeste og jeg lærer hver dag. Læser konstant – fagbøger og romaner, læser altid. Og jeg respekterer i dén grad forfattere – både kendte som ukendte.

Hvilken bog, er den bedste du har læst?

”Fear and Loathing in Las Vegas” af Hunter S. Thompson: “ Vi var nået omkring Barstow, da stofferne begyndte at virke”. Sikken en åbnings-sætning! Men Charles Dickens magter også det dér.

Hvem er din ynglings forfatter?

Edgar Allan Poe.

Hvilken genre skriver du i?

Jeg har døbt genren ”samtids-thrillere”. En særdeles problemfyldt verden anno 2005 – 2016, som giver mindelser til 30’erne. Hvordan reagerer nutidsmennesket på historiens gentagelser? Og hvad laver Forsvarets Efterretningstjeneste? Vi ved det meste om det danske samfund – men absolut intet om FE. Det prøver jeg at afdække. Men jeg smider passende doser af erotik og bøjet humor indover siderne.

Jeg siger tak til Morten, for at ville deltage her på bloggen. Hvis du skulle have lyst til at købe hans bøger, så kan de købes her på saxo og hos Bogogide

Hvis du gerne vil følge ham, så har han en hjemmeside 🙂

This slideshow requires JavaScript.

Sammen når vi længere ud 😀

Forfatter

Elsker alt der handler om bøger og kreative projekter :D

Skriv et svar

