Posted in Boganmeldelse, Fantasy, Forlag, Genre, Pipaluk, Turbine

Titel: Runemagikeren

Serie: Sanddrømmeren 2

Forlag: Turbine

Udgivet: 1. Oktober 2015

Sider: 288

Dette er et anmelder eksemplar fra forfatteren. Det er en herlig gave at få, men mine meninger er stadig mine egne. Ingen har påvirket dem overhoved.

Da Fréa kommer til Asgård for at begynde sin oplæring som valkyrie, finder hun hurtigt ud af, at det ikke er alt, hun er god til. Men Fréa har på den anden side nogle helt specielle evner. Hun er sanddrømmer og kan se fremtiden i drømme, og så mener Asgårds mest berømt vølve også, at Fréa kan lære at tøjle runernes magi.

Det er ikke kun Fréas forlovede, den mystiske Magne, der er interesseret i den smukke valkyrie, og snart får Fréa brug for alle sine evner, da nogen lykkes med at forgifte ungdommens æbler. Ondskaben rører på sig, og der snakkes i krogene om, at Fréas forlovede spiller en rolle i de ulykkelige begivenheder.

Så har jeg læst den næste i serien om Sanddrømmeren Fréa og hvis jeg skal være helt ærlig, så troede jeg ikke at hun kunne holde spændingen i endnu en bog. Jeg undskylder mange gange, for jeg var endnu en gang klistret til bogen og kunne slet ikke slippe den. Den var så spændende, at jeg flere gange måtte lige læse næste side, inden jeg skulle sove. Bare en side mere 😀 Det kender vi vidst alle sammen godt. Jeg blev suget ind i dette univers endnu engang og kunne slet ikke se omverden, når jeg først læste. Jeg vil så meget anbefale andre at læse denne bog, for den kan mere end at tryllebinde læseren. Siderne vender sig selv og selvom det er en bog på 288 sider, så var den så spændende, at jeg galoperede igennem dem 😀

Det er sjovt, for normalt så ved jeg nøjagtigt hvem der er de gode og hvem der er de onde, men i denne bog blev begrebet faktisk visket ud. Jeg kunne i hvert fald ikke altid finde ud af hvem der var det ene og hvem der var det andet. Det tilførte bare et endnu mere spændende element, for så måtte jeg sidde der og tænke også 😀 Sikke en spænding hun kan skabe. Jeg glæder mig allerede til at læse meget mere fra hendes hånd. Jeg kan faktisk ikke vente, så når jeg har skrevet denne anmeldelse, så vil jeg bare stå og trippe til den næste kommer 😀

Jeg elsker at hun har sat en stærk kvinde ind som hovedrolle i hele denne serie, det gør mig bare sindsygt glad. Fréa tør at gøre en masse ting på egen hånd, men hun kan stadig være usikker og i tvivl, hvilket jeg føler gør hende så meget mere menneskelig og elskelig. At hun ikke bliver hævet over andre, fordi hun har evner som andre ikke har, kan jeg virkelig godt lide. Det er med til at jeg holder meget af hende. Hun er virkelig en herlig person.

Bogen er på en gang en fantastisk underholdning med spænding, karakterer med mere, men også en stor lærdom om Asetroen og dens guder, uden at det bliver tungt på nogen måde. Samtidig er den også en meget relevant bog, fordi den fortæller om venskaber på tværs af tro og race, krig, kærlighed og ikke mindst både det at miste nogen, men også at flygte fra krig. Den viser hvor let det er, at lade had, krig og uvenskaber styre i generationer. Det er virkelig en relevant bog. På en eller anden måde fortæller bogen også om hvordan man kan oprette/genoprette freden i mellem hinanden og i landet.

Jeg elsker hvordan Sidsel (Forfatteren) kan samle det hele op til sidst, binde en fin sløjfe, så alle løse tråde er samlede, men alligevel lader hun lige en lille åbning stå, så treeren har noget at starte ud på. Det er bare en lille bitte åbning, men jeg kan ikke fortælle mere end det, for så vil jeg bare afslører for meget. Jeg vil jo ikke ødelægge noget for jer, der skal til at læse denne helt vidunderlige bog.

Hvis du “bare” vil underholdes, så er det også en fantastisk bog. Faktisk vil jeg personligt sige at den er endnu bedre end selveste Harry Potter bøgerne. Jeg elsker hvordan hun kan få personerne helt ud af bogen, få mig til at elske eller hade dem på et splitsekund og så blive i tvivl alligevel 😀 Jeg elsker at hun ikke fortæller mig, præcis hvad jeg bør tænke, men fortæller gennem personernes følelser, tanker og handlinger. Det er så meget federe end andre bøger.

Sidsel kan du SÅ skrive den næste færdig 😀