Posted in Forfatterinterview

Nye forfattere #17 – Tanja Lønberg Rasmussen

Idag har jeg budt velkommen til Tanja, som har skrevet “Sarahs skytsengel”, som lyder til at være en rigtig god bog. Lidt uhyggelig, men god. Idag kan I lærer hende meget bedre at kende, lige her på bloggen, så byd hende hjertelig velkommen og tag godt imod Tanja. Ordet er dit Tanja 😀

10658615_10204500834776731_4653903119389766122_o

Hvad fik dig til at starte med at skrive?

Jeg har altid skrevet. Lige fra jeg lærte at skrive. Jeg startede med at digte små historier til mine tegninger. Så udviklede det sig til noveller, tegneserier, eventyr og siden til romaner. Min første lange roman var en heste roman jeg skrev som 13 årige. Efter det skrev jeg i lang tid ungdoms romaner og nu er det spænding/thriller bøger for voksne.

Hvordan fik du ideen til din bog?

Jeg havde en periode i 2008, hvor jeg ikke følte mine skriverier kom nogen vegne. Jeg lavede ungdomsbøger dengang, for det følte jeg var det jeg kunne, men efter flere afslag fra forlagene, besluttede jeg at noget måtte ændres.

Jeg så dengang en film der handlede om en kvindes kamp for at slippe væk fra sin voldelige mand. Det var en film der gjorde stort indtryk på mig og jeg ønskede at skrive om noget der var så langt fra mig som person og min skrivestil. Derfor begyndte jeg på min serie om Sarahs skytsengle.

Det har også været en stor udfordring for mig at lave the badguy dialogerne. Men samtidig har det også været disse bøger der har udviklet mig mest. Jeg startede på dem i 2008, men havde en del år hvor der var andet der fyldte mere i mit liv, så det var først i 2013 jeg for alvor fik taget hul på dem. Det har siden været 3 vidunderlige år med en masse op og nedture. Personerne bliver jo nærmest som ens bedste venner og det bliver rigtig sørgeligt at skulle tage afsked med dem her engang i år.

Hvordan er det at få udgivet sin bog?

Jeg udgav først ”Sarahs skytsengel” som e-bog på saxo i maj 2014 og fik den i oktober samme år trykt på bog på det lille nystartede forlag COSMOS hvor jeg også har fået de andre bøger trykt. At få den ud som e-bog var ikke lige så stort som da jeg endelig stod med den trykte bog i hånden. Her var det vildeste pludselig at kunne kalde sig for forfatter. En titel jeg altid havde drømt om. Da jeg så for første gang fik lov at holde min bog i hånden og kunne bladre i den, kunne det nærmest ikke blive større. Det er svært at beskrive for andre hvor stort det føltes, det er dog en oplevelse jeg aldrig vil glemme.

Hvilke(n) bog/bøger har du skrevet?

”Sarahs skytsengel” i 2014

”En ny mission” i 2015

”Freylands hemmelighed” i 2015

”Krigens smerte” Forventes udgivet i 2016

Det er en spændings/thriller serie på i alt 4 bøger.

Har du planer om at skrive en bog mere?

Ja, jeg er allerede i fuld gang med at udtænke nye bøger. Har en masse plot ideer klar, er bare ikke begyndt endnu.

Hvordan bevare du inspirationen til at skrive?

Jeg har en fantastisk sparrings partner – min veninde der også er forfatter – det hjælper utrolig meget at kunne snakke mine ideer og karakter igennem med hende, både før, under og efter jeg er færdig med bogen.

Men det er ikke blot for at holde motivationen, det er også for bedre at forstå mine karakterer og komme ind under huden på dem. Jeg synes at når man får diskuteret dem til bunds med en anden og snakket om hvorfor de reagere som de gør og hvad der driver dem, så kan læseren også bedre føle det når de læser bogen.

Vi har derfor holdt mange forfatterweekender igennem de sidste 3 år og det har givet mig så meget – ikke mindst udviklet mit skriveri.

Også har jeg fundet ud af at jeg tænker utrolig godt imens jeg går tur, kører bil eller laver andre ting i løbet af dagen og her kommer ideerne tit flyvende til mig. Jeg er ikke en person der drømmer inspiration, som jeg har hørt mange andre forfattere gør. Her kommer det bare løbende igennem hverdagen eller når jeg sidder ved tasteturet. Musik er også en stor hjælp.

Regner du med, at du en dag kan leve af at skrive bøger?

