Posted in Forfatterinterview

Nye forfattere #18 – Nanna Lundgaard Arbøl

IMG_3234-2

Fotograf: Cecilie Sund Kristensen

Jeg har fanget endnu en ny forfatter i mit net, nemlig Nanna, som har skrevet “Pulsen koordinater”, som jeg har hørt så meget om på instagram, at jeg må have fat i den på et tidspunkt. Nu kan du lærer hende at kende ligeher på bloggen, så tag rigtig godt imod hende. Nanna, ordet er dit:

Hvad fik dig til at starte med at skrive?

Der har aldrig som sådan været et såkaldt startskud. Men da jeg var teenager, skrev jeg ord og sætninger på mine kladdehæfter, og fik idéer til alle mulige småhistorier, jeg gik og digtede inde i mit hoved. Jeg gjorde dog aldrig noget ved det, da jeg var stærkt optaget af at spille håndbold. Men da jeg fik den endegyldige udmelding fra lægerne om, at jeg ikke måtte spille mere pga. mine utallige knæskader, måtte jeg finde noget andet at bruge min tid på. Det tog enormt lang tid! For hvem var jeg, når jeg ikke var håndboldspilleren Nanna? Jeg befandt mig i en form for identitetskrise. Og på den måde fandt jeg ud af, at jeg kunne skrive mig ud af min forvirring.

Hvordan fik du ideen til din bog?

Jeg har faktisk været begyndt på idéen til Pulsens Koordinater for mange år siden. Jeg nærer et utrolig stort kærlighedsforhold til København, så jeg gik og fiflede lidt med nogle idéer, hvor jeg kunne bringe gaderne ind i en rød tråd. Af uforklarlige årsager lagde jeg idéen fra mig. Det var ikke før sidste år, da min veninde hev fat i mig for at få mig til at genoptage idéen, at jeg gjorde noget ved det. Jeg led af hjertesorg på det tidspunkt, så det var oplagt at skrive sig ud af det. Så dét gjorde jeg.

Hvordan er det at få udgivet sin bog?

Det er anden gang, jeg får udgivet en digtsamling. Følelsen er på ingen på den samme, som da jeg fik udgivet min første digtsamling Under Cassiopeia i 2013 på forlaget Mellemgaard. Pulsens Koordinater er udgivet på Copenhagen Storytellers, der virkelig formår at gøre udgivelsen til en god oplevelse. Samarbejdet med redaktører, direktører og fotografen har været over al forventning, og efterlader mig med følelsen af, at det ikke kunne være gået bedre. Processen har været spændende, lærerig og udfordrende, hvilket blot gør resultatet med bogen endnu større.

Hvilke(n) bog/bøger har du skrevet?

Træk Vejret, Novellesamling Oprør/Oprør 11, 2011

Under Cassiopeia, digtsamling, 2013

Pulsens Koordinator, digtsamling, 2016

Har du planer om at skrive en bog mere?

Jeg har altid gang i enormt mange projekter. Nogle ville mene, at det var for mange. Jeg kan bare ikke lade være. Så jeg håber da, at nogle af alle mine andre idéer vil få liv en dag. Det projekt jeg arbejder på pt. er en roman. Dét har især været spændende at arbejde med plot og dialog.

Hvordan bevare du inspirationen til at skrive?

Jeg cykler og går ture, gerne ved vandet, men mest af alt, så læser jeg. Jeg prøver ihærdigt at læse hver dag, for ligesom at stimulere min fantasi og mit ordforråd. Og hvor kliché det end må lyde, så hører jeg musik. Det kan altid få mig ind i en særlig tilstand, der fremskynder min inspiration.

Regner du med, at du en dag kan leve af at skrive bøger?

Nej. Det er helt sikkert en sidebeskæftigelse. Jeg holder enormt meget af at skrive, af det univers, jeg bevæger mig rundt i, når jeg skriver, men det er ikke en levevej. Desuden har jeg ikke skabt et så velintegreret univers, som J.K. Rowling eller en krimi så god, at jeg vil kunne læne mig tilbage i en hængekøje. Men hvem ved, måske det sker en dag?! Humørikonet smile

Hvad handler din bog om?

Kort fortalt, så er bogens største tema at miste sig selv og samtidig finde sig selv i processen. Hovedpersonen færdes rundt omkring i København, hvor vedkommende taber fysiske og psykiske dele – for til sidst at skrællet af helt ind til skellettet. Mange vil mene, at den primært henvender sig til københavnerne eller folk, der har et godt kendskab til byen. Jeg derimod ønsker at nå ud til folk, der har mistet sig selv – om det er i et forhold eller en anden dyb relation – og som skal på benene igen. Selvom det er 40 københavnske gader, der danner ramme for fortællingen med stedsbetegnelser og referencer, er min overbevisning, at følelserne stadigvæk ville være de samme, om de foregik i Aarhus eller Amsterdam.

Hvem er du?

Jeg er 26 år, bor på Østerbro og har en svaghed for regnvejr og stearinlys i forskellige farver. Jeg arbejder til dagligt i en vuggestue, men håber på at blive optaget på uddannelse til sommer. Derudover er jeg ambassadør for Teater Grob, frivillig historieoplæser i Ronald McDonald Huset og enormt glad for kaffe og rødvin.

Hvad kan du lide at lave, når du ikke skriver bøger?

Jeg foretrækker at gå i teatret, drikke rødvin og spise god mad med vennerne. Dertil holder jeg meget af at læse bøger på caféer, kigge ud over vandet på Bellevue strand eller gå en tur rundt på Nørrebro.

Hvem ser du op til?

Rent skønlitterært er jeg meget fascineret af forfatteren Stine Pilgaard. Hun skriver hjerteskærende, humoristisk og helvedes godt. Rent tekstmæssigt drages jeg meget af sangerinden Annika Aakjærs univers, der rummer en dybde, der er så sårbar, men samtidig så grov. Det er virkelig tankevækkende. Og dét vil jeg virkelig gerne selv kunne en dag.

Hvilken bog, er den bedste du har læst?

”Min mor siger” af Stine Pilgaard. Den bog har jeg læst 8 gange. Den har det hele – lige bortset fra mord. Hvilket måske er meget godt.

Hvem er din ynglings forfatter?

Stine Pilgaard, Naja Marie Aidt, Haruki Murakami, Tove Ditlevsen og H. C. Andersen.

Hvilken genre skriver du i?

Jeg skriver meget hverdagsrealistisk. Så jeg ligger nok i den socialrealistiske genre et sted.

Jeg siger tak til Nanna for at hun ville være med til det her. Hvis du nu skulle have fundet en lyst til at købe hendes bøger, så kan du købe dem Copenhagenstorytellers og hos saxo

Du kan også følge hende på diverse medier 🙂 På Instagram, hvor hun skriver digte på billeder, hvilket er ret cool. På Facebook, hvor hun skriver om sit forfatterskab 🙂 På hjemmesiden Digtsamleren, hvor du kan finde nogle af hendes digte. 

Sammen når vi længere ud 😀

 

 

 

 

 

 

Forfatter

Elsker alt der handler om bøger og kreative projekter :D

Skriv et svar