Jeg ville lyve hvis jeg ikke sagde det var drømme scenariet, men er dog også realist og ved at det ikke er så sandsynligt at en dansk forfatter udelukkende kan leve af det. Ved bare det er en stor del af den jeg er og at det er noget jeg altid vil forsætte med resten af livet – dog måske med skrivefri perioder ind imellem.

Hvad handler din bog om?

Min bogserie handler om kvinden Sarah der lever i et voldeligt forhold med politimanden Ulrik, og om de to barndoms kammerater Jacob og Jannik, der begge er hjemvendte soldater fra krigen i Afghanistan. De er begge mærket af det de har oplevet derovre og lider af PTSD med hver deres symptomer. Da Jacobs veje en dag krydser Sarahs kan han ikke bare få sig til at efterlade hende og involverer sig derved i noget han langt fra føler han er i stand til at overskue. Det bliver dermed start skuddet til en vild jagt. Ulrik ikke har nogen intentioner om at lade Sarah og deres søn Ryan flygte og han gør det svært for dem, da han i hans arbejde som betjent udnytter alle de ressourcer han kan.

De 4 bøger handler blandt andet også om: kammeratskab, kærlighed, PTSD, flugt, kvindevold, korrupte betjente, alkohol misbrug, sorg og kampen for at overleve.

Hvem er du?

Jeg er 33 år, bor nær Randers med min kæreste og vores to børn på 4 og 9 år. Så der er nok at se til. Jeg er både uddannet kontor assistent og pædagog, og har arbejdet i både børnehaver og som børnehaveklasseleder på en friskole. Foruden at skrive har jeg altid elsket at have med børn at gøre.

Jeg er også en stor action kvinde og elsker bøger og film med fart over feltet. Det er også noget man vil kunne mærke i mine bøger.

Hvad kan du lide at lave, når du ikke skriver bøger?

Jeg er meget kreativ og sysler tit med en masse små projekter, deltager i forfattermøder med et forfatternetværk i Århus en gang om måneden, tager til bogmesser og er sammen med familie og venner. Jeg forsøger også at læse lidt i ny og næ eller finder inspiration i en god film/serie.

Hvilken bog, er den bedste du har læst?

Jeg tror det må være Jack O´ Briens Silver King serie. Dem læste jeg første gang som 10 årige og blev hurtig rigtig vild med dem. De handler om ulvehunden Silver King og politimanden Jim Thorne fra det ridende politi, som tager på forbryderjagter i det barske snedækkede terræn i Canadas ødemark. Jeg kan huske det var en meget barsk serie for mig dengang, men omvendt også første gang hvor jeg oplevede at gennemgå en masse følelser imens jeg læste, og jeg var meget imponeret over den måde han formåede at fange sine læsere på. Den har inspireret mig meget igennem årene. Det er også den bogserie jeg har læst flest gange i mit liv.

I det hele taget læste jeg rigtig meget som barn og havde flere forskellige serier jeg slugte råt.

Hvem er din ynglings forfatter?

Jeg har ikke nogen bestemt yndlings forfatter. Jeg læser i mange blandede genre lige fra krimi/spænding til fantasy til kærligheds bøger.

Hvilken genre skriver du i?

Indtil nu er det spænding/thriller genren, fordi jeg godt kan lide at der sker noget, men har med tiden også planer om at prøve og kaste mig ud i andre genrer.

Jeg kan derudover også rigtig godt lide at skrive om tabubelagt emner, her kan det godt være jeg er lidt skadet af mit arbejde som pædagog. Men jeg synes også det er vigtig en gang imellem at få skrevet om de emner man ikke normalt snakker så meget om, men som mange mennesker hver dag lider under.

I min bogserie har det været emner som kvindevold og PTSD og jeg har også været ved at tænke over hvilke andre emner jeg kunne skrive om i nogle af mine næste plots.

Jeg siger tak til Tanja for, at ville være med i det her. Det er så dejligt, at der er så mange der gerne vil være med. Hvis du syntes det kunne være spændende, at læse hendes bøger, så kan du købe dem på saxo og de kan bestilles hjem i landets forskellige boghandlere 😀 Den kan nu også købes på Plusbog 🙂

Hvis du gerne vil følge Tanja, så kan du finde hende på forfatter facebook siden og på hendes hjemmeside 😀

Sammen når vi længere ud 🙂

Forfatter

Elsker alt der handler om bøger og kreative projekter :D

Skriv et svar

